• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Arvis

Cartier
2-Faktor
IMG_3704.jpeg

Seglade v.28-31 i Stockholms skärgård. Blev ju inte den sommaren man hoppades på med tanke på inledningen men absolut inte helt kass. Svalt i vattnet men inga alger och inga större regnmängder.
 

Edin

Panerai
I slutet av veckan har man får betala ca 2.000 för att lära sig hur elmotorer funkar, lagt säkert 10 timmar på att montera på och av trim/tilt på båtmotorn samt försöka laga gamla trimmotorn. Magneter ska tydligen sitta fast, inte sitta löst..
Vart en flång ny trimmotorn och nu funkar det perfek! Jag hade även tänkt att det kanske är bra att rycka bort startspärren (BoatGard) då jag inte fick något kodkort med båten. Testade att starta den innan sjösättning och nada. Ryckte startspärren och den starta så fint. Tur man (ibland) tänker till och testar innan sjösättning, i augusti!? Måste nästan vara rekord även om det är fjärde sjösättningen för i år fördelat på två båtar..
 

Edin

Panerai
Konferens med jobbet på Vår Gård Saltsjöbaden igår och idag. Skulle man tagit bilen skulle det tagit ca 70 min att köra från Nynäshamn och ungefär samma att ta båten så valet var enkelt!

IMG_8434.jpeg

Dalarö skans
IMG_8444.jpeg

IMG_8446.jpeg

Enda ”båten” jag mötte påvägen dit. Drog rejält svall!
IMG_8448.jpeg

Den här segelbåten var bara för jäkla fin!!
IMG_8465.jpeg
IMG_8464.jpeg

Hemåt var det om än lugnare än dit men tog en sväng förbi Smådalarö gård och rekade inför vårens konferens (måste ju kunna ta båten då med).
71465342351__C7E1D41C-4DA1-4C2C-81D4-8628729BA651.jpeg

IMG_8487.jpeg

IMG_8470.jpeg

IMG_8467.jpeg
Kan det vara en Riva under täcket?
IMG_8468.jpeg


Inte sol men annars var det en perfekt dag att vara ute och åka båt. Stod på fullt från Muskö till Nynäshamn och kom upp i 45 knop så båten rör i vart fall på sig.
 

Bilagor

  • 71465925092__73C6EDD1-3F52-422F-B7E5-974B98D51585.jpeg
    71465925092__73C6EDD1-3F52-422F-B7E5-974B98D51585.jpeg
    599.3 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Hej hej folket,

Tyvärr måste pärlan lämna. Vi tar emot vilket bud som helst.

För trådens skull delar jag en bild på den nya båten, en fin liten folkis
362982645_10228125307140111_7267114988864925611_n.jpg
 
Hej hej folket,

Tyvärr måste pärlan lämna. Vi tar emot vilket bud som helst.

För trådens skull delar jag en bild på den nya båten, en fin liten folkis
362982645_10228125307140111_7267114988864925611_n.jpg
Men skjut mig så läcker!
 

Edin

Panerai
Upptagen och väntar på tvätt innan den åker in i hallen. Nypåfylld lista med fix under vintern innan det är dags igen..
Är listan lång?

Min är skrämmande lång i vinter..
Byt durk
Lacka alla luckor/invändiga plåtar
Rensa bränsletank
Nya bränsledningar
Dra om el
Nya mätare
Blästra/epoxymåla botten
Foliera friborden/sidan

Kul med båt!
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
I Gbg betalat jag 27000 för min RIB.
Då ingår auktoriseradservice av motor, vinterkonservering samt bottenmålning och städ/tvätt.
Hysteriskt dyrt men är man lat så är man.
Ja, det är mycket pengar. 270000 kr på 10 år. Det kan man få en båt för :(. Lägger man sen till mina planer med en finare lite äldre segelbåt som är större än din RIB och kanske med en del lånade pengar för att få så stort och nytt som möjligt, blir det väldigt dyrt. Speciellt om man dessutom köper en båt som det måste läggas en del pengar på. Jag försöker samla info så jag har koll på totalkostnaden så man inte hamnar i trångmål. Överraskningar kan vara kul men inte alla.
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag ställer båten på trailern och rullar upp den till Orust.
Kostar 380/kvm men i kallhall (dock håller den sig oftast varmare än 0 grader. Eftersom motorn står i garaget hemma och jag inte har något vattensystem så stänger jag båten och har en avfuktare på ett tag på hösten.
Vad jag förstår är priset rätt normalt för att ställa i ladugårdar. Nackdelen är att man måsfe stå på egen trailer.

Prismässigt så blir det ungefär samma som att stå utomhus på grefab.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag ställer båten på trailern och rullar upp den till Orust.
Kostar 380/kvm men i kallhall (dock håller den sig oftast varmare än 0 grader. Eftersom motorn står i garaget hemma och jag inte har något vattensystem så stänger jag båten och har en avfuktare på ett tag på hösten.
Vad jag förstår är priset rätt normalt för att ställa i ladugårdar. Nackdelen är att man måsfe stå på egen trailer.

Prismässigt så blir det ungefär samma som att stå utomhus på grefab.
Det lät rimligt. Det är för och nackdelar med utombordare helt klart. Jag är nog den typen av person som ser en mening i själva pysslandet. Man lär sig sin båt om inte annat.
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Det lät rimligt. Det är för och nackdelar med utombordare helt klart. Jag är nog den typen av person som ser en mening i själva pysslandet. Man är sig sin båt om inte annat.
Jag gör också allt arbete själv. Men jag är skadad av massa års arbete med sponsrade kappseglingsbåtar. Vill ha koll på prylarna när jag är ute på havet.

Men sådant är olika mellan personer.

Dock skall man komma ihåg att de flesta inomhushallar inte tillåter arbete inne i dem.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ja, det är mycket pengar. 270000 kr på 10 år. Det kan man få en båt för :(. Lägger man sen till mina planer med en finare lite äldre segelbåt som är större än din RIB och kanske med en del lånade pengar för att få så stort och nytt som möjligt, blir det väldigt dyrt. Speciellt om man dessutom köper en båt som det måste läggas en del pengar på. Jag försöker samla info så jag har koll på totalkostnaden så man inte hamnar i trångmål. Överraskningar kan vara kul men inte alla.
Ja, det är löjligt mycket pengar.
Jag värdesätter dock att inte behöva meka själv, bottenmåla och eller engagera mig i största allmänhet.
Jag vill ha båtlivet (och livet i stort) så underhållsfritt och enkelt som möjligt. Men då blir det tyvärr också kostsamt 😁
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja, det är löjligt mycket pengar.
Jag värdesätter dock att inte behöva meka själv, bottenmåla och eller engagera mig i största allmänhet.
Jag vill ha båtlivet (och livet i stort) så underhållsfritt och enkelt som möjligt. Men då blir det tyvärr också kostsamt 😁
Du frigör tid för att få in pengar så du kan betala dina båtkostnader. Jag har full respekt för ditt val och förstår känslan i att ha proffs som kontinuerligt ser om båt och motor. I mitt fall kommer båten att vara den största investeringen så jag behöver få låga kringkostnader. Jag kanske ska köpa en gammal traktor och bygga båthus på tomten, men då blir det inte så stor båt som jag tänkt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Själva hallhyran ligger på ca 20’ men lämnar in nycklarna när hon ligger vid bryggan så med upptagning, avriggning, all motorservice, frostsäkring och tvätt blir det tillslut det dubbla.
Jag visste inte ens om att det fanns sådan service. Jag har alltid legat vid mindre båtklubbar där det ingått upptagning och bortforsling till vinterplats utomhus. Resten har alla fått fixa själva.
 
Topp