• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta krona på Oris TT

GuloGulo

Omega
Hej Klockvänner,

Gängorna på kronan till min Oris TT (Titanvarianten från 2006) har slitits ut, och jag behöver byta kronan. Fick ett kostnadsförslag från Wohlins urhandel (AD för Oris) på drygt 9500kr. Tyckte det kändes lite saftigt när klockan är värd kring 5000kr. Finns det någon här på forumet som har något förslag på hur man skulle kunna lösa det till en mer rimlig peng?

Tack för hjälpen!

GuloGulo
 

GuloGulo

Omega
De ville byta krona och kronhals. Byta packningar och "genomgång av urverk". Även för detta så känns dryga nioochetthalft lakan rätt saftigt.
 

GuloGulo

Omega
Ok :) inte så farligt, men kanske inte prisvärt i den prisklass av klocka? Känns som man kunde lägga lite till och få nytt Oris?

Visst skulle jag kunna köpa en ny klocka istället. Det behövs alltid nytt. :) Men, det känns så tråkigt att kassera en fullt fungerande klocka bara för att byte av krona och kronhals kostar så mycket pengar.
 

GuloGulo

Omega
Finns de ingen privaturmakare som kan fixa? Eller har de svårt att få fram delar?
Jag ska försöka hos Axel på Farfars klocka. Om han inte kan få fram orginalkrona kanske man kan sätta på en omärkt generisk krona på den. Inte lika kul, och andrahandsvärdet dyker kraftigt, men jag hade inte tänkt sälja den i alla fall :)
 
Topp