• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Varför inte en L322? Klarar garanterat backen – om den inte havererat innan dess!
För att det här är en bil som kommer behöva användas också ganska regelbundet och inte stå på verkstad ;) Jag lockas av en snittförbrukning nånstans runt 0,7, tystnad i låg fart och pålitlighet. Ganska raka motsatsen mot en äldre Range Rover tänker jag. Jag har en elbil idag men jag åker "för lite" för att det ska löna sig och därmed inträder tankarna på en hybrid istället. Det finns inte jättemycket att titta efter om man inte vill åka diesel (vilket jag hatar och det är inte aktuellt).
 

Tapiren

Cartier
Den är klart mer

Lite så är det onekligen :) Men båda har så klart sina fördelar. 968:an är mer ren ”gammaldags” manuell körupplevelse, vilket bara är plus i min värld. Att det är en ClubSport gör det så klart lite roligare och min är dessutom lite lagom uppdaterad med större bromsar, coilovers osv. Även om 968:an är lättare så märks så klart effektskillnaden, men den rena lite råare körupplevelsen kompenserar mer än väl för det.
Tack!

Jag letar efter en 996 så det är alltid intressant med recensioner. Jag vill ju egentligen ha den ”gamla” körupplevelsen men tycker helt ärligt att de luftkylda är för dyra, de är inte SÅ roliga trots allt.
inte för att vara sådan men majoriteten av folk i Norrbotten åker tvåhjulsdrift så att åka till och från Norrbotten kräver nödvändigtvis inte fyrhjulsdrift.
Går som sagt inflation på det som jag själv inte förstår mig på, oftast verkar det vara storstadsbor i lägenhet som ska ha 4-hjulsdrift…
Stämmer det verkligen? Nu blir det förvisso anekdotiskt men jag bor i Västerbotten och jag tycker att ”alla” här kör 4x4.

Visst, man överlever utan men möjligheten att ta sig fram / upp även vid halka och snö är närapå ovärderlig även om det i praktiken är långt mellan gångerna det verkligen behövs.

Jag kommer aldrig, aldrig köra något annat än 4x4 som bruksbil.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack!

Jag letar efter en 996 så det är alltid intressant med recensioner. Jag vill ju egentligen ha den ”gamla” körupplevelsen men tycker helt ärligt att de luftkylda är för dyra, de är inte SÅ roliga trots allt.

Stämmer det verkligen? Nu blir det förvisso anekdotiskt men jag bor i Västerbotten och jag tycker att ”alla” här kör 4x4.

Visst, man överlever utan men möjligheten att ta sig fram / upp även vid halka och snö är närapå ovärderlig även om det i praktiken är långt mellan gångerna det verkligen behövs.

Jag kommer aldrig, aldrig köra något annat än 4x4 som bruksbil.
Jag tyckte det när jag bodde i Luleå, var få 4-hjulsdrivna bilar både där och i byarna runtomkring.
Men visst nu är det 10 år senare så nu är det väl helt andra tider.
 

[Bobo]

Rolex
Säsongspremiären blev en tur till Ikea…well well, alltid kul att plocka fram sommarbilen i alla fall :)

IMG_5243.jpeg
Fantastisk bil!
Jag tittade till 968:ans gammelfarbror när jag var i Linköping över påsken.
931 från 1982.

1000000369-01~2.jpeg


Blev svårt sugen på att börja köra den igen.
Hade tänkt sälja den, men jag har börjat vackla i frågan.
Den har stått ett tag, så den behöver lite handpåläggning för att komma ut på vägen igen, men inget allvarligt. Kamrem och en skvätt olja och filter bara.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Precis så. Fyrkrafs driver på bra framåt men när det släpper i en kurva är det bara hastighetsanpassning och bra däck som gör skillnad
Ja, hade ett val då jag köpte min XC60 Classic. Man fick då (2017) med 2WD den körmässigt rätt klart bättre 4-cyl VEA-motorn och 8-stegad automat samt en tusenlapp lägre skatt/år och kanske 1dl/mil i mindre förbrukning. Har man tagit sig fram i alla år med 2WD så tänkte jag att det gör jag nog fortsatt och det har jag också. En kompis med Audi A4 4WD fick problem, minns inte detaljerna men det gick inte bara att byta ett däck eller två utan han var tvungen att byta alla på en gång. Det måste vara jämt slitet eller något sådant annars kan systemet paja.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En kompis med Audi A4 4WD fick problem, minns inte detaljerna men det gick inte bara att byta ett däck eller två utan han var tvungen att byta alla på en gång. Det måste vara jämt slitet eller något sådant annars kan systemet paja.
Det stämmer men det finns en tolerans inbyggd på några % som det kan skilja i rullomkrets. Det brukar betyda att det kan skilja 2-3mm utan problem fram och bak. "Problemet" är att vissa däcksverkstäder upptäckt att kännedomen kring hur mycket som kan skilja är låg och det är ett enkelt sätt att sälja 4 däck istället för 1. Säger inte att det är just det som hänt här men jag vet folk som råkat ut för det...

Har man en bil med 2wd finns färre saker som kan krångla, om det råder inget tvivel. Sen hade VEA sina egna problem den första tiden varav vissa (spruckna block) är ett betydligt dyrare problem än att laga en vinkelväxel. Man får välja sitt gift ;)

Jag älskar 4wd för jag tycker det är hemskt att behöva slira omkring hela vintrarna. Det känns ovärdigt. "Lyckligtvis" kan jag skylla på att jag inte kommer hem annars vilket stämmer. Den sista biten uppför backen finns ingen möjlighet att åka vintertid med 2wd helt enkelt. Hade tidigare framhjulsdrivna bilar som andrabil till sambo men dessa fick parkeras utanför tomten vintertid vilket störde grannar och snöröjare.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det stämmer men det finns en tolerans inbyggd på några % som det kan skilja i rullomkrets. Det brukar betyda att det kan skilja 2-3mm utan problem fram och bak. "Problemet" är att vissa däcksverkstäder upptäckt att kännedomen kring hur mycket som kan skilja är låg och det är ett enkelt sätt att sälja 4 däck istället för 1. Säger inte att det är just det som hänt här men jag vet folk som råkat ut för det...

Har man en bil med 2wd finns färre saker som kan krångla, om det råder inget tvivel. Sen hade VEA sina egna problem den första tiden varav vissa (spruckna block) är ett betydligt dyrare problem än att laga en vinkelväxel. Man får välja sitt gift ;)

Jag älskar 4wd för jag tycker det är hemskt att behöva slira omkring hela vintrarna. Det känns ovärdigt. "Lyckligtvis" kan jag skylla på att jag inte kommer hem annars vilket stämmer. Den sista biten uppför backen finns ingen möjlighet att åka vintertid med 2wd helt enkelt. Hade tidigare framhjulsdrivna bilar som andrabil till sambo men dessa fick parkeras utanför tomten vintertid vilket störde grannar och snöröjare.
Ja, absolut. Vissa har problem att ta sig hem ibland som min kompis med Audin som ändå fortsatt köra 4WD (en gång kom jag med nöd och näppe upp sista biten). Ja, VEA kan mycket väl varit ett sämre val driftsmässigt men det tänker man ju inte på när man står där i hallen och väljer sin nya bil. Och alla andra tillval som Driver Support... i år pajade kameran i vindrutan (lärt mig att det heter FMS/Forward Sensing Module), tack o lov täckte Maskinförsäkringen med 3,5k i självrisk. Hade slutat på 11k annars kanske? Volvia försäkrar inte längre än 10 år, sista 2 åren med 7,5k i självrisk. Nu känns det som man vill byta bil innan dess (lite OT kanske?)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Finns det några L322 kvar o köpa?
De verkar vara en anständig del som ägs av ”forumet” 😍😅
Rimlig iakttagelse. :)

För att det här är en bil som kommer behöva användas också ganska regelbundet och inte stå på verkstad ;) Jag lockas av en snittförbrukning nånstans runt 0,7, tystnad i låg fart och pålitlighet. Ganska raka motsatsen mot en äldre Range Rover tänker jag. Jag har en elbil idag men jag åker "för lite" för att det ska löna sig och därmed inträder tankarna på en hybrid istället. Det finns inte jättemycket att titta efter om man inte vill åka diesel (vilket jag hatar och det är inte aktuellt).
Har knappt åkt i en tystare bil än min L322. Ändå gången den låter är om man kör kickdown förbi någon söndagåkare..
Men ja, i övrigt relevanta iakttagelser. ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Rimlig iakttagelse. :)


Har knappt åkt i en tystare bil än min L322. Ändå gången den låter är om man kör kickdown förbi någon söndagåkare..
Men ja, i övrigt relevanta iakttagelser. ;)
Det var främst driftssäkerheten där Land Rover inte riktigt hänger med i min mening. Lexus är tyst jämfört med diesel Suvar främst. Ibland får man inte fram allt man tänker när man ska fatta sig kort på mobilen ;)

Jag åker mycket i stan och därmed blir det skönt att slippa motorljud. Är fullt medveten om att motorn inte hörs även på en diesel SUV så fort man får lite fart. Men det är ett annat användningsområde, har redan en bil till långresor.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Fantastisk bil!
Jag tittade till 968:ans gammelfarbror när jag var i Linköping över påsken.
931 från 1982.

1000000369-01~2.jpeg


Blev svårt sugen på att börja köra den igen.
Hade tänkt sälja den, men jag har börjat vackla i frågan.
Den har stått ett tag, så den behöver lite handpåläggning för att komma ut på vägen igen, men inget allvarligt. Kamrem och en skvätt olja och filter bara.
931:an är grymt trevlig! Min första Porsche var en 931:a från 81. Älskade old school turbo kicken :) Klart du ska plocka ut den!
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Tack!

Jag letar efter en 996 så det är alltid intressant med recensioner. Jag vill ju egentligen ha den ”gamla” körupplevelsen men tycker helt ärligt att de luftkylda är för dyra, de är inte SÅ roliga trots allt.
Ska säga att jag verkligen gillade min 996:a. Hade den i 10 år och under de åren förvandlades den från en standard Carrera 4 till en mer eller mindre renodlad track day bil (men fortfarande med tillräckligt komfort för att köra Stockholm-Knutstorp hyfsat bekvämt). 996:an, i alla fall de vanliga med smal kaross, känns väldigt små och gammaldags jämfört med alla nyare 911:eek:r. Så kan varmt rekommendera en :)
 

[Bobo]

Rolex
931:an är grymt trevlig! Min första Porsche var en 931:a från 81. Älskade old school turbo kicken :) Klart du ska plocka ut den!
Ja, den hästsparken är svårslagen.
Min laddar lite mer än original dessutom, så det har blivit väldigt spännande ibland. Speciellt vintertid.😁

När jag köpte den hade jag en 944S2 som jag inte ville köra på vintern. Men jag ställde aldrig på den igen efter att jag började köra turbon.

Vore gefligt kul att börja vinterköra den igen. Och spara 996:an till somrarna...
Jag behöver hitta ett garage till den lite närmare än 30 mil hemifrån, dock.
Men det lutar som sagt åt att jag behåller den. Dom bygger ju inte fler av den modellen och dom börjar bli grisigt dyra. Så risken/chansen att jag skulle lyckas köpa en ny efter att säljångern börjat krypa på är minimal.
 
Tack!

Jag letar efter en 996 så det är alltid intressant med recensioner. Jag vill ju egentligen ha den ”gamla” körupplevelsen men tycker helt ärligt att de luftkylda är för dyra, de är inte SÅ roliga trots allt.

Stämmer det verkligen? Nu blir det förvisso anekdotiskt men jag bor i Västerbotten och jag tycker att ”alla” här kör 4x4.

Visst, man överlever utan men möjligheten att ta sig fram / upp även vid halka och snö är närapå ovärderlig även om det i praktiken är långt mellan gångerna det verkligen behövs.

Jag kommer aldrig, aldrig köra något annat än 4x4 som bruksbil.

En trevlig 996:a om avsikten bara är landsvägskörning är en utrustad med X51 kittet och sportavgsssystem. 996:an växt med åren i mina ögon. Som du själv säger är de små och kompakta inte långt från de sista luftkylda 911:eek:rna men betydligt modernare körupplevelse vilket inte behöver vara negativt. För egen del har jag en 986 Boxster S från samma era. Den är perfekt avvägd som den är även om jag tyckte att den var tam när den introducerades. Några år äldre och mognare kom man att uppskatta andra aspekter och detsamma gäller 996:an idag. Vid sidan av 986:an hed jag också en luftkyld 911:a. Så jag kände inte för att köpa mig en till 911:a oavsett generation. Vore det inte för det hade jag nog köpt en 996 eller 997 för analog körupplevelse. De är tillräckligt moderna för att faktiskt användas trots att de närmar sig 20 års sträcket. Skulle man vardagsköra en 911:a är det nog bäst att helt enkelt köpa en 991 eller 992 generation. Men de är ett stort avsteg från de äldre generationerna. Mycket mer digital sin körupplevelse. Det är ettor och nollor mellan förare och bil. Men det är utveckling. Det är fortfarande en unik körupplevelse jämfört med mycket annat där ute.

När det gäller vinterkörning även i norra delarna av landet klarar man sig bra med tvåhjulsdrivna bilar. Framhjulsdrivna bilar är mer förutsägbara i sitt uppträdande när det väl släpper. På den tiden man inte hade antisladd och andra hjälpsystem föredrog de flesta en framhjulsdriven bil framför en bakhjulsdriven bil.

Har kört alla typer av bilar under alla väderförutsättningar. Det är sällan man behöver fyrhjulsdrift eller för den delen markfrigången från en SUV. Fyrhjulsdriften underlättar såklart i starten när underlaget är halt och bilen går stabilare och mer kontrollerat över snöstrångar. När det ska bromsas är de alla lika inför fysikens lagar. Så en fyrhjulsdriven bil kan invagga föraren i en falsk trygghet och det är kanske skälet till ett vissa kör av vägen med dem i tron att fysikens lagar inte gäller dem på samma sätt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vet inte om jag laddat upp den här tidigare. Men skall se om jag kan göra en video med han som äger den i år :D
Diff och låda är ifrån corvette med.
Allt i princip är gjort med den, coils, bromsar etc

Kommer inte ihåg vikterna men den är inte jättemycket tyngre än en standard ND men med 527hk :) (nej är inte sent ute med 1a april...)

ld-export-db0e7936-08152021.jpg
290F7734-AC40-4AD1-BA77-34BCC718E7EE.jpg
 

Woland

Omega
Tredjepart kan vara väl så bra om det kommer ifrån riktiga specialistföretag.
Jag tänker t ex på safariräcken, förhöjt luftintag, som vissa kallar snorkel, osv.
 
Topp