• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Molgan

Cartier
Glöm inte att ett par högtalare med 89db känslighet spelar precis 89 db på en meters avstånd om du matar in precis en (1) watt i högtalaren.
Det är bara om du ska försöka spela riktigt, riktigt högt med högtalare som verkligen klarar av det du behöver riktigt mycket effekt för att förstärkaren inte ska klippa.

Jag skulle vilja påstå att de flesta har inte behov av att spela högre än vad en förstärkare av bättre fabrikat med 50-100 watt per kanal klarar av med ett par rimligt lätt-drivna högtalare. (en förstärkares effekt har inget att göra med hur den klarar av att hantera låga impedanser)

För mig gäller hellre kvalitet före kvantitet när det kommer till effekt i en förstärkare, om man nu måste välja :cool: (det finns ju en volymkontroll tänker jag)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Glöm inte att ett par högtalare med 89db känslighet spelar precis 89 db på en meters avstånd om du matar in precis en (1) watt i högtalaren.
Det är bara om du ska försöka spela riktigt, riktigt högt med högtalare som verkligen klarar av det du behöver riktigt mycket effekt för att förstärkaren inte ska klippa.

Jag skulle vilja påstå att de flesta har inte behov av att spela högre än vad en förstärkare av bättre fabrikat med 50-100 watt per kanal klarar av med ett par rimligt lätt-drivna högtalare. (en förstärkares effekt har inget att göra med hur den klarar av att hantera låga impedanser)

För mig gäller hellre kvalitet före kvantitet när det kommer till effekt i en förstärkare, om man nu måste välja :cool: (det finns ju en volymkontroll tänker jag)
Sedan låter det ju väldigt olika med olika stärkare till samma högtalare.
Inte bara volymen.
 
Glöm inte att ett par högtalare med 89db känslighet spelar precis 89 db på en meters avstånd om du matar in precis en (1) watt i högtalaren.
Det är bara om du ska försöka spela riktigt, riktigt högt med högtalare som verkligen klarar av det du behöver riktigt mycket effekt för att förstärkaren inte ska klippa.

Jag skulle vilja påstå att de flesta har inte behov av att spela högre än vad en förstärkare av bättre fabrikat med 50-100 watt per kanal klarar av med ett par rimligt lätt-drivna högtalare. (en förstärkares effekt har inget att göra med hur den klarar av att hantera låga impedanser)

För mig gäller hellre kvalitet före kvantitet när det kommer till effekt i en förstärkare, om man nu måste välja :cool: (det finns ju en volymkontroll tänker jag)
Sitter du ofta och lyssnar på en statisk 1kHz-ton eller :D?
 
Nej, vad får dig att tro det?
För att du skrev:

”Molgan” skrev:
Glöm inte att ett par högtalare med 89db känslighet spelar precis 89 db på en meters avstånd om du matar in precis en (1) watt i högtalaren.
Det är bara om du ska försöka spela riktigt, riktigt högt med högtalare som verkligen klarar av det du behöver riktigt mycket effekt för att förstärkaren inte ska klippa.
 

Molgan

Cartier

Jag förstår inte vad du menar är fel?
För att beräkna effektbehov till ett givet läge, dvs högtalare, storlek på rum, avstånd till högtalarna så använder man sig alltid av högtalarens känslighet som i mitt exempel är 89dB- 2.83V, vilket är 1 watt.
Så säg mig hur du annars skall beräkna hur pass mycket effekt du behöver i ett givet fall?

Jag kan med säkerhet påstå att 100 watt per kanal tillsammans med ett par rimligt lättdrivna högtalare som i exemplet ovan spelandes i ett normalt vardagsrum med ett normalt lyssningsavstånd, är mer är de flesta någonsin behöver även om dom vill spela lite högt någon gång vilket för dem flesta människor upplevs ligga runt 80 db vid lyssningsposition.

Ps. Man kommer långt på 1 watt vid vardagslyssnande.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte vad du menar är fel?
För att beräkna effektbehov till ett givet läge, dvs högtalare, storlek på rum, avstånd till högtalarna så använder man sig alltid av högtalarens verkningsgrad som i mitt exempel är 89dB- 2.83V, vilket är 1 watt.
Så säg mig hur du annars skall beräkna hur pass mycket effekt du behöver i ett givet fall?

Jag kan med säkerhet påstå att 100 watt per kanal tillsammans med ett par rimligt lättdrivna högtalare som i exemplet ovan spelandes i ett normalt vardagsrum med ett normalt lyssningsavstånd, är mer är de flesta någonsin behöver även om dom vill spela lite högt någon gång vilket för dem flesta människor upplevs ligga runt 80 db vid lyssningsposition.

Ps. Man kommer långt på 1 watt vid vardagslyssnande.
Frekvenssvaret är inte statiskt, utan en icke-linjär funktion. Det betyder att 1w vid 1kHz ger 89dB, men kanske 80dB vid 500Hz.

Men känner vi går runt i cirklar här. You do you.
 

Molgan

Cartier
Frekvenssvaret är inte statiskt, utan en icke-linjär funktion. Det betyder att 1w vid 1kHz ger 89dB, men kanske 80dB vid 500Hz.

Men känner vi går runt i cirklar här. You do you.

Nja, det beror på hur högtalaren och dess komponenter är konstruerade, det finns högtalare med linjär frekvens-respons, men det är knappast nått man vill lyssna på musik hemma med, dessa riktar sig som regel till studios och ljudtekniker.
Oavsett så är känsligheten bästa sättet tillsammans med faktiskt omständigheter beräkna effekt behovet.

Men nog om detta, här kommer ett konkret tips på en till formatet liten förstärkare som låter förträffligt -> https://www.naimaudio.com/product/nait-5si
 

Josa

Omega
2-Faktor
Våren är här och sommaren förhoppningsvis runt hörnet, blir då påmind om problemet jag inte löste förra året, inga högtalare ute!
Vilka utomhushögtalare kör ni? Har Sonos inne, så tänker en connect amp och sedan, ja vadå?
Är det värt att köra B&W ute högtalare för att de är fina, jag gillar märket, jag har/hade zeppelinaren och P5, eller är det inte värt den extra pengen? Och istället köra Hifi klubbens egna Argon?
Är öppen för förslag på annat med. Hört om någon som hittade vettigt på ebay osv.
Är ingen audiofil, men vill att saker ska funka, högtalarna kommer sitta runt huset/altanen och främst spela Radio, Sommarpratare, Spotify och diverse smurfhits.
Som sagt, sonos är grunden, men inte intresserad av att ta in och ut högtalare mer än en gång på våren och en gång på hösten.

Tack
 
Senast ändrad:

INSANE

Panerai
2-Faktor
Våren är här och sommaren förhoppningsvis runt hörnet, blir då påmind om problemet jag inte löste förra året, inga högtalare ute!
Vilka utomhushögtalare kör ni? Har Sonos inne, så tänker en connect amp och sedan, ja vadå?
Är det värt att köra B&W ute högtalare för att de är fina, jag gillar märket, jag har/hade zeppelinaren och P5, eller är det inte värt den extra pengen? Och istället köra Hifi klubbens egna Argon?
Är öppen för förslag på annat med. Hört om någon som hittade vettigt på ebay osv.
Är ingen audiofil, men vill att saker ska funka, högtalarna kommer sitta runt huset/altanen och främst spela Radio, Sommarpratare, Spotify och diverse smurfhits.
Som sagt, sonos är grunden, men inte intresserad av att ta in och ut högtalare mer än en gång på våren och en gång på hösten.

Tack
AM1 är klart trevligare än Argon varianterna. Hifi fast på altanen :)
Om det är värt den extra pengen varierar från öra till öra. Glid in till närmaste Hifi Klubben, båda borde finnas på demo.
 

Josa

Omega
2-Faktor
AM1 är klart trevligare än Argon varianterna. Hifi fast på altanen :)
Om det är värt den extra pengen varierar från öra till öra. Glid in till närmaste Hifi Klubben, båda borde finnas på demo.
Tack, mitt problem just i detta fall är att jag är Ö-bo (Gotland) så mina alternativ på ön är Harry Carlson och franschise Elgiganten. Båda har Sonos, Jvc och Bose. Men inga Utomhushögtalare.

Ser min lösning online.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Tack, mitt problem just i detta fall är att jag är Ö-bo (Gotland) så mina alternativ på ön är Harry Carlson och franschise Elgiganten. Båda har Sonos, Jvc och Bose. Men inga Utomhushögtalare.

Ser min lösning online.
Har du möjlighet att köpa AM1 så är det en klart bättre högtalare än Argon varianten. AM1 ihop med en Connect:amp funkar också, så det är bara att köra ;)
 

komri

Omega
Analogt/digitalt
1C466FCC-8A1F-463B-9A0A-120F0E00326B.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har sökt, men inte funnit.
Är det någon här som har eller haft Devialet Phantom? Var inne på Audioconcept för ett tag sen och herrn där gick stenhårt in för att sälja produkten över allt annat han hade. Lät riktigt bra och det är tilltalande med en integrerad lösning, men.. hur är det egentligen?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har sökt, men inte funnit.
Är det någon här som har eller haft Devialet Phantom? Var inne på Audioconcept för ett tag sen och herrn där gick stenhårt in för att sälja produkten över allt annat han hade. Lät riktigt bra och det är tilltalande med en integrerad lösning, men.. hur är det egentligen?
Jag har ingen koll på Devialet Phantom, men jag har haft en del med Audioconcept att göra. De har varit bra att ha att göra med. De kan bra ljud oavsett prisklass.
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har ingen koll på Devialet Phantom, men jag har haft en del med Audioconcept. De har varit bra att ha att göra med. De kan bra ljud oavsett prisklass.
Tack. Tvekar inte på kompetensen och jag har både köpt för tidigare och besökt ett flertal gånger för provlyssning och snack. Bra hifibutik helt klart.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack. Tvekar inte på kompetensen och jag har både köpt för tidigare och besökt ett flertal gånger för provlyssning och snack. Bra hifibutik helt klart.
De är lika engagerade och entusiastiska på alla nivåer. Det tycker jag är speciellt kul med dem. De vågar beställa hem det som inte är mainstream, bara det ger lite mer. Det gör dem lite udda i dagens nedbantade butikssortiment, lite som förr när hyllvärmare var en normal bieffekt av att driva en rörelse med brett sortiment.. Lite galna, mycket kul.
 

Belfort

Omega
Tidigare i år så bad jag om er hjälp att välja Noice-cancelling-hörlurar. Jag köpte Sony WH-1000XM2 och jag tänkte berätta hur jag tycker de är, för och nackdelar som tack för er hjälp. Jag är inge vidare kunnig på hur bra ljud låter, men jag är nöjd med hörlurarna. Jag hörde dock skillnad på de inspelade hörlurarna som jag testade på butiken och de jag tog hem, nu är de väl inspelade. Jag kan inte heller jämföra dessa Sony-hörlurar mot något annat par då dessa är de enda jag har testat många timmar. Jag kommer nog mest fokusera på förbättringspunkterna och det jag upplevt dåligt

I början när jag hade köpt dem så upplevde jag komforten var lite dålig, de tryckte ganska hårt mot mitt huvud. Jag har dock ett ganska stort huvud. Jag körde på med hörlurarna cirka 4 timmar om dagen i två veckor och efter det så har jag upplevt att komforten har ökat, jag kan ha hörlurarna på mig nu i 5-6 timmar utan att få några problem. Dessa hörlurar blir dock ganska varma runt öronen om man har dem på sig i en inomhusmiljö i många timmar, jag vet inte om det är något som är unikt för dessa hörlurar och jag kan som sagt inte jämföra med några andra.

Jag upplever micen ganska dålig då den har en förmåga att ta upp omgivningsljud ganska mycket, speciellt blåst. Att föra ett samtal och gå på gatan blir nästan omöjligt när det blåser något.

Det går smidigt att connecta hörlurarna via bluetooth. Appen som man kan använda är enkel men jag har inte haft speciellt mycket användning av det, det var kul att leka med första veckan men jag har ställt in funktionen så den är så mycket isolerad som möjligt.

Touchfunktionen på sidan funkar bra för att byta låt och höja/sänka volymen, den är värdelös när man ska pausa musiken, vet inte om det är bara jag som har dålig teknik men misslyckas 9 av 10, jag måste varje gång ta upp telefonen för att pausa. Funktionen för att få in omgivningsljud genom att täcka för höger kåpa funkar acceptabelt bra, men är jobbigt enligt mig om man behöver prata mer än 5 sekunder.

Jag är supernöjd med själva NC-funktionen, den funkar bra även när man står i de gamla vagnarna på tunnelbanan, de för ett riktigt ordentligt oväsen som många av er vet.
Jag tror jag fick med allt, det är bara ställa kompletterande frågor om någon undrar något mer.

Edit: jag glömde nämna att jag tycker batteritiden är väldigt bra. Det är väldigt sällan jag behöver ladda den.
 
Senast ändrad:

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Hur är det på soundbar-branschen på sistone? Jag har ändrat lyssningsvanor och vill eventuellt göra mig av med min 3.1-ljudanläggning. Är trött på stor fet förstärkare och alla grejer omkring..
Söker soundbar i klassen upp till 10-12.000 med subwoofer. Skall lyssnas musik och filmer/serier i ett hyfsat normalstort vardagsrum.
 
Hur är det på soundbar-branschen på sistone? Jag har ändrat lyssningsvanor och vill eventuellt göra mig av med min 3.1-ljudanläggning. Är trött på stor fet förstärkare och alla grejer omkring..
Söker soundbar i klassen upp till 10-12.000 med subwoofer. Skall lyssnas musik och filmer/serier i ett hyfsat normalstort vardagsrum.
Weak! Embrace the amp
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hur är det på soundbar-branschen på sistone? Jag har ändrat lyssningsvanor och vill eventuellt göra mig av med min 3.1-ljudanläggning. Är trött på stor fet förstärkare och alla grejer omkring..
Söker soundbar i klassen upp till 10-12.000 med subwoofer. Skall lyssnas musik och filmer/serier i ett hyfsat normalstort vardagsrum.
Haha jag har haft samma tanke och kikade in i tråden. Vågade inte ens yttra mig :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hur är det på soundbar-branschen på sistone? Jag har ändrat lyssningsvanor och vill eventuellt göra mig av med min 3.1-ljudanläggning. Är trött på stor fet förstärkare och alla grejer omkring..
Söker soundbar i klassen upp till 10-12.000 med subwoofer. Skall lyssnas musik och filmer/serier i ett hyfsat normalstort vardagsrum.
Har tyvärr inte koll på soundbars. Samtliga jag hört har låtit ganska dåligt (ca 6-10K klassen ) Mitt problem har alltid varit brist på inputs på teven så surroundstärkare är liksom ett måste och då går soundbars bort.
 
Topp