• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Johan M

Cartier
Jag tror att priserna kommer att sjunka lite på kort sikt, kanske 10% eller kanske mindre än så men i alla fall för lite för att jag skall se det som en bubbla. Och en ränta på 7% får man nog kalkylera med.

Har bostadspriserna någonsin blivit lägre på sikt? Dvs, har bostadspriserna någonsin legat på en högre nivå än vi har nu under en längre tid? Ofta går det ner för att sedan gå upp ännu mer. De som får problem är de som behöver sälja sin bostad, de som kan vänta in uppgången igen får se till att de kan härda ut högre räntor.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Reporäntan är riksbansken styrmedel. Tror inte de skulle dra upp hiskeligt mycket. över fem procent så kommer många sitta i skiten. Det är en större katastrof för Sverige om hundratusentals invånare går i personligkonkurs än om inflationen är lite för hög.

"15% i insats"-krav är ganska dåligt enligt mig. Banker går enkelt runt detta med blancolån. Till och med statens egna bolag SBAB erbjuder blancolån på beloppet över 85%. Sen sätter det även käppar i hjulet för unga. Det hade förmodligen varit bättre att införa hårda amorteringskrav.



Var har du läst detta?
Liknande här bland annat men det mesta i div. trycka tidningar
http://www.di.se/#!/artiklar/2013/10/1/danske-bank-raknar-med-fall-for-bostadspriser/
Sen en artikel om bubblan!
http://www.di.se/#!/artiklar/2013/10/29/svenska-folket-bostadsbubblan-ar-har/
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu är DI i klass med Aftonbladet så ger inte mycket för deras artiklar. Dessutom verkar den andra artikeln handla om vad svenska folket tror.

Som inte kommer vilja betala mer än vad de behöver.

Får säljaren inte vad den vill så kommer den förmodligen inte att sälja. Tillgång/efterfrågan. Tillgången på bostäder i de större städerna i Sverige är mycket lägre än efterfrågan.
 

Isodor

Audemars
Bostadsmarknaden är underlig och kommer aldrig få en given formula eller fix.

Nu har ju även kåkarna i närförorter fått en rejäl skjuts. Förr var det väldigt inne med att bo i en större lägenhet i stan, men nu verkar betéendet gå åt typ "herrgård" istället. Priserna på kåkar i Sollentuna (som ligger en bra bit ut), är t.ex riktigt sjukt imho.

Jag själv bor inte i stan då jag gillar frisk luft och yta.. Sumpan fungerar utmärkt :D
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Det tråkiga är att OM det är en bubbla och OM den spricker, vem är det som kommer få betala kalaset då...? Behöver inte skriva svaret va?:confused:
 

ErikGBG

Audemars
Bra analys, väldigt djupt.

Kan du använda den för att förklara kraschen i Amsterdam och Köpenhamn t.ex?

Den allra troligaste orsaken till bubblan är billiga krediter, ränteavdrag och avsaknad av krav på amorteringar.

Kanske på landet, men i storstädena är brister på lägenheter hyffsat centralt största orsaken garanterat. Man har helt enkelt valet: köp för vad säljaren vill ha, eller bosätt dig i biskopsgården. Köerna på lgh i områden där man vågar låta tjejen gå hem från bussen är 10+ år.
 

leicaphile

Panerai
Det köper jag. Frågan är bara på vilket sätt höjd ränta skulle hjälpa det felet för de som redan sitter med bostadslån?
Skulle gissa att +2% skulle skapa kaos för många. Tyvärr.

Trist att se denna trend även i Sverige. När jag bodde i staterna fick jag se bubblan där, som byggdes upp under ganska många år. Var rätt uppenbart att något var på väg att gå åt h-e när folk plockade ur pengar ur sina hus som om de vore bankomater för att köpa bilar, resor, betala av kreditkort etc. Var ganska vanligt att folk man kände skulle "fixa" sina problem med skulder genom att ta ut högre lån på huset för att betala av korten, sen tog det inte många månader innan de maxat ut dem igen. :(

Känns att det verkar bli mer och mer acceptabelt att köpa lyxprylar på avbetalning samt skuldsätta sig här i Sverige jämfört med när jag flyttade utomland 1995. Man ser ju hur bra det gått för andra länder i det avseendet...

Skönt att ha nästan obefintligt lån, så slipper man oroa sig över vad som händer räntemässigt. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast är marknaden verkligen så het i exempelvis centrala Stockholm och de "bättre" närförorterna?

Känns som om (baserat på sk anekdotisk bevisföring i form av egna och närståendes försäljningar/köp under våren/sommaren/hösten):

a) acceptpris är det nya utropspriset (lägre än vad man som säljare egentligen vill ha)
b) det mesta blir sålt, MEN, en hel del listas om och ligger ute betydligt längre än tidigare och när det väl säljs så säljs det för lite lägre pris än vad säljarna hoppats

Detta skulle kunna tyda på någonting.

Det blir kul nästa mandatperiod…ett slopat ränteavdrag (vilket jag tycker är en fullt logisk och rimlig åtgärd) skulle kunna få en del lattjo effekter…. ;)
 

Isodor

Audemars
Trist att se denna trend även i Sverige. När jag bodde i staterna fick jag se bubblan där, som byggdes upp under ganska många år. Var rätt uppenbart att något var på väg att gå åt h-e när folk plockade ur pengar ur sina hus som om de vore bankomater för att köpa bilar, resor, betala av kreditkort etc. Var ganska vanligt att folk man kände skulle "fixa" sina problem med skulder genom att ta ut högre lån på huset för att betala av korten, sen tog det inte många månader innan de maxat ut dem igen. :(

Känns att det verkar bli mer och mer acceptabelt att köpa lyxprylar på avbetalning samt skuldsätta sig här i Sverige jämfört med när jag flyttade utomland 1995. Man ser ju hur bra det gått för andra länder i det avseendet...

Skönt att ha nästan obefintligt lån, så slipper man oroa sig över vad som händer räntemässigt. :)

Kan hålla med dig att mentaliteten har förändrats.
Informationen och kunskap har väl ökat också iom t.ex internets tillgänglighet, nu är det lätt att jämföra med andra och ta emot "råd" vilket gör att folk passar på att belåna upp sig på olika sätt.

För min del uppgår hyran/ränta till ca 30% av min lön. Det tycker jag är vansinnigt mycket och jag kommer nog aldrig kunna tänka mig betala mer procentuellt än så. (Flickvännen har tur och slipper pröjsa för närvarandra, då jag är sneeell).
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det blir kul nästa mandatperiod…ett slopat ränteavdrag (vilket jag tycker är en fullt logisk och rimlig åtgärd) skulle kunna få en del lattjo effekter…. ;)

Detta var en anledning till att jag ställde mig tveksam till att köpa något. Men det sluta med att jag ändå köpte. Även vid ett ränteläge dubbelt det idag så kommer jag ha en lägre boendekostnad än att bo i andra hand.


Jag har resonerat kring detta och disktuterat fram och tillbaka med många olika personer. Varje gång har har jag kommit fram till slutsatsen att en ny regering kan helt enkelt inte slopa ränteavdraget. För många människor är beroende av det.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fast är marknaden verkligen så het i exempelvis centrala Stockholm och de "bättre" närförorterna?

Känns som om (baserat på sk anekdotisk bevisföring i form av egna och närståendes försäljningar/köp under våren/sommaren/hösten):

a) acceptpris är det nya utropspriset (lägre än vad man som säljare egentligen vill ha)
b) det mesta blir sålt, MEN, en hel del listas om och ligger ute betydligt längre än tidigare och när det väl säljs så säljs det för lite lägre pris än vad säljarna hoppats

Detta skulle kunna tyda på någonting.

Det blir kul nästa mandatperiod…ett slopat ränteavdrag (vilket jag tycker är en fullt logisk och rimlig åtgärd) skulle kunna få en del lattjo effekter…. ;)

Vad du ser är samma som med vintagerolex. De i uselt skick går för lägre än tidigare och de i fint skick för högre. Fel läge, planlösning, våningsplan, skick påverkar otroligt mycket mer idag ön tidigare. En fyra i mitt område med balkong går nästan alltid innan visning och m2 ligger som lägst på 70 dock oftast 75-80 m2. Varför? Finns knappt några här. Tvåorna har lägre m2 pris vilket är ovanligt. En stor tvåa är nästan osäljbar.
Acceptpris är inte så enkelt som Denke vill göra det. Efter stt ha jagat ett år och talat med mäklare inser jag att det kan vara gamla tiders startbud, max vad mäklaren hoppas på eller precis vad som står just ett acceptpris men mäklaren hoppas på mer.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad du ser är samma som med vintagerolex. De i uselt skick går för lägre än tidigare och de i fint skick för högre. Fel läge, planlösning, våningsplan, skick påverkar otroligt mycket mer idag ön tidigare. En fyra i mitt område med balkong går nästan alltid innan visning och m2 ligger som lägst på 70 dock oftast 75-80 m2. Varför? Finns knappt några här. Tvåorna har lägre m2 pris vilket är ovanligt. En stor tvåa är nästan osäljbar.
Acceptpris är inte så enkelt som Denke vill göra det. Efter stt ha jagat ett år och talat med mäklare inser jag att det kan vara gamla tiders startbud, max vad mäklaren hoppas på eller precis vad som står just ett acceptpris men mäklaren hoppas på mer.


Det är ju precis det jag pekar på, det verkar inte finnas någon riktig tråd annat än att det som är riktigt bra alltid blir sålt.
 

Kniven

Cartier
Tror det blir fel om man ser på räntan som en isolerad händelse. Man kan inte säga att man ska klara av en viss räntenivå, allt annat lika. Skulle ränta gå upp till 15% så är nog allt annat lika så lång från allt annat lika man kan komma. Riskkompensationen gentemot en riskfri tillgång försvinner inte om avkastningen på den riskfria tillgången stiger. Sen är det kanske lite problematiskt att dra allt för stora paralleller mellan bostäder och andra tillgången, vilket i sin tur gör att reproräntan som instrument för att justera prisnivån på bostäder inte blir så effektiv som vissa vill få det att framstå. Om det nu är så att bostäder i Sverige är fel prissatta kommer marknaden nog att göra en tydlig prisjustering vid den tidpunkten då omsättningen av bostäder minskar och likviditeten på marknaden avtar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tror det blir fel om man ser på räntan som en isolerad händelse. Man kan inte säga att man ska klara av en viss räntenivå, allt annat lika. Skulle ränta gå upp till 15% så är nog allt annat lika så lång från allt annat lika man kan komma. Riskkompensationen gentemot en riskfri tillgång försvinner inte om avkastningen på den riskfria tillgången stiger. Sen är det kanske lite problematiskt att dra allt för stora paralleller mellan bostäder och andra tillgången, vilket i sin tur gör att reproräntan som instrument för att justera prisnivån på bostäder inte blir så effektiv som vissa vill få det att framstå. Om det nu är så att bostäder i Sverige är fel prissatta kommer marknaden nog att göra en tydlig prisjustering vid den tidpunkten då omsättningen av bostäder minskar och likviditeten på marknaden avtar.

Vi får inte glömma 70 och 80-talet med höga räntor och inflation. Med stora lån är det ett bättre scenario för låntagare än läget idag med låg inflation.
 

hedbrg

Panerai
Det gamla systemet var bättre. Man lade på 30 procent så visste man slutpris.

Mellan tummen och pekfingret generellt kanske ja. Sen fanns de dom som knappt höjdes något och slutade med att säljaren sket i att sälja. Sen fanns det även dom som nästan dubblade i pris.
Jag tycker tanken bakom acceptpris är god, men används som en ren marknadsgrejj. Säljaren har ändå alltid fri prövningsrätt så i praktiken betyder de ingenting.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Mellan tummen och pekfingret generellt kanske ja. Sen fanns de dom som knappt höjdes något och slutade med att säljaren sket i att sälja. Sen fanns det även dom som nästan dubblade i pris.
Jag tycker tanken bakom acceptpris är god, men används som en ren marknadsgrejj. Säljaren har ändå alltid fri prövningsrätt så i praktiken betyder de ingenting.


Acceptpris är trams och bara en marknadsgimick.
 

hedbrg

Panerai
Det blir kul nästa mandatperiod…ett slopat ränteavdrag (vilket jag tycker är en fullt logisk och rimlig åtgärd) skulle kunna få en del lattjo effekter…. ;)


Det är helt klart en tänkbar åtgärd, men borde inte slå så hårt på dom som faktiskt tänker före dom handlar. Personligen räknar jag min boendekostnad utan ränteavdraget, får man tillbaka lite är det bonus.
Lever man på kronan och lånar upp boendet för att råd att ta en utlandssemester tycker jag inte det nödvändigtvis att det är dåligt om man hamnar på gatan. Gott för kommande generationer, naturligt urval och så.
 

Archie

Cartier
folk har sagt i 10 år att bubblan ska spricka och inte ens finanskrisen gjorde något större avtryck... så nä det kommer fortsätta så länge vi inte gör en Dubai och bygger ett par helt nya öar i stockholms innerstad som man smäller upp nya lägenheter på...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
folk har sagt i 10 år att bubblan ska spricka och inte ens finanskrisen gjorde något större avtryck... så nä det kommer fortsätta så länge vi inte gör en Dubai och bygger ett par helt nya öar i stockholms innerstad som man smäller upp nya lägenheter på...

Faktiskt två stora kriser, glöm inte den år 2000.
 

ErikGBG

Audemars
folk har sagt i 10 år att bubblan ska spricka och inte ens finanskrisen gjorde något större avtryck... så nä det kommer fortsätta så länge vi inte gör en Dubai och bygger ett par helt nya öar i stockholms innerstad som man smäller upp nya lägenheter på...

När jag köpte min förra lgh för 6 år sedan var
jag en idiot enligt killarna med sunkiga hyresrätter i förorten. Bubblan skulle spricka vilken dag som helst!!111 Och då skulle alla smarta som så enkelt kunde spå in i framtiden köpa 30% billigare....
När jag sålde den i våras fick jag 57% upp. Skitsamma om det går upp eller ner, det viktigaste är att man trivs där man bor och för närvarande är det omöjligt utan att köa i oändlighet eller köpa.
För övrigt bör insatsen sänkas tillbaka till 10% och lite hårdare amorteringakrav införas. Hyr bra jobb man än har får man ju fan vänta 2-3 innan man kan flytta hemmifrån om man vill skippa blanco.
Svårt att gissa att bankerna lobbade igenom den höjningen för att kunna kränga lån med dubbel ränta...
 
Har inte köpt och sålt såå många lägenheter men ett par st iallafall, skillnaden idag verkar att dom flesta (iallafall som vi varit intresserade av) har sålt innan visning, vad det beror på vet jag inte, kanske så tar säljaren det säkra före det osäkra och tar ett snabb avslut, i ett fall såldes det innan VIP visningen till ett lägre pris än det jag hade tänkt lägga...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är helt klart en tänkbar åtgärd, men borde inte slå så hårt på dom som faktiskt tänker före dom handlar. Personligen räknar jag min boendekostnad utan ränteavdraget, får man tillbaka lite är det bonus.
Lever man på kronan och lånar upp boendet för att råd att ta en utlandssemester tycker jag inte det nödvändigtvis att det är dåligt om man hamnar på gatan. Gott för kommande generationer, naturligt urval och så.


Ett slopat ränteavdrag behöver absolut inte innebära något domedagsscenario. Däremot så är det en åtgärd som bör påverka marknaden för bostäder eftersom det innebär en ökad kostnad (förenklat uttryckt) för bostadslånet (som de flesta måste ta). Det skulle också innebära ökade kostnader (förenklat uttryck) för exempelvis ett billån eller vanliga konsumentkrediter. Och om krediterna blir dyrare så försvinner åtminstone en av faktorerna som bidragit till ökade priser på bla bostäder (billiga krediter).

Sen spelar det nog ingen roll om man har tänkt efter före eller ej. Scenariot behöver inte vara katastrof. Låt oss leka matematik-nisse med två case:

1) Om Nils (som har tänkt efter före) har 10 lax i total räntekostnad varje månad (bostadslån, ett billån, nån skitkredit på nåt bensinkort mm) kan han dra av 3 lax per månad (36 lax/år) som han konsumerar "annat" för. Om detta avdrag försvinner så kommer Nils inte att kunna köpa "annat" för 36 lax per år. Det innebär att de som säljer "annat" till Nils (och hans gelikar) kommer att tappa 36 lax i intäkt per år.

2) Om Lars (som också tänker efter före) ska köpa en lägenhet för 1 miljon och låna 85% kommer Lars få en räntekostnad (3%) på typ 2125 kr/månad före ränteavdrag. Med ränteavdrag blir kostnaden 1487,5 kr/månad. Gör samma beräkning på ett storstadslån på 2-4miljoner, så blir det raskt hyfsade skillnader med och utan avdrag. Ett slopat ränteavdrag påverkar den faktiska månadskalkylen vid ett bostadsköp. Månadskalkylen är vad som i praktiken används när bostadsköpare får det så nödvändiga lånelöftet.

Diskutera i smågrupper hur scenario 1 och 2 ovan påverkar dels viljan/förmågan hos Svenne Banan (även de som tänker efter före) att konsumera i stort och dels viljan/möjligheten för Svenne Banan att buda upp priset på en bostad i exempelvis Stockholm.

;)
 
Topp