• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borealis Rubber Strap

Scaramanga

Patek
2-Faktor
En recension av Borealis gummiarmband i klassisk dykarstil.

Har alltid gillat utseendet på Isofranes gummiband men blev oerhört besviken när jag väl köpte ett till min SUBc. Det upplevdes för långt för mina 17 cm handleder och jag tyckte att gummit var motsträvigt, det var bökigt att stoppa in änden i keepers etc.

Fick här på KS tips om Borealis gummiband som skulle vara bra och dessutom något kortare än Isofrane.

Beställde ett svart 20mm från Borealiswatch.com. Betalade 25$ + 5,75$ i frakt. Leveransen från Portugal tog ca 1 vecka och bandet levererades i en brun påse utan vare sig box eller cert som man får med Isofrane. Nyttan med dessa tillbehör kan man ju fundera på.

Testade först Borealis på min Seiko Sumo som fanns närmast till hands. Bandet satt som en smäck och fyllde ganska bra ut gapet mellan band och boett som ofta uppstår på en Sumo. Därefter hamnade det på min SUBc 114060 och fick sitta på armen i princip dygnet runt hela helgen.

Tog inte många timmar att konstatera att det är ett otroligt bekvämt gummiband. Vill påstå att det är bättre än Breitlings Pro Diver 3, Tudors gummiband till Pelagos och även Isofrane.

Här behövs ingen inkörning eller bad i mugg med hett vatten för att det skönt ska följa handleden utan det är mjukt och följsamt från första stund.
Längden var en positiv överraskning då det är lite kortare än Isofrane, 130/75mm. Det finns t o m några hål extra att ta till för handleder under 17cm.
Gummit är tämligen luktfritt och ytan är inte särskilt sträv eller sugande så det är inga problem att hantera bandet och dess keepers. Inte heller drar det åt sig damm och ludd från kläder.

Utseendet är alltså en total rip-off på Isofrane dock med lite större hål till synes. Isofrane har dock lite sexigare keepers. Borealis är enl utsago 1mm tunnare hela vägen, förmodligen är det detta som gör att det blir enklare att hantera.

Har inte så mycket att klaga på men ska man vara petig så kunde man önska sig lite bättre finish på spännet men ser man till priset på dryga tvåhundringen så är det mer än godkänt. Banden finns även i orange och blått. Jag kommer säkerligen att köpa fler av dessa.

Några hastiga bilder. Ska komplettera med några bättre vad det lider.


På Seiko Sumo
IMG_4871.JPG



Spännet med sin lite grova finish.

IMG_4872.JPG



Här på SUBc bredvid Breitlings Pro Diver 3.

IMG_4911.JPG
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bra det gillas! Tyckte själv det var grymt, både skönt och välgjort. Jag gillar dock inte isofranestuket direkt men envisas med prova då och då såväl ISO som liknande. Borealis är iaf milsvis före obris Morgan och cuda i bekvämlighet.

Fina klockor :)
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Tack för bra recension @Scaramanga , nu har även jag ett på ingång:)
Slog mig dock efteråt, funkar dem till Seiko fatbars?

Ni som fått hem era får gärna dundra upp lite bilder också;)
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Då har även jag fått hem mitt:)
Första tankarna är att det är väldigt mjukt och följsamt, mycket mjukare än Breitlings pro diver III och gummit till Oris Aquis.
IMG_6760.JPG

IMG_6762.JPG

IMG_6764.JPG

Var dock lite strid innan jag fick in seikos fat bars:)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
En recension av Borealis gummiarmband i klassisk dykarstil.

Har alltid gillat utseendet på Isofranes gummiband men blev oerhört besviken när jag väl köpte ett till min SUBc. Det upplevdes för långt för mina 17 cm handleder och jag tyckte att gummit var motsträvigt, det var bökigt att stoppa in änden i keepers etc.

Fick här på KS tips om Borealis gummiband som skulle vara bra och dessutom något kortare än Isofrane.

Beställde ett svart 20mm från Borealiswatch.com. Betalade 25$ + 5,75$ i frakt. Leveransen från Portugal tog ca 1 vecka och bandet levererades i en brun påse utan vare sig box eller cert som man får med Isofrane. Nyttan med dessa tillbehör kan man ju fundera på.

Testade först Borealis på min Seiko Sumo som fanns närmast till hands. Bandet satt som en smäck och fyllde ganska bra ut gapet mellan band och boett som ofta uppstår på en Sumo. Därefter hamnade det på min SUBc 114060 och fick sitta på armen i princip dygnet runt hela helgen.

Tog inte många timmar att konstatera att det är ett otroligt bekvämt gummiband. Vill påstå att det är bättre än Breitlings Pro Diver 3, Tudors gummiband till Pelagos och även Isofrane.

Här behövs ingen inkörning eller bad i mugg med hett vatten för att det skönt ska följa handleden utan det är mjukt och följsamt från första stund.
Längden var en positiv överraskning då det är lite kortare än Isofrane, 130/75mm. Det finns t o m några hål extra att ta till för handleder under 17cm.
Gummit är tämligen luktfritt och ytan är inte särskilt sträv eller sugande så det är inga problem att hantera bandet och dess keepers. Inte heller drar det åt sig damm och ludd från kläder.

Utseendet är alltså en total rip-off på Isofrane dock med lite större hål till synes. Isofrane har dock lite sexigare keepers. Borealis är enl utsago 1mm tunnare hela vägen, förmodligen är det detta som gör att det blir enklare att hantera.

Har inte så mycket att klaga på men ska man vara petig så kunde man önska sig lite bättre finish på spännet men ser man till priset på dryga tvåhundringen så är det mer än godkänt. Banden finns även i orange och blått. Jag kommer säkerligen att köpa fler av dessa.

Några hastiga bilder. Ska komplettera med några bättre vad det lider.


På Seiko Sumo
IMG_4871.JPG



Spännet med sin lite grova finish.

IMG_4872.JPG



Här på SUBc bredvid Breitlings Pro Diver 3.

IMG_4911.JPG
Mycket bra! Har precis beställt. ISOFRANE är ju snygga men alldeles för tjocka.
 

Geparden

Audemars
Någon snäll själ med både Borealis och Isofrane hemma som skulle kunna fota lite jämförelsebilder?
Tänker mest på längd (båda delar) och hålens placering.
Vore tacksamt!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Någon snäll själ med både Borealis och Isofrane hemma som skulle kunna fota lite jämförelsebilder?
Tänker mest på längd (båda delar) och hålens placering.
Vore tacksamt!

IMG_3107.JPG
IMG_3108.JPG


Inte min bild men har ägt båda. Jag tycker borealis är bättre pga fler hål och för priset väldigt mjukt och bra kvalite iaf det jag hade. Isofrane är ju original men rätt dyrt nytt...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Stort tack!
Såg ju bra ut det där, både fler hål och aningens kortare på spänne-sidan.

Det är mängden hål och tunnare gummi som gör att det funkar på handleder så små som mina 17cm.

Upplever också Borealis keepers som mer lättjobbade än Isofranes vilka var lite trögare att få in bandet i.
 
Senast ändrad:

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Tack för en trevlig och innehållsrik recension!:). Har själv en Sub C 114060 som jag köpte nu i sommar och har börjat snöa in mig på olika straps till den och just nu tycker jag Borealis-gummit är en vinnare som klär Sub C riktigt bra!
 
En recension av Borealis gummiarmband i klassisk dykarstil.

Har alltid gillat utseendet på Isofranes gummiband men blev oerhört besviken när jag väl köpte ett till min SUBc. Det upplevdes för långt för mina 17 cm handleder och jag tyckte att gummit var motsträvigt, det var bökigt att stoppa in änden i keepers etc.

Fick här på KS tips om Borealis gummiband som skulle vara bra och dessutom något kortare än Isofrane.

Beställde ett svart 20mm från Borealiswatch.com. Betalade 25$ + 5,75$ i frakt. Leveransen från Portugal tog ca 1 vecka och bandet levererades i en brun påse utan vare sig box eller cert som man får med Isofrane. Nyttan med dessa tillbehör kan man ju fundera på.

Testade först Borealis på min Seiko Sumo som fanns närmast till hands. Bandet satt som en smäck och fyllde ganska bra ut gapet mellan band och boett som ofta uppstår på en Sumo. Därefter hamnade det på min SUBc 114060 och fick sitta på armen i princip dygnet runt hela helgen.

Tog inte många timmar att konstatera att det är ett otroligt bekvämt gummiband. Vill påstå att det är bättre än Breitlings Pro Diver 3, Tudors gummiband till Pelagos och även Isofrane.

Här behövs ingen inkörning eller bad i mugg med hett vatten för att det skönt ska följa handleden utan det är mjukt och följsamt från första stund.
Längden var en positiv överraskning då det är lite kortare än Isofrane, 130/75mm. Det finns t o m några hål extra att ta till för handleder under 17cm.
Gummit är tämligen luktfritt och ytan är inte särskilt sträv eller sugande så det är inga problem att hantera bandet och dess keepers. Inte heller drar det åt sig damm och ludd från kläder.

Utseendet är alltså en total rip-off på Isofrane dock med lite större hål till synes. Isofrane har dock lite sexigare keepers. Borealis är enl utsago 1mm tunnare hela vägen, förmodligen är det detta som gör att det blir enklare att hantera.

Har inte så mycket att klaga på men ska man vara petig så kunde man önska sig lite bättre finish på spännet men ser man till priset på dryga tvåhundringen så är det mer än godkänt. Banden finns även i orange och blått. Jag kommer säkerligen att köpa fler av dessa.

Några hastiga bilder. Ska komplettera med några bättre vad det lider.


På Seiko Sumo
IMG_4871.JPG



Spännet med sin lite grova finish.

IMG_4872.JPG



Här på SUBc bredvid Breitlings Pro Diver 3.

IMG_4911.JPG
Precis det bandet jag letade efter stort tack lite sent efter du postat för snart 6 år sedan 😂
 

Dr. D

Patek
2-Faktor

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Gummikungen @MaBr har gjort en del jämförelser så sök på Isofrane + hans nickname :)
Jag har båda och tycker Borealis är mjukare,
Isofrane har bättre keepers och spännet håller en helt annan klass.

Här ett inlägg:

1661832951439.png
1661832934678.png
Ja, en del recensioner jag sett tar upp Isofranes keepers som något negativt, dvs att de är svåra att trä änden igenom. Detta har jag svårt att förstå. För mig är det en av Isofranes selling points. Kanske tar det några sekunder extra att trä igenom änden jämfört med vanliga band, men å andra sidan sitter de bokstavligen helt fast hela dagen. De rör sig inte en millimeter, vilket är oerhört skönt. Slappa keepers som inte håller änden på plats under dagen är riktigt irriterande tycker jag, då lägger jag hellre 5-10 sekunder extra på morgonen för att slippa det.
 
Topp