• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
Lite märklig prissättning på tillvalen, över 20.000kr extra (560kr/månad) för navigationssystem? Pust!

Man får en Seat Leon fullsmetad mer eller mindre, panoramatak, navi(med apple car play etc), full led, 150hk bensinare, 18", adaptiv farthållare(tror jag), park.sensorer, backkamera etc etc för 2900kr/månad :D

BMW:n är inte så mycket bättre, om ens bättre. Jag har sjäv ägt en -14 118d(m-paket) med automat och lite lull lull. Visst fin bil, men inte värd pengarna någonstans. Tror den jag hade gick på 370 000(innan rabatter)(köpte den ej ny, hade gått 1000-mil när jag köpte den)
 
Senast ändrad:
Precis som alla tjänstemän med 7,5 basbelopp som ses smyga runt i en snik-318d bara för att det står BMW på den.
Jag har betydligt högre beloppsgräns än så men valde ändå bort både BMW och Audi pga de skrattretande dyra tillvalen.

Inte bara jag som reagerat på det alltså..
Löjligt hur mycket folk försöker vara något nu för tiden.
Läste denna artikeln på lunchen idag (Läsvärt)

http://www.svd.se/medioker-ar-melodin/om/perfect-guide

Citerat:

Det är som att världen består av två sorters människor: de som är framgångsrika i verkligheten och de som är anammat attityden och språket av framgång. De som uträttar saker och de som leker att de uträttar saker. De som är fokuserade och de som skriker på Instagram om hur fokuserade de är.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det kan ju faktiskt vara så att man tycker om precisionen i chassit på BMW och inte känner att man behöver ha 300hk? En 318d är precis lika kul att svänga med som en 335i.
 
Det kan ju faktiskt vara så att man tycker om precisionen i chassit på BMW och inte känner att man behöver ha 300hk? En 318d är precis lika kul att svänga med som en 335i.

Det är nog helheten han syftar på och inte bara motorn.
Oftast är dom helt i grundutförande... Tygsäte, manuell växellåda osv... Och då finns det MYCKET bättre bil för pengarna (Både körglädje, komfort & prestanda)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är nog helheten han syftar på och inte bara motorn.
Oftast är dom helt i grundutförande... Tygsäte, manuell växellåda osv... Och då finns det MYCKET bättre bil för pengarna (Både körglädje, komfort & prestanda)
Vart rullar dessa bilar? 90% av det jag ser på vägarna har minst advantage edition och jag skulle i alla lägen välja en sådan 318 framför en 200hk Passat eller V70.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vart rullar dessa bilar? 90% av det jag ser på vägarna har minst advantage edition och jag skulle i alla lägen välja en sådan 318 framför en 200hk Passat eller V70.
Nu kör jag inte heller Volvo men min poäng är att det är fascinerande hur många som väljer märke, yta och snygg kaross framför en vettigt utrustad och någorlunda praktisk bil. Har kollegor som klämmer in sina tre barn i en trång 318 touring och inte har råd med dragkrok trots att det hade gått fint att lösa med ett annat märke på tjänstekärran. De gör nog inte detta för att 318d har ett balanserat chassi...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Passat? 240 hk för nästan inga pengar alls!
Det blev efter viss vånda en Passat Alltrack GTS. Kör mycket på risiga vägar och gillar det adaptiva chassit. 240 hk är trevligt men roligast är nog all teknik och utrustning som gick in under budget.
Visst görs det fina premiumtyskar i München och Ingolstadt men det kostar mer än jag tyckte det var värt.
Är väl en av få som inte håller BMW i en klass för sig heller.
 
Vart rullar dessa bilar? 90% av det jag ser på vägarna har minst advantage edition och jag skulle i alla lägen välja en sådan 318 framför en 200hk Passat eller V70.

Varierar nog. Står tre på min gata i Göteborg enligt beskrivning...
Jag syftar inte på alla som kör bmw 1 serie som tjänstebil utan enbart på dom som väljer bmw 1 serie och bantar ner den till max.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Gällande bil för bangen. Vad är era tankar om Skoda Subaru kombi. Bygger lite och man kan få en del trevliga tillval för 7.5bb. Finns det ens europeiska bilar som inte är körbara idag?
 

MrPlow

Rolex
Det blev efter viss vånda en Passat Alltrack GTS. Kör mycket på risiga vägar och gillar det adaptiva chassit. 240 hk är trevligt men roligast är nog all teknik och utrustning som gick in under budget.
Visst görs det fina premiumtyskar i München och Ingolstadt men det kostar mer än jag tyckte det var värt.
Är väl en av få som inte håller BMW i en klass för sig heller.
Grattis! Vad fick du in för roliga tillval?

Vad får man för leveranstid nu? Vi fick 7 månader förra året...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Grattis! Vad fick du in för roliga tillval?

Vad får man för leveranstid nu? Vi fick 7 månader förra året...
Ca 4 mån lev tid.

Prioriterade, utöver 240hk och DSG:
DCC
Panoramasoltak
Dynaudio stereo
LED High strålkastare med dynamiskt helljus
Safe tech paket
Parkeringsvärmare
Navigator
Active info display
Elstolar, 14 vägs med minne och massage, elspeglar
Easy park paket (drag, backkamera, sensorer)
Executive paket business (rattvärme, mörk tonade rutor, akustikrutor, elmanövrerad baklucka)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu kör jag inte heller Volvo men min poäng är att det är fascinerande hur många som väljer märke, yta och snygg kaross framför en vettigt utrustad och någorlunda praktisk bil. Har kollegor som klämmer in sina tre barn i en trång 318 touring och inte har råd med dragkrok trots att det hade gått fint att lösa med ett annat märke på tjänstekärran. De gör nog inte detta för att 318d har ett balanserat chassi...
Jag har full förståelse för dessa för att man vill ha en mer körglad bil men i så fall får avstå lite annat. Det låter inte som du är så bilintresserad själv?
Ur ett rationellt perspektiv är det förstås vansinne men bilköp är sällan rationella...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Gällande bil för bangen. Vad är era tankar om Skoda Subaru kombi. Bygger lite och man kan få en del trevliga tillval för 7.5bb. Finns det ens europeiska bilar som inte är körbara idag?
Nej den är säkert utmärkt. Men är den billigare än en Passat med tanke på kampanjerna på den senare?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag har full förståelse för dessa för att man vill ha en mer körglad bil men i så fall får avstå lite annat. Det låter inte som du är så bilintresserad själv?
Ur ett rationellt perspektiv är det förstås vansinne men bilköp är sällan rationella...
Jo jag gillar bilar. Men kraven på utrustning, U trymme och hatet mot SUV ledde mig till folkvagnsträsket. Motsvarande spec med en Audi hade blivit apdyrt. Och BMW 5-serie är löjligt trång jmf med Passat och A6.
Hade jag velat ha en mer "körglad" bil inom de begränsningar som min arbetsgivare sätter skulle det ev blivit en mindre BMW men dessa är inte ett alternativ med flera barn, barnvagnar och annat. Någonstans får man ju också fråga sig hur mycket körglädje det går att få till på E6:an samt inne i villaområdet. Jag satsade på komfort.
 

mega

Rolex
Vet att det har tagits upp i andra trådar! Men någon som har erfarenhet av;

http://www.privatleasing.bmw.se/car/bmw-1-serie-privatleasing/#content

Jag tycker överlag att det verkar prisvärt, vad säger ni?
Jag företagsleasar en 120d, har gjort det tidigare med. Gillar bilen skarpt, väldigt kul att köra. Det enda som stör mig är det höga kupeljudet (däcken ?) och den ganska tröga styrningen. Jag blir ganska trött i armen av att hålla i ratten vid längre körningar, känns som om man kämpar emot hela tiden. Jag märkte inget av det på den tidigare generationen. Kanske en servogrej ?
 

MrPlow

Rolex
Ca 4 mån lev tid.

Prioriterade, utöver 240hk och DSG:
DCC
Panoramasoltak
Dynaudio stereo
LED High strålkastare med dynamiskt helljus
Safe tech paket
Parkeringsvärmare
Navigator
Active info display
Elstolar, 14 vägs med minne och massage, elspeglar
Easy park paket (drag, backkamera, sensorer)
Executive paket business (rattvärme, mörk tonade rutor, akustikrutor, elmanövrerad baklucka)
Excellent choice! Kul! Blir en lång väntan men det blir perfekt till hösten!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Då får jag bryta av lite. Någon mer som ställt sig i kö till nya Tesla 3?
Provocerar lite nu.
Om det nu blir en tesla 3. Conceptbilen visad och bilar ämnas lev -18...
Vad jag förstått har tesla bara gått plus ett kvartal, deras årliga förlust -15 var knappt två miljarder om jag förstår rätt. Hur länge kan ett bolag gå back enorma summor men ändå fortsätta med produktion? De kanske skulle ringa Victor muller han var ändå duktig på att hålla liv i ett bilmärke som inte mådde bra i många år, eller?
Kan någon här på forumet som åkt merc, bmw, audi, eller volvo uppriktigt säga att detaljkänslan i kupen motsvarar en bil i miljklassen?
 

bluetrain

Cartier
Provocerar lite nu.
Om det nu blir en tesla 3. Conceptbilen visad och bilar ämnas lev -18...
Vad jag förstått har tesla bara gått plus ett kvartal, deras årliga förlust -15 var knappt två miljarder om jag förstår rätt. Hur länge kan ett bolag gå back enorma summor men ändå fortsätta med produktion? De kanske skulle ringa Victor muller han var ändå duktig på att hålla liv i ett bilmärke som inte mådde bra i många år, eller?
Kan någon här på forumet som åkt merc, bmw, audi, eller volvo uppriktigt säga att detaljkänslan i kupen motsvarar en bil i miljklassen?

Nu vet jag inte om det är helt schysst att jämföra Elon Musk med Victor Muller. Musk har väl bevisligen ett ganska gott track record gällande sin entreprenöriella gärning. SpaceX, Paypal osv.. Så grymt duktig helt enkelt. Muller tävlar väl knappast i samma division. Men åter till frågan.

Det är klart det krävs oerhört mkt kapital att dra igång en helt ny typ av bilproduktion så jag ser inte förlustsiffrorna som konstigt i denna fas. Det är klart det finns en risk att de inte kommer fixa att få igång produktionen på den nivån som krävs men jag skulle ändå säga att förutsättningarna är hyggliga. 400000 förhandsbokningar talar för omställningen mot elbilsdrift börjar på riktigt nu. Kör bmw f11 till vardags och jämför du interiören mot tex teslas modell s kanske inte når upp riktigt till bmw standard men den är ändå "good enough" enligt mitt förmenande. Det finns så mkt annat positivt med elbil som väger upp i den totala bilden.
 

kabro

Cartier
Step 1: High-priced, low-volume car for the super rich. Come out with the expensive first product, but make the car so fancy that it’s worth that price—i.e. just make it a legit Ferrari competitor and then it’s okay to charge over $100,000 for it.

Step 2: Mid-priced, mid-volume car for the pretty rich. Use the profits from Step 1 to develop the Step 2 car. It would still be expensive, but more like a $75,000 Mercedes or BMW competitor instead of Ferrari.

Step 3: Low-priced, high-volume car for the masses. Use the profits from Step 2 to develop a $35,000-ish car that, after the government’s $7,500 EV tax credit and the savings on gas, would be affordable to the middle class.

It’s kind of a Hershey’s Kiss business plan:
pyramid.png

http://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla-will-change-your-life.html
 
D

Deleted member 5780

Guest
I går kom den nya. 320d, M Sport 2016 LCI. 19`fälgarna ser helt klart små ut på denna. Får bli 20`nästa gång..
Harman Kardon systemet är att rekommendera!

cdRl16a.jpg
Riktigt trevligt, men fälgarna behöver absolut inte bli större i min mening. Perfekt med 18-19" på en bil med relativt små hjulhus. Det ser bara fånigt ut med större och det ska ju gå att köra bilen också.
Såg en V70 med vad som verkade vara 20 eller kanske t o m 21" igår. Herregud...
 
Topp