• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på era vintage Cioccolatone och tonneau ur!

D

Deleted member 34323

Guest
Skulle gärna sett bilder för inspiration! Cioccolatone, tonneau och post art-deco tanks är alla välkomna i tråden, vintage såklart.

Suktar enormt efter en Oris, Enicar, Longines eller varför inte en Omega i det stuket.

Show me what you've got!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Min IWC "cioccolatone" i 18K från 1947.
20160704_152136.jpg
20160704_152032.jpg
20160704_152324.jpg


Tyvärr gamla återanvända bilder...
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 34323

Guest
Vad innebär ”cioccolattone”, lite mer exakt?
Tror termen uppkom via en modell av Universal Geneve under 50-talet. Men nu betyder det helt enkelt en slags blandning mellan en tank och en tonneau med utåt kurvat glas. Det måste nog vara vintage också, en Longines Evidenza tex är inte en Cioccolatone bara för att den har samma form.

 

Espskar

Omega
Tror termen uppkom via en modell av Universal Geneve under 50-talet. Men nu betyder det helt enkelt en slags blandning mellan en tank och en tonneau med utåt kurvat glas. Det måste nog vara vintage också, en Longines Evidenza tex är inte en Cioccolatone bara för att den har samma form.

Har inte före idag sett/hört begreppet.

Enligt Sotheby's är ursprunget Vacheron Constatin ref 4737: "The present oversized Toledo-case reference 4737 was nicknamed "Cioccolatone" by Italian collectors as the timepiece is redolent of a square of chocolate. Its large distinctive shape and curved profile really capture the zeitgeist of the time of its release in the 1950s, echoing the grand contemporary American curves of the period."

Kul med dessa klassificeringar. Nivadan jag visar ovan har varit redo att få lämna, men nu är det en Cioccolatone dvs ett måste i samlingen!
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Denna hade jag ett tag (om den nu gills?). Urverket var nyservat och gick riktigt fint! Då tyckte jag att tavlan var för sunkig, men såhär i efterhand så var den ju snarare charmigt möglig😃
4DA1CB27-F0EA-44D4-BE36-324C0A5E0A1E.jpeg
26379AA2-39FD-43D4-B17C-B19067618C53.jpeg
E1FCAA20-7618-4C85-A4A3-194D1053B016.jpeg
 
D

Deleted member 34323

Guest
Har inte före idag sett/hört begreppet.

Enligt Sotheby's är ursprunget Vacheron Constatin ref 4737: "The present oversized Toledo-case reference 4737 was nicknamed "Cioccolatone" by Italian collectors as the timepiece is redolent of a square of chocolate. Its large distinctive shape and curved profile really capture the zeitgeist of the time of its release in the 1950s, echoing the grand contemporary American curves of the period."

Kul med dessa klassificeringar. Nivadan jag visar ovan har varit redo att få lämna, men nu är det en Cioccolatone dvs ett måste i samlingen!
Mycket intressant. Hade hört ungefär samma historia men enligt artikeln jag läste var Universal Geneve först ut med namnet.

Nivadan var riktigt häftig, jag hade inte släppt den.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Klart som fan att den gills! Drömmen typ.
Synd att du inte var medlem förra sommaren, den såldes alldeles för billigt dessutom:
 
D

Deleted member 34323

Guest
Synd att du inte var medlem förra sommaren, den såldes alldeles för billigt dessutom:
Men oj vilken deal! Men jag har precis själv dragit hem en Longines Automat Tonneau i toppskick för 3k så jag är inte helt förkrossad. Om den inte visar sig vara fejk då :p Men cert fanns och bild på urverk stämde.
 
D

Deleted member 34323

Guest
Inte min klocka, även om jag så önskade men återupplivar tråden med denna Oris! Stilrenare får man leta efter.
1519143C-CDE0-4941-BB65-BDD5DDE69F01.jpeg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Och nu är det här. Är jag fortfarande såld på rött inom en vecka blir det att beställa något mer högkvalitativt. Går i tankar om röd krokodil.. 🤔
7EC31B9F-01CE-412D-B298-39CA3972E84F.jpeg
CAC84B7E-C1C7-40C1-B5D5-11BC49D4118A.jpeg
39854ACC-8055-422D-8C60-128C407A73F5.jpeg
Kul med bilder! Är väl själv inte helt såld på röda läder, men vi har ju alla olika tycke och smak. Huvudsaken att du är nöjd😊 Klockan i sig är riktigt trevlig! Har själv en Sjöö Sandström Tonneau på väg in just nu.
 
D

Deleted member 34323

Guest
Kul med bilder! Är väl själv inte helt såld på röda läder, men vi har ju alla olika tycke och smak. Huvudsaken att du är nöjd😊 Klockan i sig är riktigt trevlig! Har själv en Sjöö Sandström Tonneau på väg in just nu.
Jag tar det då för givet att vi får se den i den här tråden om ett tag!

Ja, smaken är som baken, men det passar nog min övriga klädstil bättre än många andras också.

I dagsljus:

8D163815-AA96-4466-9BDC-911EBAA50DF8.jpeg
 
D

Deleted member 34323

Guest
Kanske mer tank än riktig cioccolatone men det vinklade glaset gör att jag tycker den kan få platsa här också.

Enicar är ett fascinerande märke, och äntligen har man fått känna på en! Kom på krokodilläder också vilket var en trevlig överraskning. 😊

3E47FC92-C08C-458E-9E9D-E88D7244E3A3.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske mer tank än riktig cioccolatone men det vinklade glaset gör att jag tycker den kan få platsa här också.

Enicar är ett fascinerande märke, och äntligen har man fått känna på en! Kom på krokodilläder också vilket var en trevlig överraskning. 😊

3E47FC92-C08C-458E-9E9D-E88D7244E3A3.jpeg
Ser iofs mer ut som plast än krokodil?
 
D

Deleted member 34323

Guest
Står nästan garanterat att det är äkta krokodil på bandet om det är det. Skulle också tippa plast, eller på sin höjd präglat läder.
Kanske har du rätt. Präglat läder är inte en term jag är bekant med men bandet känns inte plastigt överhuvudtaget
 
Topp