• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver hjälp med 6138-0030

God kväll

Har två frågor angående min 6138-0030 som har tagits isär.

Vad är denna vita plastring för nått? Missade vart den satt vid isärtagning



Och denna "movement holding spring" fanns inte ens.. ligger den an mot locket vanligtvis eller? antar att den går att hitta på bukten.


Med vänlig hälsning Tobbe
 

Camo00

Patek
Det ser ut som att någon som öppnat klockan tidigare fulmoddat den med en enklare ring än original. Den kanske gått sönder, försvunnit eller inte lyckats få på plats?
 
Tjena Camo

När du säger ersatt en ring, vilken ring menar du då? :) verkar som att jag har alla "metallringar" och de fem gummipackningarna (har nya också) så frågan är vilken funktion denna plastring har, kan den ha suttit på "movement holding ring" istället för "movement holding spring" tro för att "fylla ut"? Eller hör den till glaset/bezeln nånstans.

Nån borde väl ha skruvat på en 6138 nångång :)

/Tobbe
 
Hej carlanton

Det sitter en svart L-formad gummipackning till glaset, denna är snarare hårdplast. Kan det vara att den ska sitta på ovansidan glaset då där Tachy-ringen/Bezeln spänner emot?

Mvh
 

McGyver

Rolex
När du säger ersatt en ring, vilken ring menar du då?

Tror han menar fjäderringen till (10)!
Iom att fjädern/ringen saknades, kanske plastringen har satts dit som ersättning!?
Orginalfjädern har till uppgift att ta upp spelet mellan boettlock och verk en uppgift som din vita plastring nu fått ta över!;)
 
Är det jag som är dålig att leta eller är just den där fjädern svår att hitta? Borde väl inte vara unik för just 0030 heller utan funka på fler.
 
Topp