Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bords-ur på jobbet...

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80talisten, 2 mars 2013.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Uret är av märket Hermle och är Tysktillverkat... Vad vet ni om dessa?

Beklagar för halvkassa Iphone 4 bilder...

Bifogade filer:

Boris Balkan gillar detta.
  2. CuslonGodibb

CuslonGodibb Bonde

Fina bilder, tycker jag. Vet tyvärr inte mycket mer än att de verkar vara kinkiga att få att gå.
    Jag har ett exemplar av märket Kern, och det vägrar uppföra sig som det ska - - -

/ CuslonGodibb

3. djanbin

djanbin Bonde

Det är ett års-ur. Dvs behöver bara dras upp en gång om året. De är riktigt känsliga ffa vid transport osv. Gäller att hitta någon gammal erfaren urmakare som jobbar med antika klockor så kan den nog gå igång.

eriksson850 och jabla gillar detta.
  4. CuslonGodibb

CuslonGodibb Bonde

Det skumma med min är att jag hade den att gå i kanske en månad eller så. Jag höll på att pilla ihjäl mig för att få igång den (det är ju extremt noga hur de står så att pendeln inte tar i "skålen"), och till slut fick jag den att sköta sig bra - men en dag gav den upp. Uppdragen är den, så det är något annat som spökar. Jag skulle kunna terrorisera någon urmakare med den, men är - som du säger - lite orolig för transporten.

En liten bild:
    Kern.jpg

/ CuslonGodibb

5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har ett sk 400-dagars ur som jag lovat fixa åt en släkting .Det gick men inte nåt vidare bra . Stannade efter några minuter . Hittar inget direkt fel från början men upptäcker att den sk suspension spring har fått ett litet knäck . Har tyvärr inte blivit mer än så då jag inte hittat nåt ställe att köpa rätt fjäder . Suspension spring är den fjäder som sköter själva rörelsen till verket .

jabla gillar detta.
  6. CuslonGodibb

CuslonGodibb Bonde

Visst finns det en massa olika tjocklekar på suspension springs? Jag har inte orkat ge mig in i den djungeln - - -
    Om du lyckas få fart på det i framtiden kan du väl hojta till? Vore kul att veta hur du bar dig åt. ;)

/ CuslonGodibb

7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Precis .Har inte heller orkat . Hade inget mätinstrument som kunde mäta så nogrannt . Mätte den till 0,4 mm med digitalskjutmåttet .Men då det finns suspension springs på 0,38 ,0,40 , 0,42 o.s.v är det inte lätt att hitta rätt . Måste fixa en mikrometer . Finns nån bok men då måste man veta vilket verk det är .Men nån dag framöver ska jag fixa det . :) Jag ska fixa en tråd om det oxå .

jabla gillar detta.
  8. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Inte en aning...
    Har du släppt Rolex helt nu alltså?

9. IBKCAD

IBKCAD Torpare

Jag har själv ett Schatz ur som behöver en ny fjäder. Tänkte beställa från http://stores.thehorolovarcompany.com/ när jag tagit mig tiden att ta reda på rätt mått.

//IBKCAD

rogart-63 gillar detta.
  10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Om jag mätt rätt med mikrometern var tråden 0.045 mm .Men det fanns ju inte så då får det bli en 0,046 mm .Vi får göra en gruppbeställning därifrån . Cousinsuk har oxå . Samma pris därifrån

11. Ragge

Ragge Stadsbo

Hej. Detta är absolut ett pyssel ni ska göra själva. Inte särskilt svårt, men kan vara lite tid och tålamodsprövande vissa stunder :) . Jag fixade med några sådana i vintras och vill gärna komma med något tips och en varning. Tips nr1 gäller BOKEN. Den är ovärderlig om det ska sluta med framgång. Där får man fram vilken suspensionspring det ska vara till "din" klocka genom att leta upp märke/model, jämföra verkets baksida med bilder och slutligen bilden på just den korrekta fjädern med sina tillbehör. En bild som används som mall när ni skruvar upphängningarna och "gaffeln" på den exakt tillklippta tråden av rätt tjocklek. Vilket också framgår i boken. Plus att den innehåller i princip allt man behöver veta för att göra jobbet. Finns ny för ca 30 dollar eller begagnad på bukten. Tips nr2 gäller förflyttningen av klockan. Det finns någon form av låsnong av pendeln på klockan. Kan vara en liten spak nere på baksidan av klockan eller en skruv under vilka båda höjjer "koppen" under pendeln och låser den. Går tråden genom en utstickande metalldel ungefär halvägs ner kan det vara en låsning där som man vrider för samtidigt som man lyfter pendeln någon millimeter. Just tråden/suspensionspring är den känsliga delen på hela funktionen. Den får inte ha några veck eller skador och måste vara av exact rätt längd och tjocklek. Det man behöver till är något att blåsa rent med, tändarbensin och bomullspinnar att putsa bort gammal stelnad olja vid axellagringarna och lite fin olja att smörja med igen. Symaskinsolja duger bra. 400 dagars, årsur eller anniversaryclock som dom kallas är tänkta att vridas upp just en gång om året, exempelvis på födelsedagen eller så. Men en gammal fjäder orkar kanske inte längre än 2-6 månader utan att vara trasig. Fjäderbyte har jag inte gjort ännu. Men nu till varningen. Börja inte plocka sönder klockan utan att ha slackat drivfjädern! Och ta gärna hjälp av någon som håller i klockan när ni lättar lite på låshaken med ett stadigt tag om den passande nyckeln släpper kanske ett kvarts varv i taget. Det är en rejäl kraft i fjädern och det går bra lätt att skada både klocka och dig själv om det släpper. Det finns en vev att köpa som säkert underlättar en hel del jämfört med nyckeln, men jag har inte köpt någon sådan. Ännu. Visar några bilder av boken och en bild på en klocka som jag pimpat något på skyttetemat. Den satte jag ja vad blev det nu, en grovlek för tjock tråd var det nog. Och för att få ner farten på pendeln och kunna använda mig av den inbyggda justeringsskruven behövde jag vikta upp den med fyra 9g gevärskulor. Det finns förstås mycket mer att tillägga och jag är på inget vis någon expert. Men ge er på det, det är kul. Och det är jäkligt kul sedan när man efter justerande och pillande ser den knalla på i sin lugna takt.
    20140911_223052.jpg 20140911_223107.jpg 20140911_223123.jpg 20140911_223151.jpg 20140911_222756.jpg

paradis, Strindberg och rogart-63 gillar detta.
  12. CuslonGodibb

CuslonGodibb Bonde

Tack, Ragge, för ett otroligt informativt inlägg! Känns som över min nivå att faktiskt GÖRA allt det där, men uppskattas ändå. Den där boken har ju högt vill ha-värde hur som helst!

tycker
    CuslonGodibb

Ragge gillar detta.
  13. Ragge

Ragge Stadsbo

Tack CulsonGodibb. Och nej, det är inte över din nivå. JAG har gjort det. :) Är du rädd om just den klockan, så köp ett annat objekt att prova på först. Dom kostar inte mycket.

14. IBKCAD

IBKCAD Torpare

Fenominal information! Det blir till att få tag på den där boken och läsa på, tusen tack!

//IBKCAD

15. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Blev sugen på att köpa ett bordsur att ha på kontoret, hemma är det redan kört :)
    Vad tror nu om det? (Jag jobbar i ett kontorslandskap)

16. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Go gor it.

17. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Haha tråden är 1,5 år gammal. Varför den har bumpats vet jag inte.. :)

eriksson850 gillar detta.
  18. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Bättre än att starta en ny kanske. Startar man en ny tråd är det nån som gnäller att det finns redan en gammal tråd om det. Och bumpar man är det nån som stör sig på det. Varför inte lägga ner forumet helt och hållet.

Mårtenssons ur Brookfield