• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avstå att byta krona vid service?

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hej,
Jag har lämnat in min klocka till Nymans för service. Då klockan är en Constellation 168.005 vill jag gärna behålla orginalkronan som sitter på. Det svaret jag fick från Nymans var att man kan behålla den men om kronan ej byts blir klockan mycket känslig för fukt. Vad innebär mycket känslig för fukt? Tacksam för hjälp, vad bör man göra, kan packning i kronan bytas eller ska man "riskera" och behålla orginalkronan? Kronan i fråga går inte längre att få tag i via Omega.
 

rogart-63

Patek
Fukt tar sig ju lätt in via krona och kronhalsen om kronan saknar tätning .
Att byta packning är nästan omöjligt. Går det inte att hitta nån krona nånstans till din Omega . Kollat med Urdelar Ebay m.m
 

DrKlocka

Audemars
Jag tror inte att den blir mer känslig för fukt än någon annan "vintage" egentligen såvida den inte är riktigt skadad. Det är ju ingen dykare det är tal om, utan typ en klocka med 30m WR som ska tåla regnväder i princip. Nymans vill ju inte heller lämna några garantier utan att byta kronan för att "säkra" vattentätheten.
Om jag hade varit du hade jag nog behållit originalkronan om det inte går att hitta en likadan. Man måste ju tänka på vattentätheten och vara försiktig i vilket fall, oavsett om du väljer att byta kronan eller ej.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Tack för alla svar. Efter ett samtal med urmakaren kom vi överens om att behålla org.kronan. Han hade tittat på den och tyckte att den såg ut att vara i bra skick, dvs ingen rost eller liknande. Nu är det bara att vänta i 4-5 veckor innan man får tillbaka klockan från spabehandlingen. Hur ska man orka hålla sig!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Tack för alla svar. Efter ett samtal med urmakaren kom vi överens om att behålla org.kronan. Han hade tittat på den och tyckte att den såg ut att vara i bra skick, dvs ingen rost eller liknande. Nu är det bara att vänta i 4-5 veckor innan man får tillbaka klockan från spabehandlingen. Hur ska man orka hålla sig!
Köpa något att lattja med under tiden :)
 

mega

Rolex
Fråga från en oinsatt eftersom jag undrade över samma sak häromdagen... Varför byter man kronan ? Sitter det verkligen packningar kronan ? Rostar den ?
 

Husse

Patek
Fråga från en oinsatt eftersom jag undrade över samma sak häromdagen... Varför byter man kronan ? Sitter det verkligen packningar kronan ? Rostar den ?
Vi pratar ju om vintageklockor! De kan vara gamla och slitna, kanske har de varit med varje dag under ett fabriksarbetarliv eller i skogen, torp eller flottning.
Metallen i boetterna varierar, allt från kromad fulmetall till rostfritt och guld. Rostfritt anlöps till slut och toleranserna i guld slits. Packningarna på kronhalsen, pinnen från kronan in i klockan, torkar och förstörs/ försvinner. Det är några orsaker till att saker måste bytas på våra gamla klockor.
Men, vi kan välja att ha kvar de gamla delarna om man är medveten om det, så att vatten och andra farligheter kan undvikas. Då kan klockan renoveras men ändå behålla sin originalitet.
Därför är det viktigt att hitta en urmakare som har känsla och tillsammans med oss ägare komma fram till en bra lösning för varje enskild klocka!
 

mega

Rolex
Vi pratar ju om vintageklockor! De kan vara gamla och slitna, kanske har de varit med varje dag under ett fabriksarbetarliv eller i skogen, torp eller flottning.
Metallen i boetterna varierar, allt från kromad fulmetall till rostfritt och guld. Rostfritt anlöps till slut och toleranserna i guld slits. Packningarna på kronhalsen, pinnen från kronan in i klockan, torkar och förstörs/ försvinner. Det är några orsaker till att saker måste bytas på våra gamla klockor.
Men, vi kan välja att ha kvar de gamla delarna om man är medveten om det, så att vatten och andra farligheter kan undvikas. Då kan klockan renoveras men ändå behålla sin originalitet.
Därför är det viktigt att hitta en urmakare som har känsla och tillsammans med oss ägare komma fram till en bra lösning för varje enskild klocka!
Tack för superuttömmande svar!
 
Topp