• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Bertonemuséet (2)

Inte direkt färdiga utställningar, några rum såg ut så här:

Jaguar Ascot concept i förgrunden
1602571986491.png

1602571997720.png



och JA, det är samma tjej som på bilderna med Citroen Camargue, Rainer W. Schlegelmilch tog en stor mängd coola bilder på conceptbilar i slutet av 70-talet, alla bilderna hamnade i en låda, men publicerades 2012 , jag hade boken hemma i somras (fjärrlån fr. Umeå Uni.) en stor skönhetsupplevelse:

70s Concept Cars
Rainer W. Schlegemilch, Heinrich Ligner, Paul Bendelow
ISBN: 9783832796570




Fiat + Lancia klassiker
1602572062932.png

1602572069968.png

1602572078445.png

1602572085618.png



Alfa Romeo-hörnet:
1602572098152.png

1602572108138.png

1602572119894.png

1602572127775.png

1602572135274.png

1602572147306.png

1602572154902.png

1602572161216.png

1602572172117.png

1602572180097.png


GT Spider som aldrig blev av, kanske lika bra.... ...typ underwhelming som en Peugeot imho...

1602572200254.png

1602572209398.png


1602572221120.png

1602572228734.png




Här finns en annan bra bildtråd:




fanns säkert massa kul för flygentusiaster också, inte så imponerande shop, några intressanta böcker bara
1602572239601.png
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Museo Storico Alfa Romeo

Pilgrimsfärd till Arese!
Halkade in bakvägen före öppningsdags ihop med ett glatt gäng från Club Alfa Romeo Ticino...

1602572794860.png




Först i kön!
1602572802563.png



Lite nytt i entren:
1602572811881.png

1602572819090.png


Fanns ett kronologiskt spår men det hanns inte med till fullo
1602572826964.png

1602572844703.png




På grund av kort om tid så fokade jag på designdelen.


Disco Volante
1602572853932.png



fina linjer
1602572873054.png



bra före sin tid 1965:
1602572881861.png





Carabo, Bertone, Marcello Gandini, den träffade jag i Turin för ett par år sen, helt galen på alla sätt, bara färgen 1968..
1602572889480.png

1602572896247.png

1602572905946.png





Lyckades visst inte ta nån bild på hela Giugiaros "Iguana", helt off the scale den med:

(snodd från nätet)
1602572911406.png

1602572918668.png


1602572923768.png

1602572929932.png

1602572936384.png

1602572941787.png

1602572949613.png

1602572956803.png





Pininfarina 33 Coupe
1602572972797.png

1602572981049.png

1602573003636.png

1602572994885.png

1602573013042.png

1602573020146.png

1602573027735.png

1602573041951.png





Fram till 80-talet är ju de flesta bilar väldigt små, framgår inte riktigt på bilderna men tydligt här:
1602573080258.png
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Museo Storico Alfa Romeo (3)

Den historiska delen var också sevärd, snygga uppställningar med bilar i perfekt skick!


1602573695695.png


1602573702611.png



1602573711841.png


1602573718171.png


1602573725482.png

1602573735799.png


1602573743778.png


1602573749722.png




Sen var det en avdelning med racing och en om "uniformerade" Alfa som vi fick rusa igenom...
1602573760684.png


1602573767830.png


1602573774147.png


1602573782155.png


1602573788830.png



Var tvungen att stanna och klämma lite på en Busso-sexa... :)

1602573801089.png

1602573810911.png



Vid fiket fanns originalmodeller, bland annat av Proteo concept 1991, Walter de Silva, mycket blev sen till GTV 916

1602573820912.png

1602573835819.png

1602573842019.png
 
Besökte också Alfas museum fast förra året.

Helt otroliga bilar de byggde innan massproduktionen kom igång i stor skala. Även många bilar efter det är också fantastiska såklart.

Är man en bilentusiast så kan jag varmt rekommendera ett besök. Man ser var det började och kan följa historien fram till modern tid.

Ligger utanför Milano.
 
Den här minns jag fångade mitt intresse lite. Alfa Romeo Bimotore från 1933 om jag inte minns fel. Den har koppling till Enzo Ferrari. De hade satt glas så att man effektfullt kunde se motorerna som ni kan se på bilderna.

Toppfart på 365 km/h och flygande kilometern med ett genomsnitt på 324 km/h med Tazio Nuvolari bakom ratten Firenze-Livorno Autostrada. Bilen var ingen framgång på racingbanan tyvärr men dess tekniska utveckling ledde nog till framtida framgångar både hos Alfa och Ferrari.

I huvudtaget var racingdelen av utställningen väldigt intressant att se. Ett legendariskt märke inom racing före och efter världskrigen. Hatten av!
 

Bilagor

  • 20A17E06-2B2F-4FD9-8042-9760C9D78DD8.jpeg
    20A17E06-2B2F-4FD9-8042-9760C9D78DD8.jpeg
    678.2 KB · Visningar: 11
  • 83243F02-8976-4349-A49C-C5762E019826.jpeg
    83243F02-8976-4349-A49C-C5762E019826.jpeg
    754.2 KB · Visningar: 8
  • 85F2C3EB-FE94-4B69-A16B-FC88301C2625.jpeg
    85F2C3EB-FE94-4B69-A16B-FC88301C2625.jpeg
    428 KB · Visningar: 9
Tack för kvalitet @NiklasArvid !

Bland alla fantastiska bilar och designer så fastnade jag verkligen för denna. Förstå hur den ska ha uppfattats 1913 (!)
BA1C2904-E7AB-42BA-8937-C93B7406DC88.jpeg

(tagen från Google)

Den sticker verkligen ut.

Exteriören är något från en Jules Verne novell.

Du ska se interiören. Bilderna är egna från förra hösten

Notera glaspartiet över motorn som man ser från förareplatsen.
 

Bilagor

  • 4BD91E04-CBF3-4FAC-BB04-06CC9CA0F036.jpeg
    4BD91E04-CBF3-4FAC-BB04-06CC9CA0F036.jpeg
    501.4 KB · Visningar: 17
  • 784855C6-DD96-413C-91CC-D3A9B8059212.jpeg
    784855C6-DD96-413C-91CC-D3A9B8059212.jpeg
    630.2 KB · Visningar: 16
  • 09D914CA-4DB6-4E1E-B0E3-B0FB58469443.jpeg
    09D914CA-4DB6-4E1E-B0E3-B0FB58469443.jpeg
    677.5 KB · Visningar: 17
  • 8DEA6F27-F2FF-4A45-A1AE-4D93754BC1A6.jpeg
    8DEA6F27-F2FF-4A45-A1AE-4D93754BC1A6.jpeg
    456.9 KB · Visningar: 16

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tack för kvalitet @NiklasArvid !

Bland alla fantastiska bilar och designer så fastnade jag verkligen för denna. Förstå hur den ska ha uppfattats 1913 (!)

(tagen från Google)

äh, ...de som hade åkt Monorailen i Wuppertal 1902 ...tyckte nog att den bussen kändes som en förra generationens teknologi... gäsp...

 
Senast ändrad:

EssexX

Panerai
2-Faktor
Har ju ingen plats i mitt liv för mer hobby men jag måste tipsa igen om vad jag ser som ett potentiellt fynd på entusiastbilsfronten. För knappa 100 T kr är det här nog riktigt mycket bil. Inte heller den här gången känner jag till exemplaret i fråga men jag kan bara konstatera att den ser riktigt trevlig ut på bilderna. Sedan är ju det extremlåga miltalet något att ifrågasätta (den har faktiskt stannat på 1695 mil) men som sagt, den ser fin ut.


F9598A0F-78BB-4701-95D1-387A4BD38231.jpeg


DF70570C-F920-4D28-9D34-DCB61C5C13D6.jpeg


BE5A2C1E-BB44-4916-89E6-2AD1E836D630.jpeg
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har ju ingen plats i mitt liv för mer hobby men jag måste tipsa igen om vad jag ser som ett potentiellt fynd på entusiastbilsfronten. För knappa 100 T kr är det här nog riktigt mycket bil. Inte heller den här gången känner jag till exemplaret i fråga men jag kan bara konstatera att den ser riktigt trevlig ut på bilderna. Sedan är ju det extremlåga miltalet något att ifrågasätta (den har faktiskt stannat på 1695 mil) men som sagt, den ser fin ut.


F9598A0F-78BB-4701-95D1-387A4BD38231.jpeg


DF70570C-F920-4D28-9D34-DCB61C5C13D6.jpeg


BE5A2C1E-BB44-4916-89E6-2AD1E836D630.jpeg
Tråkigt när fina entusiastbilar säljs av handlare som inte lägger ner 30 sekunder ens på att försöka presentera bilen på ett seriöst sätt. Noll info om skick och historik :(
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Har ju ingen plats i mitt liv för mer hobby men jag måste tipsa igen om vad jag ser som ett potentiellt fynd på entusiastbilsfronten. För knappa 100 T kr är det här nog riktigt mycket bil. Inte heller den här gången känner jag till exemplaret i fråga men jag kan bara konstatera att den ser riktigt trevlig ut på bilderna. Sedan är ju det extremlåga miltalet något att ifrågasätta (den har faktiskt stannat på 1695 mil) men som sagt, den ser fin ut.


F9598A0F-78BB-4701-95D1-387A4BD38231.jpeg


DF70570C-F920-4D28-9D34-DCB61C5C13D6.jpeg


BE5A2C1E-BB44-4916-89E6-2AD1E836D630.jpeg

Den är ju utrustad med en Cartier klocka , (som jag dock inte ser) bara den borde väl vara värd minst 50 😉.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Den är ju utrustad med en Cartier klocka , (som jag dock inte ser) bara den borde väl vara värd minst 50 😉.


Ja det där är en seglivad gammal myt att klockan skulle vara en Cartier. Ofta tror även Maseratiägare det. Sanningen är att den är tillverkad av mindre prominenta Lasalle. Men den påstås vara stöldbegärlig och det kanske delvis kan skyllas på missförståndet med Cartier .. Så här ser den iaf ut, finns i mindre variationer men alla är snarlika


D8DD8FBD-5BC6-4683-9DA4-A07D439DEDDE.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har ju ingen plats i mitt liv för mer hobby men jag måste tipsa igen om vad jag ser som ett potentiellt fynd på entusiastbilsfronten. För knappa 100 T kr är det här nog riktigt mycket bil. Inte heller den här gången känner jag till exemplaret i fråga men jag kan bara konstatera att den ser riktigt trevlig ut på bilderna. Sedan är ju det extremlåga miltalet något att ifrågasätta (den har faktiskt stannat på 1695 mil) men som sagt, den ser fin ut.


F9598A0F-78BB-4701-95D1-387A4BD38231.jpeg


DF70570C-F920-4D28-9D34-DCB61C5C13D6.jpeg


BE5A2C1E-BB44-4916-89E6-2AD1E836D630.jpeg

@Davvan - gör din grej!
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Bertonemuséet (2)

Inte direkt färdiga utställningar, några rum såg ut så här:

Jaguar Ascot concept i förgrunden
1602571986491.png

1602571997720.png



och JA, det är samma tjej som på bilderna med Citroen Camargue, Rainer W. Schlegelmilch tog en stor mängd coola bilder på conceptbilar i slutet av 70-talet, alla bilderna hamnade i en låda, men publicerades 2012 , jag hade boken hemma i somras (fjärrlån fr. Umeå Uni.) en stor skönhetsupplevelse:

70s Concept Cars
Rainer W. Schlegemilch, Heinrich Ligner, Paul Bendelow
ISBN: 9783832796570




Fiat + Lancia klassiker
1602572062932.png

1602572069968.png

1602572078445.png

1602572085618.png



Alfa Romeo-hörnet:
1602572098152.png

1602572108138.png

1602572119894.png

1602572127775.png

1602572135274.png

1602572147306.png

1602572154902.png

1602572161216.png

1602572172117.png

1602572180097.png


GT Spider som aldrig blev av, kanske lika bra.... ...typ underwhelming som en Peugeot imho...

1602572200254.png

1602572209398.png


1602572221120.png

1602572228734.png




Här finns en annan bra bildtråd:




fanns säkert massa kul för flygentusiaster också, inte så imponerande shop, några intressanta böcker bara
1602572239601.png
Tusen tack för att du tog oss med på resan, det är grymt uppskattat med alla bilder!
Väljer att svara där du har med Stratosen, mumma :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har ju ingen plats i mitt liv för mer hobby men jag måste tipsa igen om vad jag ser som ett potentiellt fynd på entusiastbilsfronten. För knappa 100 T kr är det här nog riktigt mycket bil. Inte heller den här gången känner jag till exemplaret i fråga men jag kan bara konstatera att den ser riktigt trevlig ut på bilderna. Sedan är ju det extremlåga miltalet något att ifrågasätta (den har faktiskt stannat på 1695 mil) men som sagt, den ser fin ut.


F9598A0F-78BB-4701-95D1-387A4BD38231.jpeg


DF70570C-F920-4D28-9D34-DCB61C5C13D6.jpeg


BE5A2C1E-BB44-4916-89E6-2AD1E836D630.jpeg
Har ägt en exakt likadan 222SE. 2.8L export varianten om jag minns rätt. Min var gräddvit med vit skinnklädsel......fan va nice den var........när allt var helt :)
 

zeke_varg

Omega
Fina sommarbilar allihop. Det är lite vad du är ute efter. Har inte kört någon generationen av SLK, men däremot olika versioner av Z4 (inkl M Z4 Coupe) samt några generationer av TT (dock inte 3.2).

Har en 986 Boxster S sedan några år tillbaka. Utan att vara partisk skulle jag säga att det är den roligare bilen att köra av dem du nämnt. Fina chassi, mittmotor och byggd som en sportbil från början.

Men det finns andra styrkor, svagheter och personliga preferenser så mitt råd är ändå att kanske åka och titta på några stycken av de bilmodeller du är intresserad av och bilda dig en uppfattning själv.

Sedan leta reda på det finaste exemplaret din budget tillåter. Kan personligen tycka att det kan vara värt att betala extra för ett dokumenterat välskött exemplar med fin historik. Det har varit dyra bilar en gång nya och efterhand de har kommit ner i pris kan de ha fått mindre sympatiska ägare. Det brukar märkas rätt fort. Bilarna är trots allt ca 15 är vid det här laget. Tiden tar ut sin rätt om inte ägarna har vårdat bilarna.

Välskötta är det inte problem att använda dem som vilken bil som helst. Det är förhållandevis moderna trots sin ålder. Man kan åka på Europa semester utan att tveka. Lägga mil på dem med gott samvete och parkera dem i princip överallt. Ingen tittar två gånger efter dem.
Jag testade en hel harang med bilar för 15 år sedan. En kul sommarbil var planen för ett par års ägande. Testade Jaguar xkr, merca slk och sl, Porsche 911, boxster, Audi TT och z3.

mitt råd är testa de som faller dig i smaken. För mig var planen en xkr el sl, el slk. Xkr var för gubbig i, sl var för för för slitna bilar för min budget. Slk kändes inte så spännande o sugigt bagage.

blev boxster. :)
 
Jag testade en hel harang med bilar för 15 år sedan. En kul sommarbil var planen för ett par års ägande. Testade Jaguar xkr, merca slk och sl, Porsche 911, boxster, Audi TT och z3.

mitt råd är testa de som faller dig i smaken. För mig var planen en xkr el sl, el slk. Xkr var för gubbig i, sl var för för för slitna bilar för min budget. Slk kändes inte så spännande o sugigt bagage.

blev boxster. :)

Precis, man måste bilda sig en egen uppfattning. Inte bara lyssna på vad folk säger. Man har olika preferenser och ens preferenser ändras dessutom med åren. Man får andra perspektiv. Det är min erfarenhet. Man får en annan värdering på saker och ting.

I ditt fall blev det ett rätt radikalt avsteg med valet av en Boxster med tanke på vad du först valde mellan. Xkr, SL och SLK är bilar som troligtvis tilltalade äldre människor när det begav sig. Har inte kört Xkr och SLK, men väl andra Jaguarer och Mercedes. På den tiden var de inte något ungdomligt val. En yngre person hade valt en Boxster, Z3 eller Audi TT.

Boxstern är mest roadster sportbil av de du tog upp. Övriga är fina sommarbilar på andra meriter.

Tror du att du hade valt samma bil idag eller har dina preferenser ändrats?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nya belägg Carbotech XP10(F) och XP8(B) och skivor OEM Brembo installerat skall bi kul att testa.

Nej jag rengjorde inget ... Skall ta ner allt igen till vintern och rengöra. Till våren så byter jag vätskan med
 

Bilagor

  • 20201016_072612.jpg
    20201016_072612.jpg
    366.4 KB · Visningar: 19

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Alfa Romea TZ är enda Alfan jag bryr mig om, för den är "grunden" till Shelby Daytona Coupe (även fast jänkarna vägrar erkänna det och säger att det var Pete Brock som själv kom fram till att avkapad bakände är en aerodynamisk fördel).
Fränt!

Kamm-tail (Wunibald Kamm (1893-1966)) var väl "allmänt känt" i början på 60?

...och Ferrari Breadvan var väl flera år före Daytona coupes... :)

1602836741114.png
 
Topp