• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Edin

Panerai
Ser att ni pratar om V90CC och undrar om jag kan få hoppa in i samtalet och höra vad ni alla kunniga skulle råda mig?

Jag står nu i begrepp att byta ut en av familjens bilar mot just en V90CC. Det krav jag har är Bowers & Wilkins stereon samt komfortstolar i läder. Sedan ett gäng önskemål. 😃

Har nu efter mycket letande hittat två stycken som uppfyller kriterierna.

2022 B4 (diesel på 197hk) som rullat 5900mil till ett pris av 470K
2023 B5 (bensin på 250hk) som rullat 500mil till ett pris av 610K

Jag kommer troligtvis köra ca 4000-5000 mil med den och sedan byta (så har det sett ut historiskt). Jag sitter inte och åker långa resor genom Sverige.
Efter vad jag berättat, vilken skulle ni välja och varför?

Kommer B4 kännas slö, eller kompenserar vridet i dieselmotorn något?
Hur kommer de olika stå prismässigt mot varandra efter 4000 mils påslag?

Hur tänker ni?

Trevlig dag! 😃

Vi har för visso en V60CC men en D4 så samma motor utan hybrid delen och den är inget fartmonster men rätt snål på långresor. Men en volvo är ju inget fartmonster någonsin så känns helt adekvat och inte slö slö.
Vad gäller mjukvara som @Marli nämner har vi volvos mjukvara och den har aldrig strulat mer än när man kör dubbla simkort i en Iphone. Det gillade den inte.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Nybesiktad och 25 år gammal i september. Fattar inte?!
0D41AC1D-6CFB-42DD-814D-44FA88E6C9B6.jpeg
Det där är verkligen en läckerbit! Grattis till en bil jag många gånger önskat jag själv haft.
Även min är 25 år gammal och besiktad idag utan anmärkning. Har kvar all dokumentation på den och den enda anmärkningen sedan ny är för litet mönsterdjup 2019.
Det är inte dålig dörrpassning. Den är bara inte stängd helt av besikningskvinnan.
IMG_5272.jpeg
 
Senast ändrad:

Leppe

Panerai
2-Faktor
Det där är verkligen en läckerbit! Grattis till en bil jag många gånger önskat jag själv haft.
Även min är 25 år gammal och besiktad idag utan anmärkning. Har kvar all dokumentation på den och den enda anmärkningen sedan ny är för litet mönsterdjup 2019.
Det är inte dålig dörrpassning. Den är bara inte stängd helt av besikningskvinnan.
IMG_5272.jpeg
Tack för det!
Jag har ägt den i 12 år och den bara fortsätter att leverera roliga mil helt utan problem! (Inte riktigt det man har hört om engelska sportbilar 😀)
Miatan är ju skitkul den med👍 ser jättefin ut!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ser att ni pratar om V90CC och undrar om jag kan få hoppa in i samtalet och höra vad ni alla kunniga skulle råda mig?

Jag står nu i begrepp att byta ut en av familjens bilar mot just en V90CC. Det krav jag har är Bowers & Wilkins stereon samt komfortstolar i läder. Sedan ett gäng önskemål. 😃

Har nu efter mycket letande hittat två stycken som uppfyller kriterierna.

2022 B4 (diesel på 197hk) som rullat 5900mil till ett pris av 470K
2023 B5 (bensin på 250hk) som rullat 500mil till ett pris av 610K

Jag kommer troligtvis köra ca 4000-5000 mil med den och sedan byta (så har det sett ut historiskt). Jag sitter inte och åker långa resor genom Sverige.
Efter vad jag berättat, vilken skulle ni välja och varför?

Kommer B4 kännas slö, eller kompenserar vridet i dieselmotorn något?
Hur kommer de olika stå prismässigt mot varandra efter 4000 mils påslag?

Hur tänker ni?

Trevlig dag! 😃
Nästan ingenting kompenserar ekonomiskt för ett lågt inköpspris så i ren ekonomi så tror jag B4an "vinner". Men skillnaden kommer vara liten totalt sett så frågan är hur kul du vill ha under tiden? Jag tycker för egen del alla 2l 4.cyl dieselmotorer är bedrövliga och det enda man vill är att stänga av dem. Det finns ingenting "kul" eller "trevligt" med dem alls. Bensinaren kommer vara mycket tystare och den ger åtminstone lite tillbaka när den varvas. Är du motorintresserad är den ett givet val. Vill du bara "åka" är det skitsamma, B4 är inte dålig om man tar den för vad den är.
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Jag kör tjänstebil så ingen input kring ekonomin.

Min bil har Googles mjukvara som kom -22 (?) den är inte stabil, massa intressanta saker händer med infotainmentsystemet :)

Dock ingen påverkan på bilens förmåga att ta dig från punkt a till b men vad jag förstår är Volvos eget system som fanns tidigare stabilare.
Okej, tack för input. Denna har Google mjukvara som jag förstår det.

Vi har för visso en V60CC men en D4 så samma motor utan hybrid delen och den är inget fartmonster men rätt snål på långresor. Men en volvo är ju inget fartmonster någonsin så känns helt adekvat och inte slö slö.
Vad gäller mjukvara som @Marli nämner har vi volvos mjukvara och den har aldrig strulat mer än när man kör dubbla simkort i en Iphone. Det gillade den inte.
Okej, tack för input. Jag har förstått att det inte är något fartvidunder men är ute efter bekvämlighet och att det ska vara någorlunda tyst i kupén så det går att lyssna på musik och njuta av bilresan på så vis och gärna med sköna stolar.

Nästan ingenting kompenserar ekonomiskt för ett lågt inköpspris så i ren ekonomi så tror jag B4an "vinner". Men skillnaden kommer vara liten totalt sett så frågan är hur kul du vill ha under tiden? Jag tycker för egen del alla 2l 4.cyl dieselmotorer är bedrövliga och det enda man vill är att stänga av dem. Det finns ingenting "kul" eller "trevligt" med dem alls. Bensinaren kommer vara mycket tystare och den ger åtminstone lite tillbaka när den varvas. Är du motorintresserad är den ett givet val. Vill du bara "åka" är det skitsamma, B4 är inte dålig om man tar den för vad den är.
Tack för input. Ja, det är ju som sagt komfort jag vill ha men det är klart att det gärna får vara lite kul oxå. Känns ju trevligt om man faktiskt kan göra en omkörning utan att det känns osäkert. Hmm… svårt detta. Har aldrig ägt en nyare Volvo tidigare så har ju inga egna preferenser där. Har åkt ett antal olika andra kombi senaste åren som BMW (X3M Competition, 320D, 540i) och Mercedes (AMG E63s) och nu sist denna Kia Ceed.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag väntar på en V60 T8 som levereras om några veckor. Den ska ersätta vår V60 T5 2015 med snart 18000 mil på mätaren. Silvermetallic Volvo Ocean Race med rätt utrustning i form av adaptiv farthållare mm.
Nån som råkar vara intresserad av den innan den åker ut på blocket?
 

Gnomon

Cartier
En fråga om däck till er som vet mer än jag (dvs alla som läser denna tråd...)

Jag behöver nya bakdäck och har olika fälgbredd farm och bak.
Finns det för och nackdelar med 40 resp 45 profil, kan 45 profil gå lite mjukare?
Spelar det någon roll, jag kör långt ifrån däckens prestanda...

225/45 fram och 245/40 bak

1686567366850.png

Eller, 225/45 fram och 245/45 bak

1686567599231.png
 

Bilagor

  • 1686567711813.png
    1686567711813.png
    18.5 KB · Visningar: 7
  • 1686567546381.png
    1686567546381.png
    18.5 KB · Visningar: 6

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag har en vit mercedes-kombi (7 år gammal) - har snabbt insett att vitt är helvetets färg. Runt hjulhus uppstår en del flygrost (halv cm små rostfärgade märken som känns med fingret) och asfaltsbeläggning.

Även om jag inte är särskilt pedant (och även om det är en äldre bil) så hatar jag denna typ av slitage. Någon som har några bra tips kring hur flygrosten ska tas bort? Jag har inte tillgång till någon polermaskin.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
En fråga om däck till er som vet mer än jag (dvs alla som läser denna tråd...)

Jag behöver nya bakdäck och har olika fälgbredd farm och bak.
Finns det för och nackdelar med 40 resp 45 profil, kan 45 profil gå lite mjukare?
Spelar det någon roll, jag kör långt ifrån däckens prestanda...

225/45 fram och 245/40 bak

1686567366850.png

Eller, 225/45 fram och 245/45 bak

1686567599231.png
245/40 kommer så kommer du köra än mer långsammare än vad hastighetsmätaren visar (mot 225/45). Redan vi originalomkrets så visar bilen högre hastighet än vad du faktiskt kör (ofta runt 2km/h vid 100). 245/45 så kommer bilen gå lite snabbare än vad hastighetsmätaren visar.

245/45 kontra 245/40 innebär mer gummi = generellt bättre komfort.
Dock oklart vad du har för bil och om det är originalfälgar eller inte, exv om de är bredare än OEM med mer aggressiv inpressning så att fälgen hamnar längre ut och därmed att 245/45 kommer ta i innerskärmarna (generellt inga problem som sådant med standardhöjd på bilen)

Har du 225/45 bak nu?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Jag har en vit mercedes-kombi (7 år gammal) - har snabbt insett att vitt är helvetets färg. Runt hjulhus uppstår en del flygrost (halv cm små rostfärgade märken som känns med fingret) och asfaltsbeläggning.

Även om jag inte är särskilt pedant (och även om det är en äldre bil) så hatar jag denna typ av slitage. Någon som har några bra tips kring hur flygrosten ska tas bort? Jag har inte tillgång till någon polermaskin.
Har dålig koll på om nån är bättre men jag kör med autosmarts version som funkar ok. Claybar på det som sitter kvar.
Sen försöka ha lite wax på bilen då sätter det sig inte lika mycket till nästa gång.
Screenshot_20230612-133701.png
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
En fråga om däck till er som vet mer än jag (dvs alla som läser denna tråd...)

Jag behöver nya bakdäck och har olika fälgbredd farm och bak.
Finns det för och nackdelar med 40 resp 45 profil, kan 45 profil gå lite mjukare?
Spelar det någon roll, jag kör långt ifrån däckens prestanda...

225/45 fram och 245/40 bak

1686567366850.png

Eller, 225/45 fram och 245/45 bak

1686567599231.png
Vad sitter standard? 4 hjulsdriven?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har en vit mercedes-kombi (7 år gammal) - har snabbt insett att vitt är helvetets färg. Runt hjulhus uppstår en del flygrost (halv cm små rostfärgade märken som känns med fingret) och asfaltsbeläggning.

Även om jag inte är särskilt pedant (och även om det är en äldre bil) så hatar jag denna typ av slitage. Någon som har några bra tips kring hur flygrosten ska tas bort? Jag har inte tillgång till någon polermaskin.
flygrostborttagare kan ta bort flygrosten, i värsta fall får du gå över försiktigt med lera. Ämnet bör ha hanterats i bilvårdstråden.
Hoja till annars
Fast 5mm stora? det är inte rost då? Flygrost brukar bara vara små prickar
 

Gnomon

Cartier
245/40 kommer så kommer du köra än mer långsammare än vad hastighetsmätaren visar (mot 225/45). Redan vi originalomkrets så visar bilen högre hastighet än vad du faktiskt kör (ofta runt 2km/h vid 100). 245/45 så kommer bilen gå lite snabbare än vad hastighetsmätaren visar.

245/45 kontra 245/40 innebär mer gummi = generellt bättre komfort.
Dock oklart vad du har för bil och om det är originalfälgar eller inte, exv om de är bredare än OEM med mer aggressiv inpressning så att fälgen hamnar längre ut och därmed att 245/45 kommer ta i innerskärmarna (generellt inga problem som sådant med standardhöjd på bilen)

Har du 225/45 bak nu?
Tack för svar.

Det är en MB SLK, R170.
Troligtvis blev det fel när jag senast bytte däck, kollade fram och missade att det var olika dimension på fälgarna.


Det är inte orginalfälgar, nu sitter 225/45 bak på 8,5 tums fälgen vilket är ok, men det ser fult ut.
Däcken (Pirelli) är ojämt slitna (på insidan) och nästan utslitna efter under 2000mil så jag tänkte göra en hjulinställning.

Påverkar en bredare fälg hjulinställningen?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack för svar.

Det är en MB SLK, R170.
Troligtvis blev det fel när jag senast bytte däck, kollade fram och missade att det var olika dimension på fälgarna.


Det är inte orginalfälgar, nu sitter 225/45 bak på 8,5 tums fälgen vilket är ok, men det ser fult ut.
Däcken (Pirelli) är ojämt slitna (på insidan) och nästan utslitna efter under 2000mil så jag tänkte göra en hjulinställning.

Påverkar en bredare fälg hjulinställningen?
ok kan inte svara på om 245/45 kommer lira utan att ta i (bör inte vara något problem)
Bredare fälg påverkar ej hjulinställningen som sådant(inom rimliga skillnader). Men låter som att du bör göra ny inställning oavsett
 
Senast ändrad:

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
flygrostborttagare kan ta bort flygrosten, i värsta fall får du gå över försiktigt med lera. Ämnet bör ha hanterats i bilvårdstråden.
Hoja till annars
Fast 5mm stora? det är inte rost då? Flygrost brukar bara vara små prickar
Lera med schampo fungerar perfekt, grovavfettning först för att få bort det svarta sedan lera mot det rostfärgade som blir kvar..
Är det svarta kvar så kan det repa lacken..
Så rengör noga först.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
01601F47-1F82-45B3-B0CD-A909B104B2E9.jpeg


The things you do for… att man är lite lite sjuk i huvudet.
Anmälde bilarna till Sofiero Classic och klickade så klart i rutan för ”Jag klär mig tidsenligt”. Don Johnson blev stilförebild. Hade gärna bytt valfri (fuck it - båda hade också varit okej) av bilarna mot en vit Testarossa. ;)
 
Senast ändrad:

-SC-

Omega
Japp!

Fan vet varför. Jag har inga fiender och är vän med de flesta. Kör inte som en idiot heller.
Samhället är fullt av idioter.
Antar att du redan har tvättat bilen, men om inte så se till att få bort det där så fort som möjligt.

Ägg som har kastats på hus och sedan inte tvättats bort i tid/ordentligt brukar lämna spår som är svåra att få bort.
 

leicaphile

Panerai
Samhället är fullt av idioter.
Antar att du redan har tvättat bilen, men om inte så se till att få bort det där så fort som möjligt.

Ägg som har kastats på hus och sedan inte tvättats bort i tid/ordentligt brukar lämna spår som är svåra att få bort.

Japp, jag satt hemma när det hände (även om jag inte hörde/såg något) och upptäckte det max en timme efteråt så det hade inte hunnit härda sig alltför mycket. Var ett smärre h-e att få rent kapellet dock. Men nu ser allt OK ut efter en del skrubbande.
 
Topp