• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bygga urmakeri hemma. Vad behöver jag?

mps

Cartier
Satt och funderade lite.
Kom fram till att jag ska lära mig att skruva klockor.

Vad behöver jag?
Vill kunna skruva sönder och göra en service.
Byta glas.
Det vanliga.
 

rogart-63

Patek
Satt och funderade lite.
Kom fram till att jag ska lära mig att skruva klockor.

Vad behöver jag?
Vill kunna skruva sönder och göra en service.
Byta glas.
Det vanliga.
Bra skruvmejslar är a och o . Åtminstone bra klingor eller blad . Egentligen klarar man sig fint med 3 storlekar . 0.6, 0.8 ,1.0.
Ett glassverktyg köper du på Ebay . Och en bra verkhållare typ Bergeon.
Sen behövs oljor och fett och rodico .
Och oljestickor eller svart oljestick räcker långt till vanliga små urverk .
 

mps

Cartier
Någon rekomenderad butik för detta?
Verktygen kan man hitta det mesta på Ali och ebay. Mest de andra sakerna som jag knappt vet vad det är.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Min erfarenhet är att det finns mycket skräpkit att köpa, de innehåller ofta dåliga boettöppnare, skruvmejslar som går sönder och så vidare. Jag har köpt merparten av mina verktyg och oljor på http://www.esslinger.com/ och de har funkat bra. En ultraljudstvätt är bra att ha till hands också. Handplocka hellre lite olika verktyg och tillbehör så får du ut det mesta av det, men det kostar såklart lite mer.

Jag pillar mest med manuella klockor, det är lättast i min mening. Men det viktigaste är att läsa på så mycket du kan, för kunskapen brukar vara det största hindret som jag har stött på. Kunskap = A & O.
 

mps

Cartier
Tar en koll där ikväll.
Manuella....check
Har en 60tals Citizen som ligger och väntar på operation!

Brukar testa mig fram en del.
Skruvar sönder det mesta jag äger för att veta vad som finns där inne.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Tar en koll där ikväll.
Manuella....check
Har en 60tals Citizen som ligger och väntar på operation!

Brukar testa mig fram en del.
Skruvar sönder det mesta jag äger för att veta vad som finns där inne.
Köpte själv denna bok för ett antal år sedan: http://www.watchmaking.se/
Den täck er en hel del grunder, men den tar upp långt ifrån allt. Så det kan ju också vara en varm rekommendation. Där finns ju en del riktiga proffs på detta forum har jag förstått, så det vore kul att se vad de har att säga. Var försiktig bara och jobba dammfritt.
 

mps

Cartier
Då får man införskaffa en sådan.

Börjar sanera och gör lägenheten kliniskt ren.

"Eh, har du bakteriskräck?"
"Nej jag servar klockor"
 
  • Like
Reactions: CCB

Exxet

Rolex

Helagoes

Breitling
Denna tråden vill jag skaka liv i. Jag behöver köpa oljor och fett, men vill inte spendera flera tusenlappar på några milliliter. Har kikat en del på Verkmästarna där jag beställer flesta av mina saker ifrån, men ack va dyrt. Har ni tips på hur man kan komma över en schysst uppsättning för en relativt novis hobbyurmakare? Märker man stor skillnad på en budgetolja och en bättre olja? :pompus:
 
Topp