• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bildtråden för podcast avsnitt 4 - VINTAGE!

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag vill fylla på lite om Armstrong vs Aldrins eventuella Speedmasters.

En populär historia är ju att Aldrins Speedmaster var den första klockan på månen (eftersom Armstrongs Speedy lämnades i landaren för att täcka upp för den keffa fast installerade stämgaffel-Bulovan som stannat...).

Jag säger i podden att Armstrong kanske hade flera klockor på sig vilket då skulle betyda att Aldrins inte alls var först?

Jag baserade det på att jag sett många bilder med Nasa-astronauter med en Speedmaster på varje arm. Som nedan tex. White, Cooper och Conrad.

Cooper och Conrad direkt efter landning i havet, Conrad med Airman? Cooper med två Speedmasters och ytterligare en klocka på höger.




White på EVA med två Speedmaster straight-lugs, (med timvisare på olika ”hometime” vs ”mission time”?)






Det visar sig dock att astronauterna i Gemini-programmet alltid hade två Speedmaster, men inte de i Apollo-programmet. Därför är det fullt möjligt att Armstrong lämnade sin enda klocka i landaren och att Aldrins Speedmaster faktiskt var den första klockan på månen.

Sen var det ju också vanligt att Apollo-astronauterna hade sina egna klockor med sig, det finns både Hamilton, Glycine och Rolex som har flugit. Huruvida Armstrong hade nån egen klocka med sig är höljt i dunkel.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Några av klockorna vi snackar om:

Från Kaplans kvalitét:
Viggen
0



TG 195 (chokladmums!)
5


Omega Flieger 1932
0





Homeplate Tudor
0


Heuer tre register
0


Speedmaster 2915
2915-2-Groot.jpg


Speedmaster 105.003 "Straight Lug"
28848-e17ec2941efa1b1477d427f2c4e63ef2.jpg


Speedmaster 105.012 "Curved Lug"/"Professional" med kronskydd
speedy.jpg


Elgin A17
W23.jpg


Datejust fyrsiffer med Alpha-visare!
Rolex_Datejust_1603_AS00825_Culture1.jpg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
@NiklasArvid och resten, tack för ett trevligt avsnitt! Jag har dock inte hunnit lyssna på hela ännu (lyssnade i bilen, nu på kontoret). Kan du visa exempel på de "sjukt prisvärda" amerikanska vintage militärklockorna du talade om, eller var det just en sådan Elgin ovan?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
@NiklasArvid och resten, tack för ett trevligt avsnitt! Jag har dock inte hunnit lyssna på hela ännu (lyssnade i bilen, nu på kontoret). Kan du visa exempel på de "sjukt prisvärda" amerikanska vintage militärklockorna du talade om, eller var det just en sådan Elgin ovan?

yep, det är en A17, nedan en A11 som är WW2 vilket är lite coolare men alltid skräpmetallboett tror jag?, sjukt coola instrumentella visare! ...snacka om att de "satte standarden" för flygarur...
93.jpg
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
För närvarande på väg över Atlanten med SAS. Så snart bandbredden tillåter kommer jag åt avsnittet. Ser mycket fram emot det :)
 

deddas

Rolex
@Gummo och @NiklasArvid grymt bra jobbat! Kunskapen och intresset ni besitter tycker jag känns av och hörs när man hör er pratar om klockor! Jag har ställt (enligt min mening) många frågor på detta forum. Jag tycker alltid ni är hjälpsamma i era svar, samt att ni bidrar till en typ av vidareutbildning i detta ämne!
Min personliga dröm hade ju varit att @Denke bjuder in @Per och att han får prata om Rolex och Tudor...
Oavsett kul med podden och bra jobbat!
Mvh
Deddas
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Supermysigt avsnitt med grymt gästspel!

image.jpeg

Ang PADI är den inte limiterad, utan under begränsad tillverkning/år (special edition).
Med andra ord kommer det att vara större efterfrågan än tillgång.

Hur många år den kommer tillverkas är oklart men ytterst få modeller från SEIKO tillverkas i mer än 10 år, brukar vara kortare för special editions.

Jag är helt övertygad om att det kommer bli en dyrgrip om 10 år men den som lever får se. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag är både marknadsstrateg, professor i omvärldsanalys samt synsk.
Äsch du hörde ju mig säga det i en pod:D

Tyvärr måste jag säga att jag är helt jävla bortklippt! Dels är mitt utbrott mot lädernato borta. En fin anektdot om min gamla granne, Göran, som är korrosionsexpert och brukade åka på studieresor till testområde Belgien där de för länge sedan grävt ner olika metalldelar för att undersöka hur de påverkas klipptes också bort.

Värst av allt är nog att de klippte bort när jag dömde ut Rolex Daytona som en sjukt överskattad gubbklocka som passar bäst på tjocka pensionerade tandläkargubbar i Florida:D:D:D Skönt att få ur mig det här där man kan skriva i stort sett vad som helst utan att bli bortklippt...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Äsch du hörde ju mig säga det i en pod:D

Tyvärr måste jag säga att jag är helt jävla bortklippt! Dels är mitt utbrott mot lädernato borta. En fin anektdot om min gamla granne, Göran, som är korrosionsexpert och brukat åka på studieresor till testområde Belgien där de för länge sedan grävt ner olika metalldelar för att undersöka hur de påverkas klipptes också bort.

Värst av allt är nog att de klippte bort när jag dömde ut Rolex Daytona som en sjukt överskattad gubbklocka som passar bäst på tjocka pensionerade tandläkargubbar i Florida:D:D:D Skönt att få ur mig det här där man kan skriva i stort sett vad som helst utan att bli bortklippt...
Tycker du skötte dig ypperligt! För min del hade avsnittet gärna fått vara en timma till, minst.

Kul med Göran!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tycker du skötte dig ypperligt! För min del hade avsnittet gärna fått vara en timma till, minst.

Kul med Göran!
Tack! Göran är kung :D Minns att han tyckte det var synd att byta ut original gjutjärnsrör i källaren vid stambytet! Han sa även att spolnining med högtryck i gamla rör var den största boven (näst efter sopiga hantverkare och hemmapulare...) till vattenskador i lägenheter. Om man tar bort slem, gegga och bajs inifrån rören så exponeras de för syre och rostar hål på nåt år istället för att hålla i hundra år till.

VintageSeiko skulle ju fylla minst ett eget avsnitt egentligen. Många enskilda modeller/tillverkare som också skulle kunna förtjäna helt egna avsnitt.
 
Senast ändrad:

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tack! Göran är kung :D Minns att han tyckte det var synd att byta ut original gjutjärnsrör i källaren vid stambytet! Han sa även att spolnining med högtryck i gamla rör var den största boven (näst efter sopiga hantverkare och hemmapulare...) till vattenskador i lägenheter. Om man tar bort slem, gegga och bajs inifrån rören så exponeras de för syre och rostar hål på nåt år istället för att hålla i hundra år till.

VintageSeiko skulle ju fylla minst ett eget avsnitt egentligen. Många enskilda modeller/tillverkare som också skulle kunna förtjäna helt egna avsnitt.

Göran låter som en man med koll, vad sportar han för klocka? En 4 siffrig DJ eller en NOR Tissot i guld?
 

Espresso

Cartier
Tack för ett riktigt bra avsnitt. En sak som jag reflekterade över vid diskussionen var när ni diskuterade vad som ska/får bytas ut på en klocka.

Sitter inne på en Breitling Navitimer 2008. För ordningens skulle så har den servats en gång hittills och tänkte försöka göra det med regelbundna intervall. Ber om att skippa posering men märkte vid första servicen att de båtar ut bl.a. Sekundvisaren samt även chronografvisaren (med ankarsymbolen+vingar). Är det då ur vintagesynvinkel negativt för en eventuella framtida försäljning?
(Från en extrem novis avseende gamla klockor)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för ett riktigt bra avsnitt. En sak som jag reflekterade över vid diskussionen var när ni diskuterade vad som ska/får bytas ut på en klocka.

Sitter inne på en Breitling Navitimer 2008. För ordningens skulle så har den servats en gång hittills och tänkte försöka göra det med regelbundna intervall. Ber om att skippa posering men märkte vid första servicen att de båtar ut bl.a. Sekundvisaren samt även chronografvisaren (med ankarsymbolen+vingar). Är det då ur vintagesynvinkel negativt för en eventuella framtida försäljning?
(Från en extrem novis avseende gamla klockor)
År 2038 så är din Breitling vintage:) Om de bytt ut visare till exakt likadana originalvisare kommer det troligen påverka värdet av klockan väldigt lite om tjugo år.
 
Topp