• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Kommer troligtvis (och förhoppningsvis) inte hända då de flesta nu bör ha koll på att priset på den där Dwellern är helt galet. Visst, ”Flippar-Dennis” får annonsera till vilket pris han vill men man kan bara hoppas att den förblir osåld.
Framförallt blir man lite less på folk som hämtar ut klockar bara för att sälja. Men det är ingen direkt nyhet. Däremot har AD vad det verkar som svartlistat sådana kunder.
Om en affär är tänkt att göras upp där hos AD så lär han räkna med att få en lätt tillrättavisning.
 

Helagoes

Breitling
Brukar inte du gå in till bilhandlaren för att göra upp affären tryggt när du köper bil av privatperson via blocket ;)

Visst hade det varit smidigt! :D En inte helt avlägsen parallell är väl om man säljer bostad privat - då brukar man ju kunna gå till en mäklare för att få hjälp med pappersarbetet mot en mindre slant. Det hade ju kunnat vara något för klockbutiker att erbjuda, eller?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Visst hade det varit smidigt! :D En inte helt avlägsen parallell är väl om man säljer bostad privat - då brukar man ju kunna gå till en mäklare för att få hjälp med pappersarbetet mot en mindre slant. Det hade ju kunnat vara något för klockbutiker att erbjuda, eller?
Vad är det som är så komplicerat med ”pappersarbetet” när man gör en klockaffär privat?
 

Helagoes

Breitling
Vad är det som är så komplicerat med ”pappersarbetet” när man gör en klockaffär privat?
Inget alls. Precis som vid en fastighetsaffär. Vet man vad man gör är allt lätt. Jag antar att man köper sig en trygghet. För någon som gör sin första stora klockaffär kanske det kan vara värt att få någon oberoende part som går över så att produkterna är äkta, och att det upprättas riktiga köpavtal. Man kanske rent ut av skulle ha ett klientmedelskonto nu när jag leker med tanken.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag blir förvånad varje gång folk skriver att man ska ses i nån klockbutik. Har man någonsin kunnat göra det? Är det möjligen i samband med ett äkthetsintyg då kanske?
Varför tror folk detta?
Om det inte är i samband med någon köpt tjänst i klockbutiken eller hos nån nära bekant möjligen som är AD är det inte begripligt hur nån kan komma på idén. Och som det vore något självklart att göra... Jag skulle vänta mig att bli utslängd.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Inget alls. Precis som vid en fastighetsaffär. Vet man vad man gör är allt lätt. Jag antar att man köper sig en trygghet. För någon som gör sin första stora klockaffär kanske det kan vara värt att få någon oberoende part som går över så att produkterna är äkta, och att det upprättas riktiga köpavtal. Man kanske rent ut av skulle ha ett klientmedelskonto nu när jag leker med tanken.
Köpavtal? Jag gör ett skrivet kvitto när jag säljer en klocka privat, är det någon som finner det komplicerat? Rent juridiskt är det väl inte ens ett krav? Går inte att jämföra med att sälja en fastighet. T ex sälja en bil är mer komplicerat, ägarbyte skall göras.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har då aldrig skrivit några papper när jag varken köpt eller sålt nån klocka privat. Har aldrig stött på nån som förväntat sig det heller. Däremot en del som nog inte hade haft lust att sälja om det efterfrågades nån sån pappersexercis.

Men har inte gjort affärer med klockor i flera hundratusentals kronorsklassen. Kanske beror på det. Vad vet jag...
 

Helagoes

Breitling
Köpavtal? Jag gör ett skrivet kvitto när jag säljer en klocka privat, är det någon som finner det komplicerat? Rent juridiskt är det väl inte ens ett krav? Går inte att jämföra med att sälja en fastighet. T ex sälja en bil är mer komplicerat, ägarbyte skall göra.
Om vi talar strikt juridiskt: behövs ens kvitto skrivas? Du får väl göra precis som du vill, med förutsättningen att man ligger som man bäddar. Jag har tidigare skrivit 'riktiga' köpavtal när jag köpt/sålt klockor på distans. Det fungerar smidigt att signera med Bank-ID och det ger mig en extra känsla av trygghet, så varför inte.
 

Roz

Omega
2-Faktor
Inget alls. Precis som vid en fastighetsaffär. Vet man vad man gör är allt lätt. Jag antar att man köper sig en trygghet. För någon som gör sin första stora klockaffär kanske det kan vara värt att få någon oberoende part som går över så att produkterna är äkta, och att det upprättas riktiga köpavtal. Man kanske rent ut av skulle ha ett klientmedelskonto nu när jag leker med tanken.
Kom igen nu. Du kan inte mena att ett klockköp kan liknas vid en fastighetsaffär vad gäller pappersarbete..
 

Helagoes

Breitling
Kom igen nu. Du kan inte mena att ett klockköp kan liknas vid en fastighetsaffär vad gäller pappersarbete..

:D Nej, gudbevars. Snöa inte in er på omfattningen av pappersarbetet.. min poäng är att en kunnig mellanhand kan skapa trygghet i en affär som för många människor handlar om mycket pengar. Huruvida det är en Patek, ett guldhalsband, en Audi eller en lägenhet i Skövde känns mindre relevant i min mening.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
:D Nej, gudbevars. Snöa inte in er på omfattningen av pappersarbetet.. min poäng är att en kunnig mellanhand kan skapa trygghet i en affär som för många människor handlar om mycket pengar. Huruvida det är en Patek, ett guldhalsband, en Audi eller en lägenhet i Skövde känns mindre relevant i min mening.
Vad är trygghetsbehovet för klockor? Äkthet? Säkerhet vid transaktion F2F? Finns ju många bra sätt att genomföra en bra och säker klockaffär utan att behöva ha "en kunnig mellanhand som kan skapa trygghet".
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Vad är trygghetsbehovet för klockor? Äkthet? Säkerhet vid transaktion F2F? Finns ju många bra sätt att genomföra en bra och säker klockaffär utan att behöva ha "en kunnig mellanhand som kan skapa trygghet".
Är man så osäker på affären kanske man inte ska hålla på och köpa och sälja klockor privat.

För övrigt kan kvitto vara bra om det frekvent kommer in betydande belopp på kontot. Banken kan med hänvisning till penningtvättsregler be om en förklaring till transaktionerna och det blir nog enklare om det finns några underlag. Vet inte hur bra ”Jag har sålt en klocka” funkar på den genomsnittlige bankanställda som förklaring till att en främling satt in 100 k på ditt konto som du sedan swishat vidare för en ny klocka (säkert utan kvitto också).
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är man så osäker på affären kanske man inte ska hålla på och köpa och sälja klockor privat.

För övrigt kan kvitto vara bra om det frekvent kommer in betydande belopp på kontot. Banken kan med hänvisning till penningtvättsregler be om en förklaring till transaktionerna och det blir nog enklare om det finns några underlag. Vet inte hur bra ”Jag har sålt en klocka” funkar på den genomsnittlige bankanställda som förklaring till att en främling satt in 100 k på ditt konto som du sedan swishat vidare för en ny klocka (säkert utan kvitto också).
Ja, oh ja! Kräver/ger ALLTID kvitto vid köp och sälj. Undantaget en för 1500:- som jag inte fick något kvitto med och inte brydde mig. Kvitto är också ett krav om du vill teckna separat försäkring på din klocka. Även om det går på hemförsäkringen så kan du behöva kunna visa var/hur du köpte den och hur mycket du har betalat om den skulle bli stulen.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Okej....? o_O
blocket-kungsbacka-klocka.png

https://www.blocket.se/annons/halland/kungsbacka/88978103
 
  • Like
Reactions: Jjk

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det verkar inte vara någon som helst koll på vad som släpps igenom iaf. Att annonserna granskas innan de publiceras kan ju omöjligt stämma..
Det enda som granskas är möjligtvis att den är betald..
Jag tror inte de kollar om annonserna är obegripliga eller bara konstiga, det är ju annonsörens problem. De kollar på sin höjd att de inte är uppenbart olagliga eller bryter mot deras regler.
 
  • Like
Reactions: Jjk

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror inte de kollar om annonserna är obegripliga eller bara konstiga, det är ju annonsörens problem. De kollar på sin höjd att de inte är uppenbart olagliga eller bryter mot deras regler.
Så är det såklart, dom vill ju bara tjäna pengar. Men skrämmande dåligt i många annonser.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Så är det såklart, dom vill ju bara tjäna pengar. Men skrämmande dåligt i många annonser.
Nu var det länge sedan jag annonserade på blocket, men jag är rätt säker på att man får chansen att granska annonsen innan man publicerar den...
Så antingen är det folk som knappar in något lite snabbt och publicerar utan att ens titta på den, vilket är märkligt.
Eller så tittar de på den, och tycker "Perfekt! Den lägger vi upp!", vilket är ännu konstigare. :)
 
Senast ändrad:
Topp