Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Betala med klockan - Visa

Diskussion i 'Diskussion' startad av Zingo, 1 december 2015.

1. Zingo
    Trådstartare

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Det var bättre förr, allt var bättre förr :grumpy:

3. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Coolare än med mobilen iaf :angel:

Icaras gillar detta.
  4. nissehult

nissehult Friends of KS

Näe, med Rolex är det fortfarande mekanisk betalning som gäller...

5. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Jag uppskattar att varenda elektronikpryll i mitt hem snart kan debitera mig. (ska hålla hårt i min gamla brödrost). Men jag känner att det är för mycket fokus på hur man ska kunna betala och inte med vad man ska betala med... o_O

Equilibrium, Feskarn, Hugii och 4 andra gillar detta.
  6. M.U

M.U Biskop

Det är väl kul! Nyskapande för människan framåt! Men skulle aldrig vid mitt sinnesfulla bruka använda mig av detta..

hollow123 gillar detta.
  7. jandan

jandan Friends of KS

Varför? Känns som en helt onödig pryl. Men det finns säkert folk som går igång på detta...

8. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Skulle dock föredra manuell framför automatisk betalning...

nissehult och FilipF gillar detta.
  9. Göteborgare

Göteborgare Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Ju förr desto bättre :rolleyes:

Savagear114 gillar detta.
  10. Savagear114

Hahaha levererat av Göteborgare också! :D

11. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Haha.. Ser framför mig hur 17åringen på Ica kollar förskräckt på en när man börjar trycka klockan mot kortterminalen med armen i en olustig vinkel och säga att "jag kan vist betala med min klocka!!"

12. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker det känns lite onödigt men all utveckling ska väl vara bra så.. :)

13. Hugii

Hugii Biskop

Radiovågor.... gammal och osäkert teknik. Men säkert älskad av handel då det går super "snabbt". :)
    I övrigt är det superbra teknik om man delar tvättstuga med sina grannar, och så långt kan jag sträcka mig. :)
    Det finns till och med appar (till android) som kan läsa av RFID-kort.

14. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Cashless society...

15. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Vi har precis tryckt nya sedlar. Inte fan behöver vi någon plastig klocka som knappt håller tiden ;)

16. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Nej, men det är sämre nu.

17. Savagear114

Det kan ju vara en smidig grej på typ badhuset eller stranden så man slipper släpa plånboken!

18. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Hur stor plånbok har du egentligen ?

19. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Han har en skattkista med guldmynt ;) nej men som den spaälskare jag är så är det ju sjukt smidigt med betaltaggar vilket en klocka skulle kunna ersätta på sätt och vis!

Savagear114 gillar detta.
  20. Savagear114

Haha det är bara en korthållare men jag antar att ni förstod poängen ändå!

Krostiffer och Equilibrium gillar detta.
  21. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
  22. nissehult

nissehult Friends of KS

Får de bara till en öppen internationell standard så att inte alla behöver vallas in i äppel-trädgården så fungerar det för mig. Men jag misstänker att stora krafter vill dra åt annat håll så det blir väl som vanligt lite hattande fram och tillbaka mellan teknologier innan en tar över.

23. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Är väl mer så att när Apple gör det så händer det.
    Finns ju exempel på sådant förut, operatörerna började inte köra ut data-paket i större skala till abonnemangen innan iPhone släpptes. Köpa appar till mobilen, visst det fanns några futtiga försök, men långt från den skalan som AppStore har visat vägen för. Videosamtal hade funnits länge, men ingen använde det mer än att visa att det funkar förrän Apple visade upp FaceTime. Osv.
    Handlar inte om att vara först, det handlar om att göra det på rätt sätt, och det har Apple mästrat.

24. nissehult

nissehult Friends of KS

Jo, förvisso. Apple är bra på att få användarna att göra sådant som de inte visste att de ville/behövde göra innan. Speciellt när de gör saker inom sitt egna ekosystem. I det fallet när det gäller betalningar så måste de interagera med andra typer av system (finansiella). Ägarna av dessa system (och befintliga användare) tror jag vill se den teknik som har/får störst spridning. Om inte Apple tillåter icke-Apple produkter att använda tekniken (till rimlig kostnad eller gratis) så kommer det inte att slå stort om det finns annan teknik som sprider sig mer (om än långsammare). Jag kan inget om Googles variant men jag misstänker att de är en av de stora konkurrenterna.

Den närmsta jämförelsen jag kan komma att tänka på är FireWire vs. USB. FW var bättre än USB (i alla fall i början) men det är USB som har fått den stora spridningen utanför Apple-trädgården.

25. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    https://support.apple.com/en-us/HT204916
    Något säger mig att bankerna står på kö för att få komma igång med Apple Pay så fort Apple ger grönt ljus för landet.

26. nissehult

nissehult Friends of KS

Efter lite googling så verkar det inte vara så stor skillnad mellan Apple och Android Pay. Däremot så håller jag fast vid min åsikt att om inte Apple tillåter Apple Pay på icke-Apple enheter så kommer de inte att bli ledande inom denna genre.

Själv har jag ett ICA-kort som numera tydligen kör trådlöst. :)

27. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Apple kommer aldrig låta andra enheter än Apple-enheter använda Apple Pay för att betala. Att ta emot betalning kommer det så klart finnas alternativ för.
    ICA-kortet har väl RFID-chip?

28. nissehult

nissehult Friends of KS

Yepp. Ett skäl till att linda in kortet i aluminiumfolie... ;)

Mårtenssons ur Brookfield