• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ben Clymer i snabb kommentar om Apple Watch jmf Klassiska armbandsur

Niklas

Rolex
2-Faktor
Visst, det är ett ekonomiprogram så jag förstår vinklingen.
Men jag är lite trött på synsättet att klockor är investeringar.
Klockor ska köpas med hjärtat och vinsten är glädjen man upplever när de används dagligen.
Även komplicerade Patek's..
IMHO så klart :)
 

JayJay

Rolex
Visst, det är ett ekonomiprogram så jag förstår vinklingen.
Men jag är lite trött på synsättet att klockor är investeringar.
Klockor ska köpas med hjärtat och vinsten är glädjen man upplever när de används dagligen.
Även komplicerade Patek's..
IMHO så klart :)
Väl rutet. Det är just för att folk köper i spekulation som dessutom säkerställer att bubblan förr eller senare kommer spricka.
Tur jag köper och bär mina klockor för min egen skull :cigar:
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Visst, det är ett ekonomiprogram så jag förstår vinklingen.
Men jag är lite trött på synsättet att klockor är investeringar.
Klockor ska köpas med hjärtat och vinsten är glädjen man upplever när de används dagligen.
Även komplicerade Patek's..
IMHO så klart :)

Gvs -Däremot har det uppstått en hyfsat passivt aggressiv diskussion mellan de som menar att Apple kommer sänka Schweiz klockindustri och de som menar att "the Apple thingy" bara är en till onödig grej som man nu kan bära på armen. Därför förstår jag vinklingen rakt av. På så sätt är det inte ett konstigt argument då det essentiellt är menat för att basha på äppelklockan.
 

CLT

Rolex
Har läst mycket om att folk tror att det är slutet för dom riktiga klockorna nu när Apple släpper sin pryl. Ja för det är en en pryl och inte en klocka.

Går man i köptankarna om att skaffa sig t.ex. en Rolex så köper man inte en Apple Watch istället.

Klart det blir en hit. Men den kommer inte konkurrera ut en riktig klocka.
 

ozzyozzy

Cartier
Har läst mycket om att folk tror att det är slutet för dom riktiga klockorna nu när Apple släpper sin pryl. Ja för det är en en pryl och inte en klocka.

Går man i köptankarna om att skaffa sig t.ex. en Rolex så köper man inte en Apple Watch istället.

Klart det blir en hit. Men den kommer inte konkurrera ut en riktig klocka.

Nä, kan ju bli tvärtom: att folk som är vana att nörda ner sig i något får upp ögonen för klockor och blir som...oss.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Vad är det för djefla klocka alla pratar om?? :bag:


Apple-Watch.png
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Den känns hyfsat lökig.....att den dessutom måste laddas, likt löparklockan, luren, plattan och rakapparaten gör att den redan känns lite omodern.

Min omedelbara känsla är att den måste föraktas........hmmm....det innebär att jag ser den som ett hot!? Mot vad? Måste tänka lite till känns det som ......


Den åker icke på min handled. :cigar: Möter jag någon med en sån här djävel på armen blir jag även ytterst skeptisk till individen, likt nykterister eller folk som fan inte svär.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det är tråkigt att kloclsamlare framstår som investerare. Mycket snack om att tjäna pengar och lite sn
Den känns hyfsat lökig.....att den dessutom måste laddas, likt löparklockan, luren, plattan och rakapparaten gör att den redan känns lite omodern.

Min omedelbara känsla är att den måste föraktas........hmmm....det innebär att jag ser den som ett hot!? Mot vad? Måste tänka lite till känns det som ......
MEN, på styret på motorcykeln är den säkert kanon. Den i kombination med integrerat head set vilket jag har gör ju långresor till en fröjd. :)
Dock inget jag skulle sätta på armen.
 
  • Like
Reactions: POO

fc2

Rolex
Gillar PP's VD's kommentar innan SIHH. har inte länken nu men det han sa var ungefär "det är roligt för det får unga människor att se det som naturligt att bära klocka och sedan när de är i 20- och 30-årsåldern köper de sig kanske en riktig klocka."
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Apple watch är ju en cool pryl liksom. Kan tänka mig att äga en sådan men den kommer inte vara nåt alternativ till mina klockor. Men som sagt en cool pryl
Sen håller jag med Niklas om att klockor man köper skall bäras med hjärta :)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Inget fel på nykterister, starkare personer får man leta efter. Att svära är faktiskt inte heller så koolt :)

Ja jo ibland finns det anledning att vara just nykter, ibland tar man bilen till krogen och lämnar kröket därhän. Men man måste vara lite syrlig ibland.

Svära dock är coolt.
 

Apansson

Torpare
Jag tror att äppelklockan kan komma att konkurrera med träningsklockorna. Nog för att Suunto har så att man kan installera sina egna appar osv på sina ambit-klockor nu, men de ligger inte i närheten av användarvänlighet jämfört med Apple.
Är GPSen bra, är batteritiden och vattentåligheten bra, kommer det stöd för att användas med cykeltillbehör, simning etc, då jävlar kan Apple tjäna pengar på det där. Utveckla en bra simnings-app, samt ge bra stöd för kadens/hastighetsmätare på cykel så kan det bli en succé på den fronten.
Men att tävla med riktiga klockor som riktiga gentlemen som vi KSare bär till vardags? Inte en chans.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Hmm, man undrar lite vad man ska ha fanskapet till. Telefonen har man ju på sig jämt. Blir det inte liksom lite dubbelt då, för den tar väl emot info från telefonen via Blåtand?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Lite funderingar.
Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. För fem år sedan trodde jag aldrig mig själv äga en iPad.

Min iPhone har i stort sett ersatt min digitalkamera och MP3-spelare.

Mycket förväntningar kring Apple watch. Vi har sett hur Apple brukar revolutionera med sina produkter. Som vanligt skapar de behov åt en och det kommer att säljas i mängder.

Kommer prissättningen för Rolex, Panerai etc. fortsätta att stiga linjärt som det i princip ha gjort under de närmaste åren eller sjunka?

Jag vill (bestämt) tro att klocknördarna (som jag) fnysa åt kamraterna som har eldrivna klockor och gammalmodig som man är, njuter av vetskapen att min klocka bara består av fjädrar och kugghjul.

En klocka som inte tickar är en död klocka. :angel:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Alla som är anti äppleklockan antar jag fortfarande går till en telegrafstation och inte använder en smartphone när de skall kommunicera med folk långt bort?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Alla som är anti äppleklockan antar jag fortfarande går till en telegrafstation och inte använder en smartphone när de skall kommunicera med folk långt bort?
Förstår inte alls hur du får det att hänga ihop. Man dissar väl klockan för att man redan har en smartphone och lämnat telegrafstadiet för länge sedan.
 

Kairo

Panerai
Har läst mycket om att folk tror att det är slutet för dom riktiga klockorna nu när Apple släpper sin pryl. Ja för det är en en pryl och inte en klocka.

Går man i köptankarna om att skaffa sig t.ex. en Rolex så köper man inte en Apple Watch istället.

Klart det blir en hit. Men den kommer inte konkurrera ut en riktig klocka.
De som tror att det är slutet för de riktiga klockorna är nog inte särskilt intresserade av riktiga klockor själva. Dvs deras åsikter är irrelevanta.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Första generationen av dessa produkter är värdelösa i vilket fall, de är inte ens en ide att titta på denna "klocka" förrän om ett par är då idéen är förfinad. Men att på riktgt tro att denna manik skulle ersätta en komplicerad mekanisk klocka är ju riksnaivt, vilka är de som faktiskt har den åsikten?

Det är ju fan som att påstå att alla italienare skulle sluta äta handgjord pasta för att man kan köpa något som smakar nästan likadant i en affär. Påstår man det har man missat hela poängen till att börja med
 

Oli

Omega
2-Faktor
Tycker det är tråkigt att kloclsamlare framstår som investerare. Mycket snack om att tjäna pengar och lite sn
MEN, på styret på motorcykeln är den säkert kanon. Den i kombination med integrerat head set vilket jag har gör ju långresor till en fröjd. :)
Dock inget jag skulle sätta på armen.
Det var det vettigaste jag hört om applewatch hittils.. Jag gillar Apples produkter. Men skulle aldrig någonsin överväga att bära detta. Sittandes på styret så hade den ju faktiskt fyllt en funktion.
 
Topp