• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

repertoire

Cartier
2-Faktor
Tips till gör det självare så säljer BRL Eminence Beta 12CX för 498kr nu, brukar ligga på 1800kr annars. https://www.brl.se/sv/artiklar/emin...orNOYNehF6VLdnHKslHROCOXldCBOzDkaAsmzEALw_wcB

Jag köpte två, tänkte något liknande detta
1710013990503.jpeg

Eller detta
1710014024059.jpeg
Bra tips! Utan kompressionsdriver dock. Men fortfarande bra pris. Planerat att bygga något liknande i framtiden. Får bli en order.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Funderade också på ett par, vad ska du ha för diskant?
Tänkte köra med Selenium DT220ti.
Blir nog en låda på 100l, baserat på denna
Vill man köra lite mindre låda så kan nog den här vara bra att utgår ifrån, https://ampslab-spk.com/2021/08/23/osprey12/
 
Senast ändrad:

Woland

Omega
De där öppnar upp för intressant diskussion. Jag har aldrig förstått hur de kan göra skillnad. Bakom vägguttaget i väggen är de ju billigast möjlig kabel med ström efter hantverkare.

Kan de verkligen bli en hörbar skillnad?

Nej, såklart inte. Skydd mot åsknedslag är dock bra.

Man bör ponera hur många kilometer standardströmkabel som försörjer bostaden.
Att ett par meter sk "audiofil" kabel skulle göra skillnad är bara oj oj oj!
Då förstår den sansade medborgaren att detta bara är ren ormolja.
 

Olaa

Cartier
Nej, såklart inte. Skydd mot åsknedslag är dock bra.

Man bör ponera hur många kilometer standardströmkabel som försörjer bostaden.
Att ett par meter sk "audiofil" kabel skulle göra skillnad är bara oj oj oj!
Då förstår den sansade medborgaren att detta bara är ren ormolja.
jag är nog inte en "sansad medborgare" isof, lycka till att bygga välljud och våga lyssna på lösningar som du kanske inte förstår också!
 

Woland

Omega
jag är nog inte en "sansad medborgare" isof, lycka till att bygga välljud och våga lyssna på lösningar som du kanske inte förstår också!

Jag vet exakt de relevanta kabelparametrarna.
Resistans
Kapacitans
Induktans

Detta är simpel ellära. Står i fysikhandboken.
Tittar man igenom denna tråd så verkar denna bok hos många inte vara favoritlektyren.
 

Olaa

Cartier
Jag vet exakt de relevanta kabelparametrarna.
Resistans
Kapacitans
Induktans

Detta är simpel ellära. Står i fysikhandboken.
Tittar man igenom denna tråd så verkar denna bok hos många inte vara favoritlektyremin erfarenhet av ljud och audiofiler är att handboken inte räcker så långt, om du lägger ner lite
du har många underbara ljudupplevelser kvar om du fastnat där!
 

Olaa

Cartier
Står det inget om placebo i fysikhandboken?
bra att det finns tillgänglig grundkunskap för 10-åringar i dessa verk,/fysikhandbok, hifi och audiofili är för mig fördjupning och egna experiment av allt som förbätrar ljudåtergivning, jag respekterar både budget och extremiteter inom hobbyn!
Jag motverkar dom som inte engagerar sig i att lyssna och bara trollar med sina teoretiska "kunskaper" . Ni missar massor, mitt tips är besök ngn som bygger, utmanar och exprimenterar med ljud! Sluta nedvärdera våran hörsel!
 

Woland

Omega
Står det inget om placebo i fysikhandboken? ;)

Placebo är en extremt utbredd åkomma som hårt drabbar sk "audiofooler".

Denna åkomma gör att de hör skillnad mellan 1 meter standard strömkabel och 1 meter riktigt dyr "audiofool" strömkabel. Dock är det aldrig någon som vågar göra ett blindtest.

Blindtest botar placebo.
 

Olaa

Cartier
Placebo är en extremt utbredd åkomma som hårt drabbar sk "audiofooler".

Denna åkomma gör att de hör skillnad mellan 1 meter standard strömkabel och 1 meter riktigt dyr "audiofool" strömkabel. Dock är det aldrig någon som vågar göra ett blindtest.

Blindtest botar placebo.
du är ett typiskt troll, berätta gärna vad du har lyssnat på som bekräftar ditt påstående
 
Senast ändrad:

Woland

Omega
Ja du. Jag har lyssnat på elektronik inkopplad med medföljande standarkabel. Jämfört med riktig ormolja för +50k. Nordost, Anzuz, Cardas, Audioqvest och många fler. Ljudmässigt ingen skillnad. Däremot är dyrkabel påfallande ofta dåligt monterade och har kontaktdon som glappar oroväckande. En hel del saknar dessutom korrekt märkning gällande starkström, och kan enbart av denna anledning kategoriskt sorteras ut.

Besök vilken ljudstudio med gott rykte du vill.
Du hittar inte dessa avarter där. Inte för att de inte har råd, utan för att de inte gör någon som helst nytta.

Detta gäller även:
Signalkablar
Högtalarkablar
Digitalkablar

Ja, du läste rätt. Digitalkablar!
Eländet har drabbat även denna kategori.
Det visar på en total avsaknad av kunskap om hur digitala signaler transporteras, samt hur TCP/IP protokollet arbetar.

Det säljs sk "audiofoola" CATkablar, switchar osv för hissnande summor. Och det hävdas att de gör såååå stooor skillnad.

Men signalen kan ju inte bli bättre än 1 o 0. Då blir den ju fel, och det hörs ingenting alls.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
du är ett typiskt troll, berätta gärna vad du har lyssnat på som bekräftar ditt påstående
Fast jag tolkar det som att Woland skriver att det inte är skillnader på de kablar han skriver om.

Det var ju en snubbe som erbjöd 10.000usd till den som prickade rätt i ett kabel blindtest. Konstigt nog var det ingen internetdyrkabelkrigare som nappade, torde varit enkla stålar om skillnaden är så gigantisk som många tycker.
 

Olaa

Cartier
Ja du. Jag har lyssnat på elektronik inkopplad med medföljande standarkabel. Jämfört med riktig ormolja för +50k. Nordost, Anzuz, Cardas, Audioqvest och många fler. Ljudmässigt ingen skillnad. Däremot är dyrkabel påfallande ofta dåligt monterade och har kontaktdon som glappar oroväckande. En hel del saknar dessutom korrekt märkning gällande starkström, och kan enbart av denna anledning kategoriskt sorteras ut.

Besök vilken ljudstudio med gott rykte du vill.
Du hittar inte dessa avarter där. Inte för att de inte har råd, utan för att de inte gör någon som helst nytta.

Detta gäller även:
Signalkablar
Högtalarkablar
Digitalkablar

Ja, du läste rätt. Digitalkablar!
Eländet har drabbat även denna kategori.
Det visar på en total avsaknad av kunskap om hur digitala signaler transporteras, samt hur TCP/IP protokollet arbetar.

Det säljs sk "audiofoola" CATkablar, switchar osv för hissnande summor. Och det hävdas att de gör såååå stooor skillnad.

Men signalen kan ju inte bli bättre än 1 o 0. Då blir den ju fel, och det hörs ingenting alls.
Sjukt uttalande, råder alla med normal eller god hörsel att ifrågasätta detta patetiska uttalande genom att själv lyssna på dom skillnader som finns! Lycka till framöver!
 

Olaa

Cartier
Fast jag tolkar det som att Woland skriver att det inte är skillnader på de kablar han skriver om.

Det var ju en snubbe som erbjöd 10.000usd till den som prickade rätt i ett kabel blindtest. Konstigt nog var det ingen internetdyrkabelkrigare som nappade, torde varit enkla stålar om skillnaden är så gigantisk som många tycker.
kul med dessa internet fenomen. Vad har dom att göra med sanning. Jag lovar inte en endaste krona utan bara uppmanar till att testa själv. Detta är väl en tråd för ljud/hifi? Det är ngt jag haft som stor hobby och passion och har inget att vinna på att missinformera? Vad är det som driver denna !"anti" ljud agenda?
 

Olaa

Cartier
Du får gärna berätta om vad jag har skrivit som är missinformation. Vad är det som saknar vetenskaplig bäring?

Jag är absolut inte faktaresistent. Det får du inte tro.
vetenskap och ljud; finns det belägg i vetenskap för bl a vad olika material som ledare för ljud förändrar i ljud? Digital signal; är inte det egentligen en analog signal överföring trots allt med jitter , störningar osv?
Trodde jag var på Klocksnack och inte Faktiskt….?
Lägg ner nu och lyft dialogen istället!
Jag är passionerad Hifi kille oavsett forum och redovisar gärna mina insikter, dom får du gärna ifrågasätta om du har något att tillföra
 

stigge

Omega
2-Faktor
Vad är det du saknar i dialogen? Du kan ju inte begära konsensus i det vi diskuterar.

vetenskap och ljud; finns det belägg i vetenskap för bl a vad olika material som ledare för ljud förändrar i ljud? Digital signal; är inte det egentligen en analog signal överföring trots allt med jitter , störningar osv?

Jag är passionerad Hifi kille oavsett forum och redovisar gärna mina insikter, dom får du gärna ifrågasätta om du har något att tillföra

Precis!

Har en kabeldialog någonsin lett till något vettigt i slutändan?
Därav kommentar om Faktiskt (eller annat hifi forum där det redan finns 6353 trådar om kablar.)
Men om ni ser nöjet i att fortsätta diskutera ett ämne som inte kommer leda någonstans så fortsätt gärna :)
Signar ut från denna dialog och önskar er lycka till i er fortsatta dialog, om ni väljer att fortsätta.
 

Olaa

Cartier
Precis!

Har en kabeldialog någonsin lett till något vettigt i slutändan?
Därav kommentar om Faktiskt (eller annat hifi forum där det redan finns 6353 trådar om kablar.)
Men om ni ser nöjet i att fortsätta diskutera ett ämne som inte kommer leda någonstans så fortsätt gärna :)
Signar ut från denna dialog och önskar er lycka till i er fortsatta dialog, om ni väljer att fortsätta.
tråkig attityd, https://klocksnack.se/members/woland.18385/ och jag tänkte lösa detta nu
 

Woland

Omega
vetenskap och ljud; finns det belägg i vetenskap för bl a vad olika material som ledare för ljud förändrar i ljud? Digital signal; är inte det egentligen en analog signal överföring trots allt med jitter , störningar osv?

Jag är passionerad Hifi kille oavsett forum och redovisar gärna mina insikter, dom får du gärna ifrågasätta om du har något att tillföra

Ja, olika ledares material går ju att mäta. En enkel frekvensanalys ger ju svar på om huruvida någon hörbar skillnad kan föreligga.

En digital signal är såklart en elektrisk inpuls som utgörs av antingen 1 eller 0. Går det fel begär protokollet omsändning upp till 7 gånger. Sedan droppas paketet och du får ingen signal. Om detta sker hjälper ingen kabel världen.

Jitter är idag ett ickeproblem. De jitternivåer som är höga nog för att vara hörbara är gigantiska ljudmässigt sett. Varje sunt konstruerad AD-omvandlare har här inget som helst problem att hantera inkommande jitter. Det sker ju en omklockning. Efter det existerar inga tidsfel.
Hörbart jitter är ytterligare en audiofool myt.
 

Olaa

Cartier
Ja, olika ledares material går ju att mäta. En enkel frekvensanalys ger ju svar på om huruvida någon hörbar skillnad kan föreligga.

En digital signal är såklart en elektrisk inpuls som utgörs av antingen 1 eller 0. Går det fel begär protokollet omsändning upp till 7 gånger. Sedan droppas paketet och du får ingen signal. Om detta sker hjälper ingen kabel världen.

Jitter är idag ett ickeproblem. De jitternivåer som är höga nog för att vara hörbara är gigantiska ljudmässigt sett. Varje sunt konstruerad AD-omvandlare har här inget som helst problem att hantera inkommande jitter. Det sker ju en omklockning. Efter det existerar inga tidsfel.
Hörbart jitter är ytterligare en audiofool myt.
material mm är intressanta och hörbara inslag i analog signal. Kanske vi med optimal elektronik bara behöver minsta möjlig störning som kan åstadkommas?

Jitter mm är ett stort problem i kablar i realtid signal. Gissar att du utgår från "vanliga datapaket överföring" och inte lyssnat på skillnader i exempelvis ljudåtergivning i en bra anläggning med coaxial och hdmi kablage från duktiga tillverkare i olika prissegment. Finns vetenskapliga förklaringar på vad som påverkar och hörs också om man söker vidare i vad som utforskas hos våra "oseriösa" tillverkare

Ser detta som konstaterade fakta och sorry för dom som blir upphetsade känslomässigt angående kablar

edit: mina inlägg är inte till för att teoretikerna skall våga ifrågasätta sina begränsningar med test i verkligheten utan mera en liten puff av verklighet i teoretikernas värld som inte överensstämmer med mina öron och lätt kan demas hos mig och dom flesta jag känner som har olika kablage i sin ägo. Släpp sargen! :)
 
Senast ändrad:

Woland

Omega
Gällande kablar blir jag aldrig upphetsad, däremot förvånad över de anekdoter som hifipressen framför.

Visst kan jitter nå upp till hörbara nivåer. Men det förutsätter ju en helt undermålig digitalomvandling, vilket väl knappast existerar idag oavsett prisklass. Men man vet ju aldrig.
Ibland läser man om svindyra förstärkare som helt saknar motkoppling. Då ser ju också S/N förhållandet ut därefter. Dessa felaktiga konstruktioner går ju dock lätt att undvika.

Samma sak med högtalare där frekvensmätningen ser ut som ett tvärsnitt på Himalaya. Kriminellt låg impedans osv.

Minns en högtalare, Infinity Kappa 9, den dippade ned till 0,9 Ohm. Det innebar i princip kortslutning hos drivande slutsteg. Då frågar man sig hur tänkte konstruktören där?

Men nej, kablar behöver inte skickas på kryobehandling i Switzerland. Elektronerna skiter i vilket. Samma sak med att kablaget skulle vara riktningskänsligt. Jag kan vända på varenda kabel i min anläggning och jag kan garantera att det inte hörs någon skillnad. Likaså att kablar och elektronik måste spelas in!!!!

Om så vore fallet skulle vi leva i en mycket farlig värld. Vem vill flyga i ett plan där elektroniken är oinbränd. Instrumenten ger fel värden. Bankens datasystem räknar fel, och musiken spelar i fel tonart.

Vad som VERKLIGEN gör skillnad är högtalarnas placering, samt rummets akustiska status.
Där finns ljudmässiga skillnader på riktigt. Att flytta högtalarna några centimeter är hörbart. Och såklart även mätbart.

Det behövs bara en mätmikrofon, samt ett mätprogram, ca 1000-1500:- totalt. Detta är den största förbättring som går att göra på en befintlig anläggning.

Jag har sett/hört anläggningar i milleklassen stå i minimalistiskt inredda rum, med helglasade vägger, golv utan tjock mattor och dämpande textilier. Det låter verkligen illa oavsett prislapp.
Det hjälper liksom inte att kabelhärvan kostar +100K.

Fågar man ägaren vad nästa steg blir, får man ofta svaret att han funderar på ett par nya högtalarkablar!!!!
 

Olaa

Cartier
intressanta påståenden, är väl dax att sova men lite kort min syn på lite av dina påståenden
  • det är ju den bästa anläggningen som lyfter mest med bra kablar; såväl högtalar, ström och digitala kablagen är värt att testa
  • dåliga egenskaper hos elektronik, högtalare och akustik är självklart viktig för ljud men inte relaterat till kabeldiskusionen eller ett sätt att reparera dessa problem
  • riktning på kablar iom tillverkning och ljud tordes ju vara säkerställt och vidimerat sedan typ 70-talet hos linngänget eller har du hittat något nytt som vi andra nerdar missat?
-angående flyg så har väl materialen numera uppdaterats? Inte koll på detta men vet att det testats lättare/bättre material i branchen

gillar att du flyter över till att vilja få fram bästa ljud, där är vi överens iallafall, NattiNatt!
 
Topp