• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa klassiska GMTn för 10-25k?

New_Guy

Omega
This minimalist brand Sternglas makes some nice gmt! You should give it a check.
 

Bilagor

  • IMG_20230131_002640.jpg
    IMG_20230131_002640.jpg
    89.1 KB · Visningar: 18
  • Love
Reactions: iko

Gelmax

Cartier
En annan reflektion ang. klassiska GMTs är ju deras avsaknad i många märkens sortiment.
Som en jämförelse kan man ju säga att vad gäller klassiska dykare så finns ju hela skalan från top-segmenten ner till lågprismärken. Alla med i princip väldigt liknande utseende, och med "normal" 60 min bezel.

1675114274032.png
1675114114051.png
1675114414761.png
1675113941289.png
1675113653060.png
1675113589415.png
1675113517318.png
1675113537080.png

Jag kan fortsätta denna lista nästan i det oändliga. De flesta har en variant i sin line-up, t.om. i flera färger.

Om jag däremot försöker hitta i praktiken ovanstående modell av klocka, men med 24h bezel och en ytterligare visare för 24h vistning, då tar det i jämförelse med dykarna ovan, nästan tvärstopp direkt.
Med god vilja kanske man landar på dessa, om det är det dykar inspirerade utseende man tänker sig.:

1675114629367.png
1675115103053.png
1675115021663.png
1675116392728.png
1675117562627.png
1675115978520.png

Där i ärlighetens namn inte Longines och Bell&Ross har den klassiska looken pss som i dykarexemplen. Christoffer Ward finns inte längre i sortimentet med svart urtavla, och Pagani Design är, ja, Pagani design.
Dvs. ytterst få alternativ, nästan allt under Rolex pris är icke existerande, samt att man måste kompromissa med bezelns färg, eller titta på micro märken.
Sen finns det massor med exotiska GMT varianter, dvs. exotiska vad gäller utseende om man igen jämför med dykarexemplen.

Känns som att det är ett märkligt medvetet val av de som gör klockor. Inte helt tydligt varför. Är det någon som fattar?
Dykare som ser likartade ut verkar inte vara något problem, men för GMTs, där är det något helt annat.
Håller med om att utbudet är relativt skralt… framför allt om man vill ha en true GMT.

Det är anledningen till att jag landat i en Omega 50:th GMT och har beställt ett annat bezel-inlägg för att göra den lite mer diskret/stilren.

Tanken är att den skall se ut såhär när det är klart:
27F5DE99-8580-41FE-8E40-DF5D39FF12C2.jpeg
 

Saeculum

Breitling
Håller med om att utbudet är relativt skralt… framför allt om man vill ha en true GMT.

Det är anledningen till att jag landat i en Omega 50:th GMT och har beställt ett annat bezel-inlägg för att göra den lite mer diskret/stilren.

Tanken är att den skall se ut såhär när det är klart:
27F5DE99-8580-41FE-8E40-DF5D39FF12C2.jpeg
Jag har tänkt tanken själv.
Jag funderade tom. att gå längre än så. Ta vanlig dykare enligt min tidigare post och både byta urverk (till true GMT) samt bezel. Men då snackar vi rejäl mod.

Vad är det för bezel inlägg du tänkt i Omegan, och hur får du rätt passform på det?
 

Saeculum

Breitling
Jag har tänkt tanken själv.
Jag funderade tom. att gå längre än så. Ta vanlig dykare enligt min tidigare post och både byta urverk (till true GMT) samt bezel. Men då snackar vi rejäl mod.

Vad är det för bezel inlägg du tänkt i Omegan, och hur får du rätt passform på det?
Ok, efter en snabb internet sökning noterar jag att ny svart bezel till en Omega 50th GMT finns att få några enstaka klick bort. Alla är tydligen också av "top quality"😊 Så jag antar att utmaningen ligger just i att hitta en som verkligen är det. Men sen måste man ju få dit den också?!
 
Glycine Combat Sub GMT. Jag är själv sugen på en bronsklocka så har kikat lite på den senaste tiden. Väldigt prisvärd, går att hitta för 8k:ish ny. Finns såklart även i stål med olika färgkombinationer på insert. Ingen true GMT om det skulle vara en dealbreaker.
GlycineGL0316-1.jpg


GlycineGL0381-11_600x600.jpg
 

Gelmax

Cartier
Ok, efter en snabb internet sökning noterar jag att ny svart bezel till en Omega 50th GMT finns att få några enstaka klick bort. Alla är tydligen också av "top quality"😊 Så jag antar att utmaningen ligger just i att hitta en som verkligen är det. Men sen måste man ju få dit den också?!
Haha... ja precis. Den jag beställt är följande: https://www.ebay.com/itm/331873158137

Det är exakt samma som sitter på klockan som jag hade på bilden ovan så den bör passa bra... (38mm yttre diameter samt 30,8mm inre diameter)

Som jag förstått det så sitter originalinlägget fastpressat (inget lim) och för att få ut det måste man ta av bezeln och pressa ut det bakifrån (att försöka få ut det på annat sätt lär resultera i ganska mycket märken på bezeln). Den nya har inte samma exakta passform så den kommer man behöva sätta lite lim på för att få fast - min tanke är att använda så lite lim som möjligt eftersom jag vill att processen skall vara reversibel.

Jag har inte de bästa verktygen för att få loss bezeln (har gjort det på billigare Vostok-klockor men vill inte riskera att göra märken på denna klockan) så jag kanske kontaktar någon urmakare för att få hjälp.
 

Saeculum

Breitling
Haha... ja precis. Den jag beställt är följande: https://www.ebay.com/itm/331873158137

Det är exakt samma som sitter på klockan som jag hade på bilden ovan så den bör passa bra... (38mm yttre diameter samt 30,8mm inre diameter)

Som jag förstått det så sitter originalinlägget fastpressat (inget lim) och för att få ut det måste man ta av bezeln och pressa ut det bakifrån (att försöka få ut det på annat sätt lär resultera i ganska mycket märken på bezeln). Den nya har inte samma exakta passform så den kommer man behöva sätta lite lim på för att få fast - min tanke är att använda så lite lim som möjligt eftersom jag vill att processen skall vara reversibel.

Jag har inte de bästa verktygen för att få loss bezeln (har gjort det på billigare Vostok-klockor men vill inte riskera att göra märken på denna klockan) så jag kanske kontaktar någon urmakare för att få hjälp.
Spännande! Du får gärna rapportera hur det gått när det är klart. Kan inte säga annat än att det är en vinnande variant.
 

Saeculum

Breitling
Har noterat att det dykt upp en ny i denna kategori (GMT 10-25k). Faktiskt i det undre spannet!
Hittade denna på US web siten:
T120.429.11.051.01_R.png


True GMT, 1225 USD
Svart/Grön bezel, vridbar i båda rikningarna.
Inte helt fel!
Noterar dock att den är större än en vanlig Seastar (46mm, 51,6mm lug-till-lug vs. 43mm, 49.6mm lug-till-lug och 15.6mm vs.12,7mm i tjocklek). Där en vanlig Seastar också är rätt stor till att börja med (har en själv).
Hoppas att de är fler som följer efter och skapar GMTs utan att de kostar skjortan. Eller kanske att det kommer andra färgvarianter, kanske exklusivt på andra marknader.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej alla Ks:are! Är på jakt efter en ny klocka och efter lite dividerande så känner jag att det är en GMT som saknas i lådan. Min budget har ett tak på 25k och det är en klocka runt den prisklassen jag söker.

Är även ute efter en klassisk med 3 hands och vridring. Dock är det inget krav på att klockan ska ha vridring men 3 hands är ett måste så jag är öppen för förslag.

Kvarts lr auto spelar inte häller någon större roll för mig.

Har bland annat kollat på Sinn’s nya 105 UTC men som sagt är öppen för förslag så det är bara och bomba både nytt och begagnat är
Välkomna.
122193E3-E492-46DA-9F5A-BA3943040FF3.jpeg

tack på förhand

Hälsningar
DB15
Om du ska ha en klassisk GMT ska du söka en "True GMT". Många som ges exempel på här är enklare varianter (SINN ex) där du ställer GMT-visaren genom att skruva kronan åt ena hållet. Longines har lyckats göra en bra true GMT för runt 25K begagnad. Rätt stor dock säger flera. Men sök en "riktig" som fungerar som den klassiska Rolex GMTn skulle jag säga.
 

Saeculum

Breitling
Det är sant att många i denna tråd inte är "True GMT" utan "Caller GMT" eller "Office GMT". Men ganska många är faktiskt riktiga.
För att ha det samlat gick jag igenom tråden och delade upp dem:

True/Flyer GMT - "riktig"
Alpina Alpiner 4 GMT
Ball Engineer III Outlier
Certina DS Action GMT
Certina DS Action GMT Powermatic 80 (tillagd Mar 2024)
Grand Seiko GMT (SBGN 003)
Longiness Spirit Zulu time
Longiness Hydroconquest GMT (tillagd Nov 2023)
Mido Ocean Star GMT
Mont Blanc 1858 GMT
Norqain Neverest GMT
Omega Planet Ocean GMT
Omega Seamaster 50th GMT
Rolex Explorer II
Rolex GMT Master II
Seiko Presage GMT
Tissot Seastar 1000 GMT
Traska GMT
Tudor Black bay GMT
Tudor Black Bay Pro

Caller/Office GMT
Baltic Aquascaphe GMT
Breitling Avenger 2 GMT
Breitling GMT
Christoffer Ward GMT
Glycine Airman no.1
Glycine Combat Sub GMT
Hamilton Jazzmaster Traveler GMT
Invicta GMT
Malm Airwolf UTC
Monta Skyquest
ORIS GMT
Seiko 5 GMT
Sinn 105 UTC
Sinn U2
Sjö Sandström Worldtimer
Sternglas Taiga GMT
Stowa Flieger GMT
Tag Heuer GMT
Yema Superman Worldtime
Zelow Horizons GMT

Räknar med att KS hojtar till om någon av dessa har blivit felklassade.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Om vi ska vara riktigt petiga så är det GMT Master II som är en Flyer (true, om man envisas med den taskiga terminologin)GMT. Rolex GMT Master, the OG of GMTs, var inte ens en caller. 24 handen går som slav till timvisaren på den och du får använda vridningen för att visa en andra tidszon.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Det är sant att många i denna tråd inte är "True GMT" utan "Caller GMT" eller "Office GMT". Men ganska många är faktiskt riktiga.
För att ha det samlat gick jag igenom tråden och delade upp dem:

True GMT - riktig
Alpina Alpiner 4 GMT
Ball Engineer III Outlier
Certina DS Action GMT
Grand Seiko GMT (SBGN 003)
Longiness Spirit Zulu time
Mido Ocean Star GMT
Mont Blanc 1858 GMT
Norqain Neverest GMT
Omega Planet Ocean GMT
Omega Seamaster 50th GMT
Rolex Explorer II
Rolex GMT Master
Seiko Presage GMT
Tissot Seastar 1000 GMT
Traska GMT
Tudor Black bay GMT
Tudor Black Bay Pro

Caller/Office GMT
Baltic Aquascaphe GMT
Breitling Avenger 2 GMT
Breitling GMT
Christoffer Ward GMT
Glycine Airman no.1
Glycine Combat Sub GMT
Hamilton Jazzmaster Traveler GMT
Invicta GMT
Malm Airwolf UTC
Monta Skyquest
ORIS GMT
Seiko 5 GMT
Sinn 105 UTC
Sinn U2
Sjö Sandström Worldtimer
Sternglas Taiga GMT
Stowa Flieger GMT
Tag Heuer GMT
Yema Superman Worldtime
Zelow Horizons GMT

Räknar med att KS hojtar till om någon av dessa har blivit felklassade.
Vad skiljer en True från Caller GMT?
 

Saeculum

Breitling
Om vi ska vara riktigt petiga så är det GMT Master II som är en Flyer (true, om man envisas med den taskiga terminologin)GMT. Rolex GMT Master, the OG of GMTs, var inte ens en caller. 24 handen går som slav till timvisaren på den och du får använda vridningen för att visa en andra tidszon.
Jag gilla att man är noga! Tack! Har uppdaterat listan.
 

Saeculum

Breitling
Vad skiljer en True från Caller GMT?
Det finns säkert de som har en bättre definition, men enligt vad jag förstått och som jag delat listan efter är:
True GMT - Där man kan ställa timvisaren (och datum) i snäpp om en timme, genom att ha kronan i ett av sina lägen, utan att 24 timmars visarens läge ändras. Samt att klockan går när man ställer om timmvisaren. Detta möjliggör att när man reser, kan ha 24h visaren på sin hemzon och bara ställa om timvisaren (lokal tid) när man landat i en ny tidzon. Enkelt och smidigt med några få "klick". Skall man ställa om hemzon, dvs. 12h visarna inkl. minutvisare, har man kronan i ett annat läge, och då följer 24h visaren med, samt att sekundvisare/klockan stannar. Detta gör man dock typiskt inte när man reser.
Caller GMT - Här ställer man 24h visaren separat, med kronan i ett av sina lägen. Detta är bra för att visa två tidszoner, samt att man inte byter tidszon så ofta. Men om man reser och skall ställa om till en ny tidszon där man har 12h på lokaltid och 24h visaren på hemzon blir det lite mer omfattande omställning som behövs. Typiskt rekomenderas då att man först ställer om 12h visarna till lokal tid med kronan i ett läge (och då stannar också klockan/sekundvisaren). Sedan flyttar man kronan till ett nytt läge och ställer om 24h visaren till hemzon. Detta för att när man ställde in lokal tidszon i första steget så åker 24h visaren med. Dvs. lite bökigare om man reser mellan tidszoner.

Allt detta bygger på att man vill ha lokal tid med 12h visning och hemzon med 24h visning. Skulle man välja att ha det tvärtom (lokal tid på 24h visaren) så blir proceduren när man reser enklare också för Caller GMT eftersom man bara behöver använda ett av kronans lägen.

Har själv en Caller GMT, men har haft en True GMT som jag använde när jag reste mycket. Kan intyga att True GMT är mycket smidigare om du skiftar tidszon ofta.
 
Senast ändrad:

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Det finns säkert de som har en bättre definition, men enligt vad jag förstått och som jag delat listan efter är:
True GMT - Där man kan ställa timvisaren (och datum) i snäpp om en timme, genom att ha kronan i ett av sina lägen, utan att 24 timmars visarens läge ändras. Samt att klockan går när man ställer om timmvisaren. Detta möjliggör att när man reser, kan ha 24h visaren på sin hemzon och bara ställa om timvisaren (lokal tid) när man landat i en ny tidzon. Enkelt och smidigt med några få "klick". Skall man ställa om hemzon, dvs. 12h visarna inkl. minutvisare, har man kronan i ett annat läge, och då följer 24h visaren med, samt att sekundvisare/klockan stannar. Detta gör man dock typiskt inte när man reser.
Caller GMT - Här ställer man 24h visaren separat, med kronan i ett av sina lägen. Detta är bra för att visa två tidszoner, samt att man inte byter tidszon så ofta. Men om man reser och skall ställa om till en ny tidszon där man har 12h på lokaltid och 24h visaren på hemzon blir det lite mer omfattande omställning som behövs. Typiskt rekomenderas då att man först ställer om 12h visarna till lokal tid med kronan i ett läge (och då stannar också klockan/sekundvisaren). Sedan flyttar man kronan till ett nytt läge och ställer om 24h visaren till hemzon. Detta för att när man ställde in lokal tidszon i första steget så åker 24h visaren med. Dvs. lite bökigare om man reser mellan tidszoner.

Allt detta bygger på att man vill ha lokal tid med 12h visning och hemzon med 24h visning. Skulle man välja att ha det tvärtom (lokal tid på 24h visaren) så blir proceduren när man reser enklare för Caller GMT eftersom man bara behöver använda ett av kronans lägen.

Har själv en Caller GMT, men har haft en True GMT som jag använde när jag reste mycket. Kan intyga att True GMT är mycket smidigare om du skiftar tidszon ofta.
Tack!
Vet inte vad jag föredrar faktiskt…båda har fördelar
 

Saeculum

Breitling
Två nya GMTs från Longiness har lanserats. Båda intresanta.
(Inte i spannet 10-25k som är titeln på denna tråd men med senaste prisökningarna är det kanske upp till 35k som gäller nu.)

Först Hydoconquest GMT. Några varianter nedan.
watch-collection-hydroconquest-l3-790-4-96-6-1689159632.png
watch-collection-hydroconquest-l3-790-4-56-6-1689159632.png
watch-collection-hydroconquest-l3-790-4-06-2-1693953906.png
watch-collection-hydroconquest-l3-790-4-66-2-1691744520.png

Pris 35.300-36.750 SEK
Automatisk med Power reserve på 72 timmar. Urverk L844.4 (ETA A31.L01 base). Samma som in Longiness Spirit Zulu.
Som man kan se ovan med dykar bezel isf 24 timmars.
30 bar (300 m) water resistent.
Storlek 41 mm och så kallad True GMT.

Sen har det kommit en mindre Longiness Spirit Zulu på 39 mm utöver den tidigare 42 mm. 39 mm kostar 39.400-40.750 (42 mm kostar intressant nog lika mycket).
watch-collection-longines-spirit-l3-802-4-93-6-1683930617.png
watch-collection-longines-spirit-l3-802-4-53-6-1687473936.png
watch-collection-longines-spirit-l3-802-4-63-2-1687473936.png



Sist har Spirit Zulu 42 mm uttökats med en viriant med 18K guld med ett pris på 54.400-55.850. Knappast i spannet 10-25k som var ingången i denna tråd, men i alla fall.
watch-collection-longines-spirit-l3-812-5-53-2-1687195830.png
watch-collection-longines-spirit-l3-812-5-53-6-1687195830.png
 

Saeculum

Breitling
Nu börjar verkar det ha blivit lite rörelse med nya GMTs. Certina har en ny.
1711649559512.png


DS Action GMT Powermatic 80:
41 mm, true GMT, vridbar bezel, 80h power reserve, glasbaksida, 200m vattenresistens, Powermatic 80.661, 3 olika färger.
Pris 13500:-
 
Senast ändrad:
Topp