• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Bedrägeri] Lämna inte ifrån er klockan bara sådär

oystercase

Cartier
Den som gjorde transaktionen kan alltså inte ta tillbaka något.

Det finns ett lurigt "undantag".För utländska checkar så tillgodoräknar banken pengarna på ditt konto fast de ännu ej fått checken bekräftad. Om det senare (kan ta en vecka) visar sig att checken var falsk eller saknade teckning så kräver banken tillbaka pengarna.

Detta utnyttjas mycket för bedrägerier. Ofta med dubbel effekt genom att bedragaren "råkar" skicka för mycket pengar och ber att man både ska skicka varan och överföra mellanskillnaden till deras konto. Helt ok tycker folk, pengarna syns ju på kontot, då måste allt vara grönt. Riktiga kul när banken sedan ringer efter några dagar...

Ps. Imho är det för jävligt att bankerna hanterar det på detta vis. Ds
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Instämmer - Swish är det som gäller!! Hade en köpare som inte hade koll på beloppsgränsen till Swish, så vi gick till hans bank, han löste det med banken. Jag fick betalning med Swish, inte överföring. Banktjänstemannen rekommenderade Swish. Alla var glada.
 

DrKlocka

Audemars
Kalla det xenofobi eller elitism eller vad ni vill, men jag hade då aldrig lämnat över någon klocka till grabben i videoklippen... Han ser ju inte ens ut att kunna stava till Rolex.
Det tycker jag är väldigt fördomsfullt. Vad, enligt dig, krävs för att man ska se ut att kunna stava eller till och med bära Rolex?
Själv har jag akademisk utbildning, bär ofta normala kläder som jeans och tshirt och har en Rolex på armen. Kan alltså både stava och bära Rolex och har inte så olika kläder som mannen på bilden. Och jag är ingen bedragare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kalla det xenofobi eller elitism eller vad ni vill, men jag hade då aldrig lämnat över någon klocka till grabben i videoklippen... Han ser ju inte ens ut att kunna stava till Rolex.

Haha same, och då har jag även delvis invandrarbakgrund. Absolut inte xenofobi. Klädstilen, t-shirt med största hugo boss trycket som går att få tag på i kombination med slitna jeans, hoodie och air max, skriker "Jag hänger i <insert centrum till valfri förort> på fritiden".
Ni har inte sålt så många dyrare klockor va?
Det kanske beror på vart man bor men här går folk sällan runt i kostym bara för att de ska köpa klocka.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Ni har inte sålt så många dyrare klockor va?
Det kanske beror på vart man bor men här går folk sällan runt i kostym bara för att de ska köpa klocka.
Om vi säger så här utan att diskutera allt för ingående och låta allt för fördomsfull. Personens utstrålning hade gjort att jag kollat kontot en gång extra innan jag släpper i från mig klockan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det finns ett lurigt "undantag".För utländska checkar så tillgodoräknar banken pengarna på ditt konto fast de ännu ej fått checken bekräftad. Om det senare (kan ta en vecka) visar sig att checken var falsk eller saknade teckning så kräver banken tillbaka pengarna.

Detta utnyttjas mycket för bedrägerier. Ofta med dubbel effekt genom att bedragaren "råkar" skicka för mycket pengar och ber att man både ska skicka varan och överföra mellanskillnaden till deras konto. Helt ok tycker folk, pengarna syns ju på kontot, då måste allt vara grönt. Riktiga kul när banken sedan ringer efter några dagar...

Ps. Imho är det för jävligt att bankerna hanterar det på detta vis. Ds
Exakt. Numera skulle jag säga att de enda som överhuvudtaget funderar på att använda check är bedragare. Det används inte som betalsätt numera. Det var 15 år sedan det var relevant, om det räcker.
 

månljus

Panerai
Om någon inte sett videon:

Skärmklipp.JPG
Ser ut som två olika personer.
Riktigt tråkigt att sånt här händer så klart. Använder själv bara Swish.
 

oystercase

Cartier
Exakt. Numera skulle jag säga att de enda som överhuvudtaget funderar på att använda check är bedragare. Det används inte som betalsätt numera. Det var 15 år sedan det var relevant, om det räcker.
I sverige ja.
Detta används fram förallt med utländska checkar. De kan i vissa fall skicka dem direkt till banken för att det ska se ut som en överföring.
 
Topp