• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nej det ska det nog inte göra. Men jag skulle nog slipat bort den gamla bottenfärgen isf? Vågar inte svara, men ring till Hjertmans eller liknande och fråga vad de tycker.
Fast att ringa till en nån som säljer färg är väl lite som att be om svaret att jag ska måla? ;)

Vissa jag pratat med har exempelvis sagt "vattnet är så bräckt där att det inte växer några tulpaner". Hade varit intressant att veta. Jag är väl också lite benägen att tycka att det är lite omodernt att måla sin båt med gift om jag kan undvika. Men att åka runt med hela botten full med havstulpaner är ju inte så miljövänligt heller.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Fast att ringa till en nån som säljer färg är väl lite som att be om svaret att jag ska måla? ;)

Vissa jag pratat med har exempelvis sagt "vattnet är så bräckt där att det inte växer några tulpaner". Hade varit intressant att veta. Jag är väl också lite benägen att tycka att det är lite omodernt att måla sin båt med gift om jag kan undvika. Men att åka runt med hela botten full med havstulpaner är ju inte så miljövänligt heller.
Har du börjat måla skulle jag fortsätta går ju fort, biltemas färg är bra. Sen är jag tveksam om du får köra in i såndär tvätt om du har bottenfärg utav miljöskäl.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har du börjat måla skulle jag fortsätta går ju fort, biltemas färg är bra. Sen är jag tveksam om du får köra in i såndär tvätt om du har bottenfärg utav miljöskäl.
Verkar som man får tvätta om man inte målat samma år https://batmiljo.se/underhall/borsttvatt/
Men man vet ju inte om det gäller alla tvättar

Edit: Såg precis att båttvätten vid mig kommer vara stängd 2020 :( Perkele då måste jag måla.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Flyter även i år, skönt!
Nu ska bara trasorna på innan det bär iväg. Hoppas på lite värme inför premiärturen till sommarbryggan på Kristi Him.
3585EEB0-5669-4EF5-B72A-FF1FEE4C7267.jpeg
 

Edin

Panerai
Verkar som man får tvätta om man inte målat samma år https://batmiljo.se/underhall/borsttvatt/
Men man vet ju inte om det gäller alla tvättar

Edit: Såg precis att båttvätten vid mig kommer vara stängd 2020 :( Perkele då måste jag måla.

Det vi fick höra av dom som sköter båttvätten är att om du målat får du inte tvätta. Punkt. Vi kommer inte att måla utan tvättar då vi har både Trosa och Nynäshamns båttvätt inom rimligt avstånd. Bara ta en bra dag så får man ju en pang utflykt med!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det vi fick höra av dom som sköter båttvätten är att om du målat får du inte tvätta. Punkt. Vi kommer inte att måla utan tvättar då vi har både Trosa och Nynäshamns båttvätt inom rimligt avstånd. Bara ta en bra dag så får man ju en pang utflykt med!
Det är lite för långt bara för att kännas smidigt, jag har båten mera norrut. Dessutom måste jag nog ta bort befintlig färg då innan.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Någon som har en åsikt om man ska hålla på och bottenmåla en båt som ligger i Dalaröområdet? Jag har halvsliten bottenfärg just nu (dessutom för sötvatten) men har pratat med en del kollegor som säger "skit i det, åk och tvätta båten istället". Jag har en tvätt inom räckhåll men det är ju 800 spänn för en tvätt (verkar vara sveriges dyraste typ) så två ggr per år blir ju några kronor. Å andra sidan slipper jag ligga under båten och kladda och det slipper jag gärna.
Jag ligger iofs uppe i Norrtäljeviken så jag vet inte hur vattnet skiljer sig åt. Ligger en bit in så vattnet är väl bräckt. Jag har en plastbåt som aldrig är målad. Den är bara 5 meter lång så jag brukar lägga mig utanför badet och simma runt och skrapa den med en isskrapa. Brukar göra det första veckan i augusti. Tar ca 15 minuter.

Båten tappar väl några knop i toppfart från sjösättning till slutet av juli och sedan blir det lite bättre igen efter skrapningen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är det såhär illa med gamla 2 taktare eller är det överdriven lobbyism?

https://batmiljo.se/batagare-2/2-taktare-vs-4-taktare/


2 taktsmotor vs 4 taktsmotor
Om du kör din gamla 70 hk 2-taktare på full gas i 25 timmar kommer du hälla ut 300 liter oförbränd bensin rakt ut i vattnet. Om du istället byter ut den mot en nyare 2-taktare eller 4-taktare minskar bränslespillet till cirka 15 liter. Det är en skillnad på 285 liter!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är det såhär illa med gamla 2 taktare eller är det överdriven lobbyism?

https://batmiljo.se/batagare-2/2-taktare-vs-4-taktare/


2 taktsmotor vs 4 taktsmotor
Om du kör din gamla 70 hk 2-taktare på full gas i 25 timmar kommer du hälla ut 300 liter oförbränd bensin rakt ut i vattnet. Om du istället byter ut den mot en nyare 2-taktare eller 4-taktare minskar bränslespillet till cirka 15 liter. Det är en skillnad på 285 liter!

Jag såg det där också och funderade på samma sak. Jag har åkt både gammal 2 takt och ny 4 takt och jag tror att det är en jäkla skillnad. Men hur mycket har jag ingen aning om.
 

Edin

Panerai
Är det såhär illa med gamla 2 taktare eller är det överdriven lobbyism?

https://batmiljo.se/batagare-2/2-taktare-vs-4-taktare/


2 taktsmotor vs 4 taktsmotor
Om du kör din gamla 70 hk 2-taktare på full gas i 25 timmar kommer du hälla ut 300 liter oförbränd bensin rakt ut i vattnet. Om du istället byter ut den mot en nyare 2-taktare eller 4-taktare minskar bränslespillet till cirka 15 liter. Det är en skillnad på 285 liter!

Nu vet jag inte vart gränsen för gammal och ny 2-taktare dras men läste på en del och kollade båttester på just den combon vi köpte (Buster magnum v1 150 hk 2-takt mot 4-takt) och det var marginell skillnad. Likaså mot kompisens båt och vår, Buster magnum v1 150 hk 2-takt mot Buster magnum v2 150 hk 4 takt. Skiljer visserligen 200 kg vilket gör viss skillnad.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Nu vet jag inte vart gränsen för gammal och ny 2-taktare dras men läste på en del och kollade båttester på just den combon vi köpte (Buster magnum v1 150 hk 2-takt mot 4-takt) och det var marginell skillnad. Likaså mot kompisens båt och vår, Buster magnum v1 150 hk 2-takt mot Buster magnum v2 150 hk 4 takt. Skiljer visserligen 200 kg vilket gör viss skillnad.
De som anses gamla är förgasarmotorerna. 2-takt med bränsleinsprutning är nästan lika effektiv som 4-taktare.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det såhär illa med gamla 2 taktare eller är det överdriven lobbyism?

https://batmiljo.se/batagare-2/2-taktare-vs-4-taktare/


2 taktsmotor vs 4 taktsmotor
Om du kör din gamla 70 hk 2-taktare på full gas i 25 timmar kommer du hälla ut 300 liter oförbränd bensin rakt ut i vattnet. Om du istället byter ut den mot en nyare 2-taktare eller 4-taktare minskar bränslespillet till cirka 15 liter. Det är en skillnad på 285 liter!
Det kan inte stämma. 25 timmar med 25lit/h skulle ge 625 liter bensin. Skulle 300liter av detta "rinna" rakt igenom motorn? En 2-taktare drar inte dubbelt så mycket per sjömil som en fyrtaktare, inte ens en gammal förgasartvåtaktare.
 
Topp