• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bytt är bytt, vad är ok?

KMS

Rolex
Håller på och snurrar på olika sajter och en sak som slår mig när man börjat komma upp lite i pris är hur saker blir lite mer komplicerade.:) Med en 500 kronors dinka kanske det inte är lika viktigt/farligt om allt är 100% original. Men på en 20.000 kronors känns det ju ganska elementärt att allt är korrekt, frågan är hur korrekt?

Hittade tex denna:
$_12.JPG


Blev eld och lågor och tänkte nu kör vi ALL IN. Besinnar mig, inser att det är lite osäkert om denna verkligen skall ha de visarna? Rådfrågar en KS broder (Patrik J ), som jag anade, så stämmer ej visarna till denna reffen, dessutom är vridringsinlägget utbytt (vilket iofs får väl ses som rätt vanligt på dessa).

Kollar man på flingor och subbar är det väl också relativt vanligt med utbytta visare? Vintagedinkor har ju följdaktligen ett par 25 år på nacken, så ett väl omhändertaget ur riskerar ju att ha delar utbytta, hur resonerar ni där?
Var går gränsen för acceptabelt? Utbytta visare, relume, redial osv?
Känns ju som halva KS byter GMT-master inlägg stup i kvarten?:)

Spontant så vill man ju ha 100% originale men om man skall tumma lite, så kan jag tycka att utbytta visare till likadana visare kan funka. Utbytta vridringsinlägg också OK. Delar av urverket är väl nästan en förutsättning?

Redial går väldigt mycket bort!

Sen beror det ju självklart på hur allt ser ut såklart, toknya visare kan ju bli katastrof mot en gammal möglig tavla.

Vad tycker ni?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Så länge jag gillar att bära den, så spelar det ingen roll. Har man tänkt att sälja i framtiden, så är ju dock så korrekt som möjligt, alltid att föredra. Jag skulle dock kunna leva med den ovan t.ex.
 

POO

Panerai
Hade aldrig köpt en bil utan originaldäck... Okej, liknelsen är väl inte helt 100 men är det inte rena samlarpjäser spelar det inte mig så stor roll, bruksvärdet sjunker inte direkt och det är väl det som är huvudsaken? Men naturligtvis ska det avspeglas någotsånär i priset.
 

Patrik J

Rolex
Hmm, läste på lite mer om 165.014. En riktigt rörig transitional-referens även med Omega-mått mätt. Tydligen fanns det svärdvisare på vissa sena modeller, så det kan vara korrekt att de är original som det står i auktionen, även om jag inte tycker att de matchar riktigt.

Angående urtavlor fanns de med både tidiga 14755-tavlor och sena 165.024 tavlor. Och så fanns de med lövvisare också … :)
 
  • Like
Reactions: KMS

RDFG

Cartier
Tycker den enda förutsättningen är att man ska spela med öppna kort.. Vet man att klockan man säljer har bytta visare etc informerar man om det.

Köparen har alltså också ett ansvar att göra sin läxa i min mening (och man får komma ihåg att alla säljare inte är entusiaster och då är det jag skrev ovan det man kan begära)
 

KMS

Rolex
Tycker den enda förutsättningen är att man ska spela med öppna kort.. Vet man att klockan man säljer har bytta visare etc informerar man om det.

Köparen har alltså också ett ansvar att göra sin läxa i min mening (och man får komma ihåg att alla säljare inte är entusiaster och då är det jag skrev ovan det man kan begära)



Självklart är det så. Problemet är väl om folk inte kör med öppna kort. Eller om folk inte har tillräcklig koll. Efter tillräckligt många affärer så försvinner nog den infon på vägen.

Det är väl också en av anledningarna jag inte tycker man skall ge sig på WatchcoOmegorna, för om 10-15 år när dom klockorna har fått på sig lite patina...

Som sagt det är lite snårigt där ute så det gäller att vara vaksam!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Hur vet man om något är original, ifall delen har suttit på klockan sedan första dagen ifrån fabriken eller inte? Detta är absolut helt omöjligt att besvara Sålänge klockan inte köpts ny av dig och sedan aldrig servats.

Så länge delarna är äkta är jag glad. Sedan har jag inga samlarobjekt utan mer klockor som jag gillar och använder. Att min 5513 inte har fat font insert är såklart lite synd men inget som gör klockan oanvändbar. Det nyare insertet är fortfarande original från rolex. Dock ej tidstypiskt.
 

KMS

Rolex
Originalhysterin kanske man får släppa. Saker byts ju ut över tid, servicetavlor osv. Det är ju kalassvårt om veta exakt vad som är fabriksoriginal och inte (om man köper beggat).
Så länge det är original (om möjligt) får man väl vara nöjd. Däremot skulle jag nog ha lite svårt för fel visare tex Ploprof visare på en SM300 osv (om det nu ens är möjligt:)).

Vad tycker ni om rätt urverk men i "fel" klocka? Mao tex cal 552 från en dressare stoppas in i en SM300 eller en cal 321 Seamaster krono får sätta livet till för att rädda en Speedy?
 

Camo00

Patek
Finns det en enda välfungerande klocka med femtio år på nacken, där inte en enda del bytts ut..? Sannolikt inte. Min gissning är att varenda ur i "100% original" är närmare franken med puristernas definition...
 

Onelund

Rolex
Om historiken finns med en klocka tycker jag det är ok att byta ut delar, om det försöks döljas är det inte ok


Bah lite OT men visst blir man förbannad när en klåpare ger sig på att förstöra en annars rätt schysst vintagedykare

Hur fan tänkte han här? Jag häller på lite ny lume, är nog ingen som märker om jag häller ut lite här & där

7mrBf0k.jpg



http://www.ebay.com/itm/BULOVA-SNOR...536369607?pt=Wristwatches&hash=item2348457fc7
 

johan905

Omega
Jag vill ju inte göra nån upprörd men själv har jag en SM300 typ "Watchco" som jag själv byggt ihop och jag gillar vintage... måste säga att det är störtskönt när den är vattentät och lyser som en julgran i mörkret :)

Helt orginal/ orört kanske är ett måste när det rör sig om ett samlarur.
Vill man använda klockan till vardags är det nog bra om den fått lite nya delar och förbättringar under åren.
:)
 
Topp