• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Berättelse från verkliga livet....

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Detta är något som jag verkligen gott och tänkt och funderat på en längre tid, har det hänt eller är det bara jag som inbillat mig detta.

Nu till saken, för ca: 1,5 år sedan så köpte jag och min nuvarande hälft ett hus, som sig så ofta bör så finns det alltid små justeringar och fixa. Visst kan man låta andra göra jobbet, men efter som jag snål och det var bara lite om målning, ombyggnad av köket light, fönster som skall målas m.m. Eftersom jag tror att jag är en handyman, alias
bob2.jpg
så valde jag att göra det själv, skall tilläggas att jag tycker det är extremt roligt att hålla på och pula också.

Men, men...vad är det som hänt då, och som är så upphetsande undrar säkert ni, JO det skall jag tala om för er. Att medans jag renoverade detta, så satt min Rolex 16610:a på armen hela tiden, innan jag började slipa, spika, måla, limma paneler, hyvla m.m, så gick klockan för sakta. Har för mig att den släpa 6-7 sekunder per dygn, men sen som av ett mirakel helt plötsligt gick +-0.

Känns som man är en av få som inte förstår sig på hysterin över att behöva serva klockan vad 4-5 år, själv kör jag tills klockan går dåligt, med det menar jag , dålig gångreserv inte ens ett dygn knapt, att klockan släpar eller går för snabbt 30-60 sekunder per dygn osv.

Jaja...men till saken igen, är det fullt möjligt att klockan kan rucka sig medans man håller på med en slipmaskin som vibrerar som ett exempel.

" Hehe...jag lovar er, detta är en True Story! "

Klockan ifråga!
w166103.jpg


w166102.jpg
 
Härlig historia!
Själv har jag inte vågat ha rållen på när jag snickrar..
Jag kör på min gamla luminox quartzare, som för tillfället saknar ett bandstift tack vare hårda tag.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Haha vad härligt :)
Och jag vet vad du menar med att det är kul att "pula" med huset. Skoj att alltid ha minst ett projekt igång.
 

paradis

Audemars
Det har jag också sett i någon klock affär, att han säljaren/urmakaren, :eek: tog klockan ock slog den i handflatan, fast det var ca.1980. Att rucka klockan, medan man håller på med slipmaskin.......säger du att det hände ,så hände det. Kanske samma, som några lämmnar klocka över natten,på sidan, up ock ner,mm ock helt plötsligt, så går den perfekt.........:cool:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en liknande historia från BB. Man ska ju tydligen inte pilla på bebisar med klocka på sig, så den satt i livremmen. Skulle pinka och glömde helt av det vilket resulterade i att klockan for i plastgolvet. Från att konstant ha gått +7 gick den därefter konstant +4. Bra grej.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Så vad lär vi oss av detta? Om klockan drar sig eller går för fort så ge den en rejäl genomkörare så går den bättre ? :D
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Nog för att man ska använda sin Rolle (om man nu har en) som beater, men detta tar väl ändå priset Affe. Undrar om Målarn gör likadant? Men som ruckningshjälp har det ju iofs sin poäng.:)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Man har ju hört att bilar mår bra av att "blåsas ur" emellanåt. Dålig parallell, men en riktig omgång då och då kanske en sub mår bra av. Undrar om andra sorter gör det...:rolleyes:
 

jabla

Sarlacc
Samma här Af Sjodahl min GMT gick konstant + 10s/dygn när jag köpte den men efter ett års användning som "vardagsbeater" fick den ett ryck och går nu mindre än +1s/dygn. Tror det är så att våra älsklingar har fått alldeles för lite handledstid innan vi tar över dem.
 
Topp