• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta glas på seagull 1963.

Jwallin

Breitling
Hej.
Som rubriken lyder är jag på jakt efter ett nytt glas till min seagull. Är det någon som vet var man kan få tag i det eller vet något annat glas som passar?

Tack på förhand.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Hej.
Som rubriken lyder är jag på jakt efter ett nytt glas till min seagull. Är det någon som vet var man kan få tag i det eller vet något annat glas som passar?

Tack på förhand.

Kan vara svårt att hitta orginal. Vilken urmakare som helst kan ordna nytt glas oavsett mineral eller safir. Dock kan box/kupade varianten vara lite svårare men ingen omöjlighet.
 

Jwallin

Breitling
Okey tack för hjälpen. Tänkte om någon kanske hade provat ett annat glas som inte är original till seagull. men får plocka bort glaset och mäta lite.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Sålänge du har ett bra digitalt skutmått! :)
Låt dig bara inte luras av alla siffror på ett digitalt skjutmått! Noggrannheten är bara 0,1mm (möjligen 0,05). Vill man mäta 1/100 mm är en Micrometer ett måste. Av denna anledning föredrar jag den klassiska skalan. Nu vet inte jag vad klockglas har för måttnogranhetet men med tanke på delarna inne i ett ur så ............
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Låt dig bara inte luras av alla siffror på ett digitalt skjutmått! Noggrannheten är bara 0,1mm (möjligen 0,05). Vill man mäta 1/100 mm är en Micrometer ett måste. Av denna anledning föredrar jag den klassiska skalan. Nu vet inte jag vad klockglas har för måttnogranhetet men med tanke på delarna inne i ett ur så ............

Tror det är bra nog. Har för mig att man kan värma lite för att metallen ska expandera sig.
 

hd1

Omega
2-Faktor
Också relaterat till att byta glas på Seagull 1963. Men på baksidan av klockan ;)
På Watchuniqe så säljs "display case back", samt om man köper en klocka kan man välja att få med en display caseback som komplement till den solida i stål. Är det svårt att byta baksidan? Aldrig mekat med en klocka förut. Någon som vet vilken baksida som sitter monterad när man köper en ny därifrån, stål eller glas?
 

Paahl

Omega
2-Faktor
Också relaterat till att byta glas på Seagull 1963. Men på baksidan av klockan ;)
På Watchuniqe så säljs "display case back", samt om man köper en klocka kan man välja att få med en display caseback som komplement till den solida i stål. Är det svårt att byta baksidan? Aldrig mekat med en klocka förut. Någon som vet vilken baksida som sitter monterad när man köper en ny därifrån, stål eller glas?
Har för mig att man fick betala en extra peng för glasbaksidan. Då satt den monterad och man fick stålbaklocket bredvid.
 
Topp