• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blankpolerade boetter.

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En evig diskussion är huruvida PCL är snyggt eller inte.
PCL är alltså Polished center links, det vill säga polerade mittlänkar.
Motsatsen är BCL, brushed center links, där hela länken alltså är borstad.

En GMTc 116710, med blanka mittlänkar.
116710LN2.jpg


Jag tror att många har stått i valet och kvalet mellan t.ex en Rolex GMTc och en Subc, där Submarinern gått vinnande mycket på grund av att den har helborstad länk.

Något som inte diskuteras lika flitigt är huruvida man vill ha en helblank boett, särskilt när man har en länk som är halvt borstad och halvt blank.

Produktbild på en Milgauss, tagen från Rolex hemsida.
Rolex

Daytonan.
rolex_daytona_116520_white_(640x572).jpg


Tydliga exempel är återigen från Rolex, där Datejusten, Daytonan och Milgaussen bland annat har helblank boett,
blank glasring och oysterlänk med PCL.
Sportmodellerna (GMT, Sub, Exp 1/2 etc) har bara blanka boettsidor, och borstade bandhorn.

Är det bara jag som inte kan leva med en blankpolerad boett?
För mig är PCL helt okej, och i vissa fall ganska snyggt, men mer än så går inte.

Då och då ser man att länkar borstas, men är det ingen som funderar på att borsta sin boett?
Jag förstår att det kanske inte är något man gör lika lätt som att använda cape cod på lite hairlines, men någon måste väl göra det så småningom?
Kolla bara på Milgaussen nedanför, den blir ju faktiskt ganska tuff med borstade bandhorn och länk.

Och ni som äger dessa klockor, hur resonerar ni? Kan man leva med lite blanka ytor om klockan i övrigt är tillräckligt snygg, eller gillar ni det?

Kanske är det någon som faktiskt har borstat en boett, och vill dela med sig av resultatet? Det behöver ju inte vara en Rolex.

Jjq3V.jpg
 

Apansson

Torpare
Blandat är bäst, typ daydate. Pratar vi stål tycker jag att en boett med blank topp/borstad sida är snyggt. En länk med blank mittlänk tycker jag funkar på vissa klockor, svårt att säga generellt vad som är snyggt!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Personligen tycker jag det är riktigt läckert med polerade mittlänkar på t.ex. GMT och Daytona. PP:s polerade brickor eller vad man ska kalla det på Nautilus och Aquanaut ser verkligen gräsligt ut.

Edit: det var på Nautilus jag menade.
 
Jag har klockor med de varianter du listar ovan. Har ingen fundamentalistisk uppfattning i frågan men tycker såhär på ett ungefär:

Polerad boett och eller delar av länk kan tillsammans med borstade ytor ge en rätt trevlig dynamik. De olika ytbehandlingarna ger liv i hur klockan reflekterarar ljuset.

Helborstat på som på en Sub har också sin charm, men tror det skulle bli lite tråkigt om också boettsidorna var borstade. På samma sätt gillar jag inte när både klocka och länk har alla ytor blankpolerade (varför en del Breitlings faller på länk för min del).

Sedan är det väl så att både blankt och borstat tappar lite i finish med tiden. På blankpolerat utvecklas ju microrepor/repor över tid, men det påverkar ju också en borstad yta på samma sätt (men det kanske tar längre tid innan det märks). Kommer ihåg när min bror lämnade sin Sub på service med polering. Skillnaden i lyster och ljusspel på de borstade ytorna var slående.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Gillar borstade bandhorn bättre än blanka men har nyligen lärt mig uppskatta pcl på GMTc. Som med så mycket annat är det sånt som växer på mig och jag lär mig gilla mer och mer med tiden.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Polerade mittlänkar är inget jag i dagsläget föredrar (men det kan ju snabbt ändras).
Tycker bara spontant att länken med PLC till GMT:n inte är lika "clean" som den med BLC till Subben.
Polerad boett har jag haft på en Panerai.
Tyckte det var helt ok då.
 

Kakob

Cartier
Valde bort milgauss till fördel för 214270 mycket pga de blanka ytorna (mittlänkar samt boett). På gmt:n funkar pcl helt ok, men den hade nog tilltalat mig mer utan. Av någon anledning har jag dock alltid tyckt Daytonan är riktigt nice oavsett hur blank och glänsande den är...
 

Sond

Patek
Intressant men ganska svår fråga. Man blir lite fånge i "hur det ser ut". Dvs att är man van att se en klocka på ett sätt så tenderar man att gilla den så. Men just polerade mittlänkar på "fel" klocka(vilka det nu är..?) har en tendens tt ta över för mycket. Det blir liksom det man ser.
 

Kakob

Cartier
Polerade sidor/matt överdel (och polerad bezel ifall ingen vridning finns) känns verkligen som den gyllene medelvägen, åtminstone för en sportklocka
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Intressant men ganska svår fråga. Man blir lite fånge i "hur det ser ut". Dvs att är man van att se en klocka på ett sätt så tenderar man att gilla den så. Men just polerade mittlänkar på "fel" klocka(vilka det nu är..?) har en tendens tt ta över för mycket. Det blir liksom det man ser.

Det är lite svårt, och subjektivt såklart.

Men det är ett intressant fenomen, som inte blir diskuterat särskilt mycket. Det är trots allt en ganska stor förändring i hela Rolex-sortimentet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Polerade sidor/matt överdel (och polerad bezel ifall ingen vridning finns) känns verkligen som den gyllene medelvägen, åtminstone för en sportklocka

Är benägen att hålla med.

För mig blir t.ex Datejust med ref 16200 en mycket snyggare klocka än motsvarande 116200, som har blank boett och PCL.
 

Kakob

Cartier
Är benägen att hålla med.

För mig blir t.ex Datejust med ref 16200 en mycket snyggare klocka än motsvarande 116200, som har blank boett och PCL.

Absolut! Nu är jag ingen expert på formgivning så kan inte sätta fingret på exakt vad det gör för skillnad, men jag får känslan av att klockans utseende "hålls ihop" bättre med de yttersta delarna borstade. Det blanka (i detta fall bezeln) ramas in på något sätt...
 

UNO

Panerai
Ingen stor fråga för mig.
Däremot har jag valt bort guld och halvguld eftersom det blir en till färg, ett till material.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ni analyserar för mycket. Jag gillar både borstat och polerat. Båda har sin charm och utesluter inte varandra. Polerat ser absolut inte billigt ut när det kommer till Rolex. Tvärtom ser det lite mer exklusivt ut med mer polering men det får inte gå till överdrift som Breitbling.
 

UNO

Panerai
Halvguld kan jag förstå, men en guldklocka har väl ändå samma antal färger och material som motsvarande stålklocka? Förutsatt att klockornas övriga gemensamma komponenters färg/material≠stål/guld.
Yes men jag har inte kläder, bälte, manschettknappar, glasögon etc etc så att det blir vettigt. Det är enklare med bara stål.
Sen är jag rätt blek så guld lirar inte.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Valde mellan 116710LN & 116610, som blev det förstnämnda just för att den har PCL som sticker ut lite mer än vanliga subban.
 

Tobbe.L

Omega
Tycker personligen varken om polerad boett eller pcl.
Polerat blir borstat vare sig man vill eller inte efter något år eller så. :)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Gillar min Milgauss massa, men bär den inte som daglig brukare, så enkelt är det, har du alternativ med en som icke är polerad så är det klart att det flyger.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Är sugen på en Milgauss. Inget jag kommer köpa inom de närmsta åren, men om jag gör det kommer jag definitivt borsta ovansidan av bandhornen. Då blir den en dräpare.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tycker nog generellt att PCL inte är speciellt snyggt, men ska man ha det så är polering av boettens ovansida mest passande. Allt annat är designmässiga snedsteg gällande Rolexmodellerna IMHO. Moddning är alltså att föredra på GMTn (antingen borsta CL eller polera boetten(!?)), medan Milgaussen funkar hur som i exemplena ovan.
 

DrDre

Patek
Lite av en OT-fråga. Om man skulle få för sig att borsta en Rolex, tex som
Milgaussen ovan, går det då att senare polera den igen utan att man utan att man helt har förstört boetten?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Lite av en OT-fråga. Om man skulle få för sig att borsta en Rolex, tex som
Milgaussen ovan, går det då att senare polera den igen utan att man utan att man helt har förstört boetten?

Det tror jag definitivt.

Det försvinner säkert lite stål, men om personen som gör det är kompetent så borde det bli fint ändå.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är sugen på en Milgauss. Inget jag kommer köpa inom de närmsta åren, men om jag gör det kommer jag definitivt borsta ovansidan av bandhornen. Då blir den en dräpare.


1019 är inte polerad vad jag vet.

Och svaret på frågan är: det beror på. Även om jag personligen inte är något fan av högblankt.

Lite av en OT-fråga. Om man skulle få för sig att borsta en Rolex, tex som
Milgaussen ovan, går det då att senare polera den igen utan att man utan att man helt har förstört boetten?

Jag dryftade detta på Rob för ett tag sen, i en diskussion kring PCL, och det skulle inte vara några problem.
 
Topp