• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kamp

Omega
Inte för att vara sådan men väldigt onödigt med en diesel då.
Främst så blir det trubbel med DPF så småningom.
Har dålig koll på bilar och ofta hört att det är dåligt att köra korta sträckor pga något filter? Har själv en V60 D5 2014 som oftast står på vardagarna och lite kortare turer på helgerna om cirka 30 min körtid.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har dålig koll på bilar och ofta hört att det är dåligt att köra korta sträckor pga något filter? Har själv en V60 D5 2014 som oftast står på vardagarna och lite kortare turer på helgerna om cirka 30 min körtid.
DPF sätter igen.
DPF måste bli varm för att bränna ur sotet.
Ett vanligt knep är att köra motorväg på typ 3000rpm för att verkligen få upp hög temperatur på den - om bilen inte har en regenerering.
Har bilen automatisk regenerering så bör det räcka.
Men oavsett vad så sotar det igen snabbare vid korta sträckor.
Därav brukar bensin vara fördelaktigt vid mycket stadskörning.

Sedan om det har en reell skillnad vet jag ej.
Minin som min far fixar hade igensotat filter nu vid 16500mil. Hade den gått några tusen mil till om det inte hade varit mycket stadskörning? Ja säkerligen. Men svårt att säga just hur mycket…

Jag har donat en del med det där på mitt jobb just nu för vi (jag) använder ej maskinerna som man ska. Jag står mest på tomgång när jag gör mina tester vilket skapar höga sotlaster i DPF och trubbel som följd.
Dock så kommer jag in i all mjukvara och kan starta diverse olika regenereringar (bränner ur DPF) osv manuellt.
 

Tapiren

Cartier
Ett inlägg i debatten om fackmannamässigt och vad garanti / försäkring eventuellt täcker, vi hade en udda situation på jobbet för några år sedan;

En nyare bil som var under garanti och hade fått den service den skulle drabbades av motorras. Generalagenten hanterade garantiärenden och de kom fram till att bilen var servad med fel olja = ingen garanti. Serviceverkstaden å sin sida hävdade med bestämdhet att oljan uppfyllde kraven = garantin gällde och haveriet var såldes inte deras problem. Försäkringsbolaget konstaterade att bilen hade garanti = någon annan får betala.

De tre var i alla fall överens om en sak; ”vi ska inte betala, det får någon annan göra”.

Oljan var av rätt klassning, spec etc men fel fabrikat (vilket i praktiken inte ska spela någon roll...).
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Som pedantisk bilvårdare måste man ju bara älska denna årstiden…

359716D9-02E3-4729-B8AF-6307155C34BC.jpeg
 

Edin

Panerai
Ett inlägg i debatten om fackmannamässigt och vad garanti / försäkring eventuellt täcker, vi hade en udda situation på jobbet för några år sedan;

En nyare bil som var under garanti och hade fått den service den skulle drabbades av motorras. Generalagenten hanterade garantiärenden och de kom fram till att bilen var servad med fel olja = ingen garanti. Serviceverkstaden å sin sida hävdade med bestämdhet att oljan uppfyllde kraven = garantin gällde och haveriet var såldes inte deras problem. Försäkringsbolaget konstaterade att bilen hade garanti = någon annan får betala.

De tre var i alla fall överens om en sak; ”vi ska inte betala, det får någon annan göra”.

Oljan var av rätt klassning, spec etc men fel fabrikat (vilket i praktiken inte ska spela någon roll...).

Det där råkade en bekant ut för då motorn rasade och såväl garanti fanns samt service var utförd till punkt och pricka. F-bolaget sa att det var garanti så det ska tillverkaren bekosta, tillverkaren sa att det var inte deras problem då något var fal i service, och serviceverkstan sa att dom gjort som tillverkaren sa. Audi i det fallet och bilen var köpt och servad hos samma återförsäljare. Tog minst ett halvår innan han själv gick rakt in på VDns kontor och satte sig.
Där satt han tills det löstes och han sa enbart en enda sak till VDn samtidigt som han lämnade öve all historik, kommunikation i ärendet - Ni har sålt bilen, ni har servat bilen och nu vägrar ni lösa problemet - Lös det eller tappa 80-100 nybilsförsäljningar per år med tillhörande service samt efterföljande återförsäljning av gamla bilar.

Löste sig till slut. Men hur gick det för er?
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Det där råkade en bekant ut för då motorn rasade och såväl garanti fanns samt service var utförd till punkt och pricka. F-bolaget sa att det var garanti så det ska tillverkaren bekosta, tillverkaren sa att det var inte deras problem då något var fal i service, och serviceverkstan sa att dom gjort som tillverkaren sa. Audi i det fallet och bilen var köpt och servad hos samma återförsäljare. Tog minst ett halvår innan han själv gick rakt in på VDns kontor och satte sig.
Där satt han tills det löstes och han sa enbart en enda sak till VDn samtidigt som han lämnade öve all historik, kommunikation i ärendet - Ni har sålt bilen, ni har servat bilen och nu vägrar ni lösa problemet - Lös det eller tappa 80-100 nybilsförsäljningar per år med tillhörande service samt efterföljande återförsäljning av gamla bilar.

Löste sig till slut. Men hur gick det för er?
Funkar ju om man kan spela dom korten. Min svärfar fick vänta 6 månader på att Bavaria skulle ordna räkningen med f-bolaget efter verkstaden backat in hans bil i en pelare. Och då känner svärfar chefen personligen, familjen köper alla sin bilar där och all service har skett där. Både 530'n och 120'an kommer få service hos mindre aktörer framöver.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Därför man på vintern kör minst 1 touchless tvätt i veckan och kanske kanske kanske en mekanisk tvätt varje månad :D (för det suger att det blir som på bilden 1 sekund efter tvätten är klar...) gör on i själen
Brukar kosta på den en lackförsegling på höstkanten också så den blir lite mer lätt tvättad. Men helst vill man inte köra ur garaget… 😅
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Brukar kosta på den en lackförsegling på höstkanten också så den blir lite mer lätt tvättad. Men helst vill man inte köra ur garaget… 😅
Brukar lägga på keramiskt, men fick den nya bilen när det var en halvmeter snö och sen har det varit minus sen dess så har tyvärr inte kunnat göra något. Så kör med enklare försegling nu(Gyeon wet coat) tills möjlighet finns att göra en ordentlig polering etc.

Sorry for OT, vi har en bilvårdstråd om du missat: https://klocksnack.se/threads/bilvård.38461/
 

Edin

Panerai
Funkar ju om man kan spela dom korten. Min svärfar fick vänta 6 månader på att Bavaria skulle ordna räkningen med f-bolaget efter verkstaden backat in hans bil i en pelare. Och då känner svärfar chefen personligen, familjen köper alla sin bilar där och all service har skett där. Både 530'n och 120'an kommer få service hos mindre aktörer framöver.

Kan meddela att dom tappade all försäljning efter detta till trots.
Oavsett är det sjukt att det ska krävas! Man blir ju helt klart mörkrädd när verstäder gör saker med kunders bilar men sen inte snabtkan lösa felen eller stå för sina misstag. En stor anlednign till varför jag enbart låter märkesverstäder göra det absolut minimala som krävs för att all garanti/försäkring ska gälla. Allt annat gör jag själv.
 

Tapiren

Cartier
Det där råkade en bekant ut för då motorn rasade och såväl garanti fanns samt service var utförd till punkt och pricka. F-bolaget sa att det var garanti så det ska tillverkaren bekosta, tillverkaren sa att det var inte deras problem då något var fal i service, och serviceverkstan sa att dom gjort som tillverkaren sa. Audi i det fallet och bilen var köpt och servad hos samma återförsäljare. Tog minst ett halvår innan han själv gick rakt in på VDns kontor och satte sig.
Där satt han tills det löstes och han sa enbart en enda sak till VDn samtidigt som han lämnade öve all historik, kommunikation i ärendet - Ni har sålt bilen, ni har servat bilen och nu vägrar ni lösa problemet - Lös det eller tappa 80-100 nybilsförsäljningar per år med tillhörande service samt efterföljande återförsäljning av gamla bilar.

Löste sig till slut. Men hur gick det för er?
Det gick inte så bra, bilen stod typ ett år i väntan på att de skulle reda ut situationen vilket de aldrig gjorde, så vi bytte till en begagnad motor hos en fristående verkstad och sen rann det mer eller mindre ut i sanden.

Lite märkligt hur det kan falla mellan stolarna, det rimliga hade ju varit om det gått på garantin och att generalagenten hade gjort upp med verkstaden efter det, det känns ju inte som att det bör belasta kunden att de inte kan förmå sina "egna" verkstäder att serva bilen på rätt sätt.
 

Edin

Panerai
Det gick inte så bra, bilen stod typ ett år i väntan på att de skulle reda ut situationen vilket de aldrig gjorde, så vi bytte till en begagnad motor hos en fristående verkstad och sen rann det mer eller mindre ut i sanden.

Lite märkligt hur det kan falla mellan stolarna, det rimliga hade ju varit om det gått på garantin och att generalagenten hade gjort upp med verkstaden efter det, det känns ju inte som att det bör belasta kunden att de inte kan förmå sina "egna" verkstäder att serva bilen på rätt sätt.

Helt ening.
Förstår inte hur en generalagent eller certifierad verkstad inte kan lösa detta då det ändå slutar på deras bord hur det än går. Kan det ha varit en VAG-produkt i ert fall? Har varit med om samma via jobbet när jag jobbade med hyrbilar på sixt och Audi kunde strula en del men BMW var aldrig något tjafs med.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)

14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.
Kostnad (BMW Tyskland)
6800€
Bilmodell
M3 e46 - 2004 - 14000 mil
Inträffade
2016
Händelsen
Totalras av SMG växellådan
 

EHR

Cartier
2-Faktor
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.

Kostnad:
15200:-
Bilmodell:
BMW 320i E46 -04
År:
2020
Orsak:
Brände två tändspolar som i sin tur brände hela styrenheten till motorn. Nya tändspolar, ny styrenhet ink. mappning och nya stift.

Tråkigt dyrt på en slit-o-släng vardagsbil, hade lite mer förståelse för ~16k för service på min förra R8..
 

Edin

Panerai
Extremt tråkig själv..

Kostnad: 11.000:-
Bilmodell: Mercedes clk 500 -03
År: 2013
Orsak: Helt vanlig service med tändstiftsbyte (16 stycken)..

Sved nog mer för ägaren av min nuvarande bil månaden innan jag köpte den.

Kostnad: 39.000:-
Bilmodell: BMW 325 2008 (N53)
År: 2019
Orsak: ny högtrycksbränslepump, nytt bränslefilter, 6x högtrycks bränslespridare, 6 tändstift och tändspolar
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Så, om vi räknar bort de vanliga servicarna, så har vi full pott till BMW. :heart:

Min andra dyraste, var 9000kr på min 420d '18 som fick problem med elektroniken till den aldrig använda infällda dragkroken...
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
26.700:- (efter 20% rabatt)
*Bilmodell / årtal / miltal?
F20, 120D, 2012, 12.000
*Vilket år skedde detta?
2020
*Vad var felet eller felen?
En större service inkl bromsskivor, bromsklossar runt om och olja i lådan och bakaxeln och kylarvätska
*Övrigt till storyn?
Bavaria var riktigt ovilliga till att byta olja i både låda och bakaxeln. Riktigt ovilliga.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
BMW... :rolleyes:

*Vad har ditt mest kostsamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
12k
*Bilmodell / årtal / miltal?
Fiat Abarth 595 - 2018 - 7k mil
*Vilket år skedde detta?
2022
*Vad var felet eller felen?
Byte kamrem & vattenpump, byte bromsbelägg fram.
*Övrigt till storyn?
Inkluderar org. belägg fram + service. Kunde skett nästa år. Motorlampa började lysa på vägen hem, åkte tillbaks - fabrikationsfel på kamremmen så det fick göras om.
 

JeppeH

Omega
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
ca 11 000 kr
*Bilmodell / årtal / miltal?
v70 2,4D -08 ca 32 000 mil
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Rasad koppling, troligen för att bilen fått dra mycket biltransport
*Övrigt till storyn?
I priset ingick även service för ca 3000 kr, så kopplingsbytet gick på ca 8000 kr inkl delar. Rätt billigt ändå med tanke modellen
 

Klahr

Omega
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
27 000 kr efter 20% rabatt
*Bilmodell / årtal / miltal?
Porsche 996 Turbo -03, 5400 mil
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Stor service
*Övrigt till storyn?
Inga bromsar, belägg el dylikt
 

Marli

Cartier
Kul tråd, har trots mängder av entusiast- och bruksbilar aldrig åkt på något som kostat mer än vad jag sist betalde för verksservice på en 7750 chronograf.

Peppar peppar….. 😉
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kul tråd, har trots mängder av entusiast- och bruksbilar aldrig åkt på något som kostat mer än vad jag sist betalde för verksservice på en 7750 chronograf.

Peppar peppar….. 😉
Stort karmakonto broder. Ägde min 325 i ca 10 månader. Köpte den av första och enda ägaren som servat den enligt konstens alla regler. Hade verkstadsräkningar på närmare 40k dessa månader... Då räknar jag inte kostnader för delar till det jag gjorde själv, byta torkarmotor bak och motorer till båda elhissarna fram och lite annat shit.

De enda bilarna jag INTE haft massa problem med är en 2019 Polo GTI och min nuvarande Ford Maverick från 2006 (som jag ägt rekordlänge, 1år 2mån).

Tack för alla svar, intressant!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stort karmakonto broder. Ägde min 325 i ca 10 månader. Köpte den av första och enda ägaren som servat den enligt konstens alla regler. Hade verkstadsräkningar på närmare 40k dessa månader... Då räknar jag inte kostnader för delar till det jag gjorde själv, byta torkarmotor bak och motorer till båda elhissarna fram och lite annat shit.

De enda bilarna jag INTE haft massa problem med är en 2019 Polo GTI och min nuvarande Ford Maverick från 2006 (som jag ägt rekordlänge, 1år 2mån).

Tack för alla svar, intressant!
Tyvärr har reparationer en förmåga att komma i klump periodvis. Personen som köpte bilen av dig åkte säkert problemfritt i 3 år och tycker E91 är världens mest driftsäkra bil ;)

Hade samma med en 530xd. Jag hade bilen i 14 månader och det enda jag gjorde var en hjulinställning. Personen efter mig fick problem med dieselvärmaren, antennförstärkaren, kabelbrott och luftfjädringen säckade ihop. Vi fick lite olika erfarenheter av modellen så att säga. Mitt ägande kostade 2500kr, hans 25.000kr 😁
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tyvärr har reparationer en förmåga att komma i klump periodvis. Personen som köpte bilen av dig åkte säkert problemfritt i 3 år och tycker E91 är världens mest driftsäkra bil ;)

Hade samma med en 530xd. Jag hade bilen i 14 månader och det enda jag gjorde var en hjulinställning. Personen efter mig fick problem med dieselvärmaren, antennförstärkaren, kabelbrott och luftfjädringen säckade ihop. Vi fick lite olika erfarenheter av modellen så att säga. Mitt ägande kostade 2500kr, hans 25.000kr 😁
Ja så är det säkerligen, jag tog ju hand om alla modelltypiska fel. Kollar mina "ex" ibland och denna har lagt på snart 5k mil sedan jag sålde 2019. Hade garanterat varit bättre att behålla den, men efter sista bogseringen en kall dag så gav jag upp.
IMG-20190125-WA0002.jpeg
 

Marli

Cartier
Stort karmakonto broder. Ägde min 325 i ca 10 månader. Köpte den av första och enda ägaren som servat den enligt konstens alla regler. Hade verkstadsräkningar på närmare 40k dessa månader... Då räknar jag inte kostnader för delar till det jag gjorde själv, byta torkarmotor bak och motorer till båda elhissarna fram och lite annat shit.

De enda bilarna jag INTE haft massa problem med är en 2019 Polo GTI och min nuvarande Ford Maverick från 2006 (som jag ägt rekordlänge, 1år 2mån).

Tack för alla svar, intressant!
Fast min 135i har börjat gå lite ojämnt på tomgång, kan högtryckspumpen möjligen vara på väg att lämna in? Och jag har bytt den modelltypiska elektriska vattenpumpen, gjorde det dock själv men bara pumpen kostade ~ 5k. Fortfarande billigare än att serva klockan dock ;-)
 
Topp