• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bords-ur på jobbet...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Uret är av märket Hermle och är Tysktillverkat... Vad vet ni om dessa?

Beklagar för halvkassa Iphone 4 bilder...
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1362235297.054924.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362235297.054924.jpg
    63.3 KB · Visningar: 502
  • ImageUploadedByTapatalk1362235313.781417.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362235313.781417.jpg
    69.5 KB · Visningar: 471
Fina bilder, tycker jag. Vet tyvärr inte mycket mer än att de verkar vara kinkiga att få att gå.
Jag har ett exemplar av märket Kern, och det vägrar uppföra sig som det ska - - -
 
Senast ändrad:

djanbin

Omega
Det är ett års-ur. Dvs behöver bara dras upp en gång om året. De är riktigt känsliga ffa vid transport osv. Gäller att hitta någon gammal erfaren urmakare som jobbar med antika klockor så kan den nog gå igång.
 
Det är ett års-ur. Dvs behöver bara dras upp en gång om året. De är riktigt känsliga ffa vid transport osv. Gäller att hitta någon gammal erfaren urmakare som jobbar med antika klockor så kan den nog gå igång.

Det skumma med min är att jag hade den att gå i kanske en månad eller så. Jag höll på att pilla ihjäl mig för att få igång den (det är ju extremt noga hur de står så att pendeln inte tar i "skålen"), och till slut fick jag den att sköta sig bra - men en dag gav den upp. Uppdragen är den, så det är något annat som spökar. Jag skulle kunna terrorisera någon urmakare med den, men är - som du säger - lite orolig för transporten.

En liten bild:
Kern.jpg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Det skumma med min är att jag hade den att gå i kanske en månad eller så. Jag höll på att pilla ihjäl mig för att få igång den (det är ju extremt noga hur de står så att pendeln inte tar i "skålen"), och till slut fick jag den att sköta sig bra - men en dag gav den upp. Uppdragen är den, så det är något annat som spökar. Jag skulle kunna terrorisera någon urmakare med den, men är - som du säger - lite orolig för transporten.

En liten bild:
Kern.jpg


/ CuslonGodibb

Har ett sk 400-dagars ur som jag lovat fixa åt en släkting .Det gick men inte nåt vidare bra . Stannade efter några minuter . Hittar inget direkt fel från början men upptäcker att den sk suspension spring har fått ett litet knäck . Har tyvärr inte blivit mer än så då jag inte hittat nåt ställe att köpa rätt fjäder . Suspension spring är den fjäder som sköter själva rörelsen till verket .
 
Har ett sk 400-dagars ur som jag lovat fixa åt en släkting .Det gick men inte nåt vidare bra . Stannade efter några minuter . Hittar inget direkt fel från början men upptäcker att den sk suspension spring har fått ett litet knäck . Har tyvärr inte blivit mer än så då jag inte hittat nåt ställe att köpa rätt fjäder . Suspension spring är den fjäder som sköter själva rörelsen till verket .

Visst finns det en massa olika tjocklekar på suspension springs? Jag har inte orkat ge mig in i den djungeln - - -
Om du lyckas få fart på det i framtiden kan du väl hojta till? Vore kul att veta hur du bar dig åt. ;)
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Visst finns det en massa olika tjocklekar på suspension springs? Jag har inte orkat ge mig in i den djungeln - - -
Om du lyckas få fart på det i framtiden kan du väl hojta till? Vore kul att veta hur du bar dig åt. ;)

/ CuslonGodibb

Precis .Har inte heller orkat . Hade inget mätinstrument som kunde mäta så nogrannt . Mätte den till 0,4 mm med digitalskjutmåttet .Men då det finns suspension springs på 0,38 ,0,40 , 0,42 o.s.v är det inte lätt att hitta rätt . Måste fixa en mikrometer . Finns nån bok men då måste man veta vilket verk det är .Men nån dag framöver ska jag fixa det . :) Jag ska fixa en tråd om det oxå .
 

IBKCAD

Breitling
Har ett sk 400-dagars ur som jag lovat fixa åt en släkting .Det gick men inte nåt vidare bra . Stannade efter några minuter . Hittar inget direkt fel från början men upptäcker att den sk suspension spring har fått ett litet knäck . Har tyvärr inte blivit mer än så då jag inte hittat nåt ställe att köpa rätt fjäder . Suspension spring är den fjäder som sköter själva rörelsen till verket .

Jag har själv ett Schatz ur som behöver en ny fjäder. Tänkte beställa från http://stores.thehorolovarcompany.com/ när jag tagit mig tiden att ta reda på rätt mått.

//IBKCAD
 

Ragge

Cartier
Hej. Detta är absolut ett pyssel ni ska göra själva. Inte särskilt svårt, men kan vara lite tid och tålamodsprövande vissa stunder :) . Jag fixade med några sådana i vintras och vill gärna komma med något tips och en varning. Tips nr1 gäller BOKEN. Den är ovärderlig om det ska sluta med framgång. Där får man fram vilken suspensionspring det ska vara till "din" klocka genom att leta upp märke/model, jämföra verkets baksida med bilder och slutligen bilden på just den korrekta fjädern med sina tillbehör. En bild som används som mall när ni skruvar upphängningarna och "gaffeln" på den exakt tillklippta tråden av rätt tjocklek. Vilket också framgår i boken. Plus att den innehåller i princip allt man behöver veta för att göra jobbet. Finns ny för ca 30 dollar eller begagnad på bukten. Tips nr2 gäller förflyttningen av klockan. Det finns någon form av låsnong av pendeln på klockan. Kan vara en liten spak nere på baksidan av klockan eller en skruv under vilka båda höjjer "koppen" under pendeln och låser den. Går tråden genom en utstickande metalldel ungefär halvägs ner kan det vara en låsning där som man vrider för samtidigt som man lyfter pendeln någon millimeter. Just tråden/suspensionspring är den känsliga delen på hela funktionen. Den får inte ha några veck eller skador och måste vara av exact rätt längd och tjocklek. Det man behöver till är något att blåsa rent med, tändarbensin och bomullspinnar att putsa bort gammal stelnad olja vid axellagringarna och lite fin olja att smörja med igen. Symaskinsolja duger bra. 400 dagars, årsur eller anniversaryclock som dom kallas är tänkta att vridas upp just en gång om året, exempelvis på födelsedagen eller så. Men en gammal fjäder orkar kanske inte längre än 2-6 månader utan att vara trasig. Fjäderbyte har jag inte gjort ännu. Men nu till varningen. Börja inte plocka sönder klockan utan att ha slackat drivfjädern! Och ta gärna hjälp av någon som håller i klockan när ni lättar lite på låshaken med ett stadigt tag om den passande nyckeln släpper kanske ett kvarts varv i taget. Det är en rejäl kraft i fjädern och det går bra lätt att skada både klocka och dig själv om det släpper. Det finns en vev att köpa som säkert underlättar en hel del jämfört med nyckeln, men jag har inte köpt någon sådan. Ännu. Visar några bilder av boken och en bild på en klocka som jag pimpat något på skyttetemat. Den satte jag ja vad blev det nu, en grovlek för tjock tråd var det nog. Och för att få ner farten på pendeln och kunna använda mig av den inbyggda justeringsskruven behövde jag vikta upp den med fyra 9g gevärskulor. Det finns förstås mycket mer att tillägga och jag är på inget vis någon expert. Men ge er på det, det är kul. Och det är jäkligt kul sedan när man efter justerande och pillande ser den knalla på i sin lugna takt.
20140911_223052.jpg
20140911_223107.jpg
20140911_223123.jpg
20140911_223151.jpg
20140911_222756.jpg
 
Tack, Ragge, för ett otroligt informativt inlägg! Känns som över min nivå att faktiskt GÖRA allt det där, men uppskattas ändå. Den där boken har ju högt vill ha-värde hur som helst!
 
Senast ändrad:

Ragge

Cartier
Tack CulsonGodibb. Och nej, det är inte över din nivå. JAG har gjort det. :) Är du rädd om just den klockan, så köp ett annat objekt att prova på först. Dom kostar inte mycket.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Blev sugen på att köpa ett bordsur att ha på kontoret, hemma är det redan kört :)
Vad tror nu om det? (Jag jobbar i ett kontorslandskap)
 
Topp