• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tänkte mer att det lät som hans förfarande. Vi slutade gå på hans visningar.
Förklara för en mindre förstående vad du menar! (Jag bor långt utanför 08-området)
Hans förfarande?? Var är det då, sälja populära lägenheter eller?? Jag är helt seriös nu och uppriktigt nyfiken på vad du menar med hans förfarande
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Förklara för en mindre förstående vad du menar! (Jag bor långt utanför 08-området)
Hans förfarande?? Var är det då, sälja populära lägenheter eller?? Jag är helt seriös nu och uppriktigt nyfiken på vad du menar med hans förfarande
Väldigt bra paketerade annonser. En bra bit under marknadspris. Alltid 30+ sällskap.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Ingen kommentar.

1706171139988.png

 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Ingen kommentar.

1706171139988.png


Fy vad korkat. Så nu ska folk alltså kunna låna ännu mer... Man borde väl snarare sänka bolånetaket till 70% som en bra start. Har man bara 10% kapital i bostaden blir ju de privatekonomiska konsekvenserna helt förödande om du tvingas sälja till förlust. En 10% nedgång i bostadsmarknaden innebär att du blir av med allt exempelvis. Den 15% vi har i dagsläget innebär också att folk blir av med extremt mycket pengar när de tvingas sälja till förlust. Helt sanslöst i mina ögon.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Fy vad korkat. Så nu ska folk alltså kunna låna ännu mer... Man borde väl snarare sänka bolånetaket till 70% som en bra start. Har man bara 10% kapital i bostaden blir ju de privatekonomiska konsekvenserna helt förödande om du tvingas sälja till förlust. En 10% nedgång i bostadsmarknaden innebär att du blir av med allt exempelvis. Den 15% vi har i dagsläget innebär också att folk blir av med extremt mycket pengar när de tvingas sälja till förlust. Helt sanslöst i mina ögon.
Håller med. Samhället målar i princip in sig i ett hörn genom att göra banklån till en normalitet. Bankerna blir samhällskritiska av fel orsaker.

Har man inte råd med något kanske man ska se sig om efter alternativ eller tänka om. Det är ett bättre sätt att planera sitt liv.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Problemet är att statens bank ger ut blancolån på 85-90 delen idag. Så jag kan tycka det är rimligt att höja bolånetaket. Men också motarbeta blancolånen.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Problemet är att statens bank ger ut blancolån på 85-90 delen idag. Så jag kan tycka det är rimligt att höja bolånetaket. Men också motarbeta blancolånen.

Kan tycka att både sänkning av bolånetaket till 70% samt motarbetning av blancolån borde ligga på agendan. Helt sanslöst att man kan låna till sig i princip hela bostaden och gå in med en försvinnande liten del kapital.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det rimliga i det sammanhanget hade väl varit att säga till SBAB att sluta med det där otyget, inte att normalisera det?
Ja det hade varit det bästa. Men nu är det så situationen ser ut idag. Och detta är en bättre lösning i min bok.

Jag ser inga konstigheter att belåna sig upp till 90% (skulle själv aldrig göra det dock). Du har amorterat ner det till 80% efter 5 år. Har du riktigt små marginaler är du nere på 80% efter 3 år.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Samhället målar i princip in sig i ett hörn genom att göra banklån till en normalitet [...] Har man inte råd med något kanske man ska se sig om efter alternativ eller tänka om. Det är ett bättre sätt att planera sitt liv.
Det där är en "duktig" inställning men som är helt verklighetsfrånvänd. Eller ska alla flytta till Svångträsk där fastigheterna kan köpas med tjänsteinkomsten?
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Det där är en "duktig" inställning men som är helt verklighetsfrånvänd. Eller ska alla flytta till Svångträsk där fastigheterna kan köpas med tjänsteinkomsten?
Absolut en duktig meningslös åsikt. Många kockar som kokat denna soppa i många år. Jag har ingen lösning, bara observerar hur olika viljor styr bostadsmarknadens incitament hit och dit, nästan alltid med motiveringen från riksbanken att skydda ekonomin och från politiker att göra det lättare för unga (fattiga) att komma in på bostadsmarknaden.
Jag har bara följt detta sedan 80-talet och är inte förvånad att vi är här idag.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Intressant om de står kvar vid det uttalandet. Siffrorna som kom in för USA idag var inte direkt nånting som kommer påskynda en sänkning..
Haha nä verkligen inte, i usa iaf. :) Tror dock fed sänker lite i vår, men bara lite.

Som jag dock skrivit tidigare tror jag usa och Europa går helt olika inflationsutfall till mötes, där usa planar ut runt 3% medans vi innan Q2 är under 2%. Det tror jag leder till större sänkningar från ecb/Rix än vad fed levererar, vilket gjort att jag tror USDSEK ska nå 12.

Trodde det skulle ske tidigare dock…

Sedan för att vara lite trensparent låste jag en skaplig del av bolånet runt jul för jag tyckte att långa räntor hade fallit så mkt att det var klokt att spara 1.5%-enheter vs 3m. Jag tror trots allt att det finns risk för att inflationen kommer igång igen lite längre fram, och vill inte sitta fullt exponerad i så fall.

Helt klart är dock att jag är tämligen bullish fastigheter nu :) Inte minst hyresfastigheter som fått igenom helt historiska höjningar men snart ser lägre räntor, som borde göra under för marginalerna.

Men vi får se, kommer säkert få fel ☺️
 
Senast ändrad:

PJZ

Cartier
Som jag dock skrivit tidigare tror jag usa och Europa går helt olika inflationsutfall till mötes, där usa planar ut runt 3% medans vi innan Q2 är under 2%. Det tror jag leder till större sänkningar från ecb/Rix än vad fed levererar, vilket gjort att jag tror USDSEK ska nå 12.
Når USDSEK 12 flyttar jag hem bara pga växelkursen haha :greedy:
 

Bjudko

Cartier
Kikar man på vad som påverkade inflationen i Dec för Sverige så är räntorna en stor del.

Någon som sitter på info om hur andel rörlig, 1 år, 3 år etc Sveriges bolån fördelar sig över? Intressant att veta om det kommer påverka inflationen mycket eller litet.
1000008086.jpg
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Kikar man på vad som påverkade inflationen i Dec för Sverige så är räntorna en stor del.

Någon som sitter på info om hur andel rörlig, 1 år, 3 år etc Sveriges bolån fördelar sig över? Intressant att veta om det kommer påverka inflationen mycket eller litet.
1000008086.jpg

Ja är väl därför man oftast utgår från KPIF i befömningen?

Tycker gott matjättarna kan sänka tillbaka priserna också med tanke på vilka marginaler de har. Helt sanslöst att man bara låter detta pågå.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Vad tror vi om räntan framledes?
Ovan artikel som Bjudko postade hävdar att nästan all inflation är i fas men samtidigt ser jag mer och mer i media att eventuellt kommer ta längre tid att sänka än vad man förutspått och dessutom längre tid mellan sänkningar (dvs inte flera på raken)
en källa (men finns många fler): https://www.svd.se/a/76WXLK/per-jansson-tror-inte-rantan-sanks-i-mars


Sen så har vi USA där jobb sektorn går varm och inflationen förvånat nog faktiskt ökar på månadsbasis
källa: https://www.svd.se/a/KnoE6G/hogre-inflation-an-vantat-i-usa

Och när det gäller räntorna så kommer Sverige alltid i förstahand följa FED och kanske ECB snarare än att kolla på inhemska siffrorna.

Personligen så trodde jag att vi skulle nå inflationssiffrorna och sänka ner mot 2% (dock ej 0 som vi experimenterade med förut). Men nu verkar det ändras lite och funderar på att binda mitt lån på 2år. Har 4.7 rörligt just nu men kan binda 2 år på 3.7. Känns som att räntan inte kommer hinna sänkas mer än 1% närmsta året iallafall och i så fall borde det vara värt att binda för mig?
 

zeke_varg

Omega
Vad tror vi om räntan framledes?
Ovan artikel som Bjudko postade hävdar att nästan all inflation är i fas men samtidigt ser jag mer och mer i media att eventuellt kommer ta längre tid att sänka än vad man förutspått och dessutom längre tid mellan sänkningar (dvs inte flera på raken)
en källa (men finns många fler): https://www.svd.se/a/76WXLK/per-jansson-tror-inte-rantan-sanks-i-mars


Sen så har vi USA där jobb sektorn går varm och inflationen förvånat nog faktiskt ökar på månadsbasis
källa: https://www.svd.se/a/KnoE6G/hogre-inflation-an-vantat-i-usa

Och när det gäller räntorna så kommer Sverige alltid i förstahand följa FED och kanske ECB snarare än att kolla på inhemska siffrorna.

Personligen så trodde jag att vi skulle nå inflationssiffrorna och sänka ner mot 2% (dock ej 0 som vi experimenterade med förut). Men nu verkar det ändras lite och funderar på att binda mitt lån på 2år. Har 4.7 rörligt just nu men kan binda 2 år på 3.7. Känns som att räntan inte kommer hinna sänkas mer än 1% närmsta året iallafall och i så fall borde det vara värt att binda för mig?
Ska du inte flytta, skilja dig el hamna i rullstol och vara tvungen o sälja så är det förmodligen en bra idé. Tror jag.

Jag tror inte heller att boräntan kommer hamna brant ner till 3,5 för att ha varit det billigare alternativet. El ”långsam” ner till under 3. Löpande kommer ju vara det bättre alternativet i längden men nu skulle jag nog se 2-åringen som ett inte alltför dåligt alternativ.
 

cacan

Omega
Vad tror vi om räntan framledes?
Ovan artikel som Bjudko postade hävdar att nästan all inflation är i fas men samtidigt ser jag mer och mer i media att eventuellt kommer ta längre tid att sänka än vad man förutspått och dessutom längre tid mellan sänkningar (dvs inte flera på raken)
en källa (men finns många fler): https://www.svd.se/a/76WXLK/per-jansson-tror-inte-rantan-sanks-i-mars


Sen så har vi USA där jobb sektorn går varm och inflationen förvånat nog faktiskt ökar på månadsbasis
källa: https://www.svd.se/a/KnoE6G/hogre-inflation-an-vantat-i-usa

Och när det gäller räntorna så kommer Sverige alltid i förstahand följa FED och kanske ECB snarare än att kolla på inhemska siffrorna.

Personligen så trodde jag att vi skulle nå inflationssiffrorna och sänka ner mot 2% (dock ej 0 som vi experimenterade med förut). Men nu verkar det ändras lite och funderar på att binda mitt lån på 2år. Har 4.7 rörligt just nu men kan binda 2 år på 3.7. Känns som att räntan inte kommer hinna sänkas mer än 1% närmsta året iallafall och i så fall borde det vara värt att binda för mig?
Sitter i likande situation. Betydligt bättre nivå på tex 3 år. 5 år bundet ligger strax under men för lång tid tänker jag för att binda.

Det känns lite som att det kommer dröja ett tag innan sänkningar kommer, sen vet man ju inte hur mycket..Skandia sänkte idag sin rörliga med 0.05..rena skämtet dessutom så kommer nog bankerna hålla emot sänkningar trots ECB etc och hitta någon ursäkt varför man inte kan sänka i samma takt eller lika mycket..
Lutar åt fast 3 år..om inte ngn kan komma med någon hypotes (givetvis diskutera)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Sitter i likande situation. Betydligt bättre nivå på tex 3 år. 5 år bundet ligger strax under men för lång tid tänker jag för att binda.

Det känns lite som att det kommer dröja ett tag innan sänkningar kommer, sen vet man ju inte hur mycket..Skandia sänkte idag sin rörliga med 0.05..rena skämtet dessutom så kommer nog bankerna hålla emot sänkningar trots ECB etc och hitta någon ursäkt varför man inte kan sänka i samma takt eller lika mycket..
Lutar åt fast 3 år..om inte ngn kan komma med någon hypotes (givetvis diskutera)
Vi tog 2 år bundet i november när vi köpte hus. Då låg det lite högre och landa på 4.68 efter lite rabatt. Personligen tycker jag det är väldigt skönt att veta kostnaden 2 år fram så man kan planera bättre eftersom frugan går hemma med barn så det i princip bara finns en inkomst.
Vi fick dessutom en deal att vi kunde gå över till rörligt innan bindningstidens slut utan att betala ränteskillnadskostnaden så skulle räntan tok sänkas så ändrar vi till rörlig, men för några 10-dels procent är det inte värt att bryta bindningstiden.

Känns även som att spread mellan säljare och köpare minskat lite, iallafall runt där vi bor har några tröga objekt sålts för att säljarna gått ned 5-8% på acceptpriserna.
 

Jajo

Omega
2-Faktor
Vad har folk för ränta på rörlig, 3 eller 5 år?

I denna tråd diskuteras räntor 😊

 
Topp