• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bränd tavla Seiko/Citizen Solar

Tantal

Omega
2-Faktor
Någon som varit med om det? Förmodligen för mycket värme/sol tror jag!
Precis som lacket knottrat sig. Behövs nästan förstoringsglas för att se det!
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Tvivlade på att det gick fota!
Syns bra!!
Har ej hört eller sett det tidigare!
Har nog 20+ Solar!
IMG_0180.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt bra foto får man ju säga. Tycker det ser ut som en fuktskada. Den cirkulära formen brukar vara tecken på kondens. Fukt kan komma in vid tillverkningen (även om det är extremt ovanligt).

Låter som ett ärende för reklamation.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Tvivlade på att det gick fota!
Syns bra!!
Har ej hört eller sett det tidigare!
Har nog 20+ Solar!
IMG_0180.jpeg
Klockan har inte varit utanför dörren och aldrig utsatts för fukt säger du, ändå tror du det kan vara sol/värme? Är klockan köpt ny av dig? Vad har du egentligen utsatt klockan för?
Har du kanske tänkt "superladda" eco drive urverket med någon väldigt stark lampa? Ser helknasigt ut!?!
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Fukt brukar nästa alltid sätta sig på glaset, eftersom det oftare är kallare än tavlan. Klockan har legat och laddat på en fönsterkarm, blir varmt där! Trodde inte en solarklocka kunde få för mycket sol/värme!
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Jag hade en citizen promaster som fick kondens under glaset. Hade ej haft den nära vatten men dock glömt att skruva i kronan. Kondensen försvann när man värmde upp klockan t. Ex när jag hade den på armen. Fick öppna upp och torka den, om det är fukt borde lumen dock skadas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fukt brukar nästa alltid sätta sig på glaset, eftersom det oftare är kallare än tavlan. Klockan har legat och laddat på en fönsterkarm, blir varmt där! Trodde inte en solarklocka kunde få för mycket sol/värme!
Jag sa ju det. Fukt, kondens. Det finns fukt i klockan, därför uppstår kondens. Om klockan inte haft fukt i sig så hade den klarat ligga på en fönsterkarm utan att kondens uppstår.

Solen/värmen är alltså inte problemet, problemet är fukten som är i klockan.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Fukt brukar nästa alltid sätta sig på glaset, eftersom det oftare är kallare än tavlan. Klockan har legat och laddat på en fönsterkarm, blir varmt där! Trodde inte en solarklocka kunde få för mycket sol/värme!
Jag har mina soldrivna (ca 20st) på fönsterbrädan i söderläge, det är inte möjligt att alstra den typ av värme eller UV bakom ett fönsterglas som skulle ge det resultat du visar. Det är helt klart något annat som hänt i dit fall.
*och varför lyder rubriken Seiko/Citizen då det uppenbarligen är en Citizen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har mina soldrivna (ca 20st) på fönsterbrädan i söderläge, det är inte möjligt att alstra den typ av värme eller UV bakom ett fönsterglas som skulle ge det resultat du visar. Det är helt klart något annat som hänt i dit fall.
*och varför lyder rubriken Seiko/Citizen då det uppenbarligen är en Citizen?
Ja. All modern lack som används av seriösa tillverkare på urtavlor tål UV. så ja, det är i princip omöjligt att UV skulle orsaka det där.
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Tror nog inte UV skada, mer värmeskada ,skall nog öppna och värma för att se om lacket flyter ut!
Kanske pensla tavlan försiktigt med aceton!
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Är problemet att tavlan har en struktur? Hittade en annan bild på vad jag antar är samma klocka som du har, och det är rätt tydligt att tavlan inte är slät.

citizen-bn0220-16e~2.webp
 

Ivil

Omega
2-Faktor
Kan det vara partiklar från lume-massan som letat sig in i mellan strukturen på tavlan? Kolla med uv-lampa.
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Kan det vara partiklar från lume-massan som letat sig in i mellan strukturen på tavlan? Kolla med uv-lampa.
Är problemet att tavlan har en struktur? Hittade en annan bild på vad jag antar är samma klocka som du har, och det är rätt tydligt att tavlan inte är slät.

citizen-bn0220-16e~2.webp
Kollat med UV-lampa lumen håller sig där den skall vara!
Tavlan har struktur, men som du ser på mitt foto har strukturen ”smetats ut” med små blanka fält!
Har även en Seiko som någon efterfrågade, ej på samma sätt! Återkommer om det!
Skall öppna den och kolla allt!
Där klockan låg i fönsterkarmen var det 😈 varmt, samt även klockan!
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Kollat med UV-lampa lumen håller sig där den skall vara!
Tavlan har struktur, men som du ser på mitt foto har strukturen ”smetats ut” med små blanka fält!
Har även en Seiko som någon efterfrågade, ej på samma sätt! Återkommer om det!
Skall öppna den och kolla allt!
Där klockan låg i fönsterkarmen var det 😈 varmt, samt även klockan!
Befinner ni er i ett annat land än Sverige?
 

Ivil

Omega
2-Faktor
Finns ju ett mönster, en cirkel, som verkar följa timvisaren.
Kan det vara så att urtavlan expanderat i värmen och då kommit åt timvisarens undersida?
 
Topp