• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta glas på Seiko G-type boett?

tobtok

Omega
Finns det någon på forumet som har erfarenhet av glas-byte på en Seiko G-type case eller vet en urmakare som kan utföra det? Typ King/Grand Quartz?

Så som jag förstår behöver man pressa in glaset och det går lätt sönder (jag har förstört 2 glas redan).

Tack på förhand!
 

rogart-63

Patek
Har byt ett antal såna . Har du pressat ur själva ytterdelen glasringen först . Och sen måste glaset pressas utifrån mot insidan. Och hålla glasringen i en hållare. . Sitter en liten ring som måste pressas ur. Du måste ha rätt glas annars går det inte. Går inte pressa i glaset som på en vanlig boett. Då går det sönder direkt. Runt glaset sitter en tunn packning med en liten läpp på. Den bör vara hel annars blir det inte tätt.

 
Senast ändrad:

tobtok

Omega
Hej! Jag har kollat på den där videon en del. Har inte exakta glasen men samma mått som ska vara 30x1mm med beveled edge. Använde du en vanlig klockpress när du satte in glaset eller har du haft Seikos speciella pressar? Tror dom heter s 160.
 

tobtok

Omega
Har byt ett antal såna . Har du pressat ur själva ytterdelen glasringen först . Och sen måste glaset pressas utifrån mot insidan. Och hålla glasringen i en hållare. . Sitter en liten ring som måste pressas ur. Du måste ha rätt glas annars går det inte. Går inte pressa i glaset som på en vanlig boett. Då går det sönder direkt. Runt glaset sitter en tunn packning med en liten läpp på. Den bör vara hel annars blir det inte tätt.

1000011774.jpg

Glaset är typ nästan inne men jag vet inte om jag vågar trycka på mer...
 
Topp