• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Navitimer problem :(

Olivia.S

Omega
Tjena! Jag har nyss köpt en Navitimer. Och jag har märkt att minutvisaren på kronografen inte återställer sig korrekt. Den stannar på 20 istället för 30. Finns det något "quick fix" på detta? Eller ska jag lämna tillbaka den?

ZiiIiOG.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Quick fix = service skulle jag tro.
Jag antar att den inte är ny. Jag antar också att den inte är nyservad. Om något av föregående inte stämmer, skicka tillbaka för åtgärd. I annat fall tror jag att det har snålats med service och att det nu är dags.
Gör det och njut av den sen! Eller, om det inte ryms inom budgeten, och säljaren accepterar retur, skicka tillbaka den.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tjena! Jag har nyss köpt en Navitimer. Och jag har märkt att minutvisaren på kronografen inte återställer sig korrekt. Den stannar på 20 istället för 30. Finns det något "quick fix" på detta? Eller ska jag lämna tillbaka den?

ZiiIiOG.jpg
Den ser ju onekligen använd ut så jag skulle lämnat in den.
 

Olivia.S

Omega
Tack för svar! jag ska kontakta företaget där jag köpte den lite senare. Har jag tur så kanske dom kan serva den och sedan skicka tillbaka den :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Kan man inte justera dessa genom att dra ut kronan och använda sig av chrono-pushers? Prova dra ut i steg 1 och tryck på den övre/undre/båda och se vad som händer, och likadant i steg 2 om den har quickset för datumet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är endast att lyfta på visaren och sätta tillbaka den i rätt läge. Dock udda att den kan hamna så fel. Alltid på samma ställe?
Kan man inte justera dessa genom att dra ut kronan och använda sig av chrono-pushers? Prova dra ut i steg 1 och tryck på den övre/undre/båda och se vad som händer, och likadant i steg 2 om den har quickset för datumet.
Hoppas jag inte, fungerar bara på batteriur.
 

DrDre

Patek
Tack för svar! jag ska kontakta företaget där jag köpte den lite senare. Har jag tur så kanske dom kan serva den och sedan skicka tillbaka den :)

På något sätt bör du blanda in säljaren. Det är inte rimligt att du har betalar för och förväntar dig en fungerande klocka och sedan får en med problem.

Du har några olika alternativ:
Skicka tillbaka och köp sedan en fungerande för pengarna (det är ju inte en klocka som är så svår att hitta)
Be om ett rimligt prisavdrag (baserat på ngn form av uppskattad kostnad att fixa det)
Be dem fixa felet - om service krävs så kan ni på ngt sätt dela den kostnaden
Du lämnar in den för reparation och köparen ersätter dig sedan

Du bör vidta åtgärder så fort det går. Det finns större acceptans från säljarens sida om du hör av dig direkt när du fått klockan.

(Precis samma sak hände mig nyligen med ett 7750 urverk. Vi pratade om lite olika alternativ men det slutade med att vi lät affären gå tillbaka).
 

Olivia.S

Omega
På något sätt bör du blanda in säljaren. Det är inte rimligt att du har betalar för och förväntar dig en fungerande klocka och sedan får en med problem.

Du har några olika alternativ:
Skicka tillbaka och köp sedan en fungerande för pengarna (det är ju inte en klocka som är så svår att hitta)
Be om ett rimligt prisavdrag (baserat på ngn form av uppskattad kostnad att fixa det)
Be dem fixa felet - om service krävs så kan ni på ngt sätt dela den kostnaden
Du lämnar in den för reparation och köparen ersätter dig sedan

Du bör vidta åtgärder så fort det går. Det finns större acceptans från säljarens sida om du hör av dig direkt när du fått klockan.

(Precis samma sak hände mig nyligen med ett 7750 urverk. Vi pratade om lite olika alternativ men det slutade med att vi lät affären gå tillbaka).


Tack för svar! Jag ska kontakta köparen på måndag. Dom hade tyvärr inte öppet idag. Hoppas att det löser sig :)
 

DrDre

Patek
Tack för svar! Jag ska kontakta köparen på måndag. Dom hade tyvärr inte öppet idag. Hoppas att det löser sig :)

Det kan vara ide att skicka ett mail redan idag. Om man hör av sig direkt efter att man fått klockan så tror jag att det är lättare att föra en rimlig dialog. Då pekar man på att klockan var trasig redan när man fick den, att jämföras med att den gått sönder medan den varit i din ägo. Så tänkte jag i alla fall.
 

Olivia.S

Omega
Det kan vara ide att skicka ett mail redan idag. Om man hör av sig direkt efter att man fått klockan så tror jag att det är lättare att föra en rimlig dialog. Då pekar man på att klockan var trasig redan när man fick den, att jämföras med att den gått sönder medan den varit i din ägo. Så tänkte jag i alla fall.

Tack för tipset! Skickade ett mail. Då har jag ju även något att hänvisa till på måndag när jag ringer :)
 
Topp