• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Xalle

Audemars
2-Faktor
Börja här: http://www.network54.com/Forum/125468/thread/1236118123/last-1236444771/View+entire+thread
Sen läs lite mer här: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=488830

Jag hade inte vågat köpa från t.ex. ebay om det inte är en känd säljare och det finns väldigt bra bilder på länken.
Tack helt enig har kikat på den första länken redan men inte den andra. Har aldrig pluggat AP varav mina fråga! Känns bara lite väl mycket att köpa nytt för 30' men sån är det dessvärre.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hehe sant! Dock har jag inte köpt ännu bara kollar läget innan jag får min klocka. Så det är ingen stress man alltid kul och lära sig något nytt :)
Du kommer uppskatta både kvalité och finish från AP ännu mer efter att läst runt. Men kan inte trycka tillräckligt på att vara försiktig, tillbehör till AP är lika riskfyllt som vintage-rolex.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor

Xalle

Audemars
2-Faktor
Ser bra ut förutom att man ser att det varit en klåpare som skruvat med klockan vid något tillfälle. Först kan man se skruvmejselspår både på sidan av caset samt på undersidan. Sedan är de flesta av guldskruvarna mer eller mindre sabbade.
IMG_7310.PNG

Aldrig sett något liknande! Hur är det ens möjligt?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ser bra ut förutom att man ser att det varit en klåpare som skruvat med klockan vid något tillfälle. Först kan man se skruvmejselspår både på sidan av caset samt på undersidan. Sedan är de flesta av guldskruvarna mer eller mindre sabbade.
Hur menar du att guldskruvarna är sabbade? Nyfiken! :)

EDIT: Ser bara att muttern/hylsan vid kl 11 på framsidan ser ut att sitta lite snett.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack! Då har man lärt sig något nytt idag! :)

Kanske skall tillägga (även om du troligen vet det) - bara för att komplettera lektionen - det där är ju inte en skruvskalle i riktig mening, tack vare formen på den går den ju inte att vrida. Det är egentligen änden på en vanlig skruv där gängen sitter i andra änden och så skruvas ringen underifrån (med mutter typ). Ger man sig på den skruven från baksidan (eller med mejsel från framsidan om man är riktigt knasig i huvudet) med våld kan 'skallarna' få den där formen pga. (vit-)guldets mjukhet.
 
Kanske skall tillägga (även om du troligen vet det) - bara för att komplettera lektionen - det där är ju inte en skruvskalle i riktig mening, tack vare formen på den går den ju inte att vrida. Det är egentligen änden på en vanlig skruv där gängen sitter i andra änden och så skruvas ringen underifrån (med mutter typ). Ger man sig på den skruven från baksidan (eller med mejsel från framsidan om man är riktigt knasig i huvudet) med våld kan 'skallarna' få den där formen pga. (vit-)guldets mjukhet.
Precis, jag antar att man måste hålla i skruvarna på ovansidan samtidigt som man skruvar ur dem på undersidan så att de inte rör sig.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kanske skall tillägga (även om du troligen vet det) - bara för att komplettera lektionen - det där är ju inte en skruvskalle i riktig mening, tack vare formen på den går den ju inte att vrida. Det är egentligen änden på en vanlig skruv där gängen sitter i andra änden och så skruvas ringen underifrån (med mutter typ). Ger man sig på den skruven från baksidan (eller med mejsel från framsidan om man är riktigt knasig i huvudet) med våld kan 'skallarna' få den där formen pga. (vit-)guldets mjukhet.
Jo, det fick jag lära mig lite tidigare (tror t.o.m att det var i den här tråden) :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Precis, jag antar att man måste hålla i skruvarna på ovansidan samtidigt som man skruvar ur dem på undersidan så att de inte rör sig.
Antar att guldet är mjukare än boettens stål vilket kanske inte är den bästa kombinationen. "Skruvskallar" i stål borde inte gå att demolera på samma sätt.

Vem ringer AP och berättar? ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Topp