Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bytt är bytt, vad är ok?

Diskussion i 'Vintage' startad av KMS, 2 januari 2015.

1. KMS
    Trådstartare

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Håller på och snurrar på olika sajter och en sak som slår mig när man börjat komma upp lite i pris är hur saker blir lite mer komplicerade.:) Med en 500 kronors dinka kanske det inte är lika viktigt/farligt om allt är 100% original. Men på en 20.000 kronors känns det ju ganska elementärt att allt är korrekt, frågan är hur korrekt?

Hittade tex denna:

Blev eld och lågor och tänkte nu kör vi ALL IN. Besinnar mig, inser att det är lite osäkert om denna verkligen skall ha de visarna? Rådfrågar en KS broder (Patrik J ), som jag anade, så stämmer ej visarna till denna reffen, dessutom är vridringsinlägget utbytt (vilket iofs får väl ses som rätt vanligt på dessa).

Kollar man på flingor och subbar är det väl också relativt vanligt med utbytta visare? Vintagedinkor har ju följdaktligen ett par 25 år på nacken, så ett väl omhändertaget ur riskerar ju att ha delar utbytta, hur resonerar ni där?
    Var går gränsen för acceptabelt? Utbytta visare, relume, redial osv?
    Känns ju som halva KS byter GMT-master inlägg stup i kvarten?:)

Spontant så vill man ju ha 100% originale men om man skall tumma lite, så kan jag tycka att utbytta visare till likadana visare kan funka. Utbytta vridringsinlägg också OK. Delar av urverket är väl nästan en förutsättning?

Redial går väldigt mycket bort!

Sen beror det ju självklart på hur allt ser ut såklart, toknya visare kan ju bli katastrof mot en gammal möglig tavla.

Vad tycker ni?

Minuteman, Joshua3, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Så länge man vet om det och gillar det är det mesta ok. Helt original är förstås eftersträvansvärt.

eriksson850 och theargonaut gillar detta.
  3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Så länge jag gillar att bära den, så spelar det ingen roll. Har man tänkt att sälja i framtiden, så är ju dock så korrekt som möjligt, alltid att föredra. Jag skulle dock kunna leva med den ovan t.ex.

4. POO

POO Präst

Hade aldrig köpt en bil utan originaldäck... Okej, liknelsen är väl inte helt 100 men är det inte rena samlarpjäser spelar det inte mig så stor roll, bruksvärdet sjunker inte direkt och det är väl det som är huvudsaken? Men naturligtvis ska det avspeglas någotsånär i priset.

5. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är ens tavlan korrekt på den där? Är väl tavlan till en 165.024.

6. KMS
    Trådstartare

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Så här borde den väl se ut om vi skall ta Omega exemplet.

7. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Då stämmer tavlan. Fick för mig att index var mycket spetsigare på dem.

8. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Hmm, läste på lite mer om 165.014. En riktigt rörig transitional-referens även med Omega-mått mätt. Tydligen fanns det svärdvisare på vissa sena modeller, så det kan vara korrekt att de är original som det står i auktionen, även om jag inte tycker att de matchar riktigt.

Angående urtavlor fanns de med både tidiga 14755-tavlor och sena 165.024 tavlor. Och så fanns de med lövvisare också … :)

KMS gillar detta.
  9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

De äldre modellerna har lite läckrare sandwichtavla med spetsigare index.

wundlander gillar detta.
  10. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Tycker den enda förutsättningen är att man ska spela med öppna kort.. Vet man att klockan man säljer har bytta visare etc informerar man om det.

Köparen har alltså också ett ansvar att göra sin läxa i min mening (och man får komma ihåg att alla säljare inte är entusiaster och då är det jag skrev ovan det man kan begära)

11. KMS
    Trådstartare

KMS Friends of KS

Från:
    GBG

Självklart är det så. Problemet är väl om folk inte kör med öppna kort. Eller om folk inte har tillräcklig koll. Efter tillräckligt många affärer så försvinner nog den infon på vägen.

Det är väl också en av anledningarna jag inte tycker man skall ge sig på WatchcoOmegorna, för om 10-15 år när dom klockorna har fått på sig lite patina...

Som sagt det är lite snårigt där ute så det gäller att vara vaksam!

RDFG och Patrik J gillar detta.
  12. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Hur vet man om något är original, ifall delen har suttit på klockan sedan första dagen ifrån fabriken eller inte? Detta är absolut helt omöjligt att besvara Sålänge klockan inte köpts ny av dig och sedan aldrig servats.

Så länge delarna är äkta är jag glad. Sedan har jag inga samlarobjekt utan mer klockor som jag gillar och använder. Att min 5513 inte har fat font insert är såklart lite synd men inget som gör klockan oanvändbar. Det nyare insertet är fortfarande original från rolex. Dock ej tidstypiskt.

eriksson850 gillar detta.
  13. KMS
    Trådstartare

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Originalhysterin kanske man får släppa. Saker byts ju ut över tid, servicetavlor osv. Det är ju kalassvårt om veta exakt vad som är fabriksoriginal och inte (om man köper beggat).
    Så länge det är original (om möjligt) får man väl vara nöjd. Däremot skulle jag nog ha lite svårt för fel visare tex Ploprof visare på en SM300 osv (om det nu ens är möjligt:)).

Vad tycker ni om rätt urverk men i "fel" klocka? Mao tex cal 552 från en dressare stoppas in i en SM300 eller en cal 321 Seamaster krono får sätta livet till för att rädda en Speedy?

14. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Finns det en enda välfungerande klocka med femtio år på nacken, där inte en enda del bytts ut..? Sannolikt inte. Min gissning är att varenda ur i "100% original" är närmare franken med puristernas definition...

Fabian, jabla och Onelund gillar detta.
  15. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Finns gör det nog :eek: Men ingen klocka som gått varenda dag i 50 år .

eriksson850 och Camo00 gillar detta.
  16. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Om historiken finns med en klocka tycker jag det är ok att byta ut delar, om det försöks döljas är det inte ok

Bah lite OT men visst blir man förbannad när en klåpare ger sig på att förstöra en annars rätt schysst vintagedykare

Hur fan tänkte han här? Jag häller på lite ny lume, är nog ingen som märker om jag häller ut lite här & där

http://www.ebay.com/itm/BULOVA-SNOR...536369607?pt=Wristwatches&hash=item2348457fc7

eriksson850, Patrik J och jabla gillar detta.
  17. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Inte efter du haft dem ;)

Camo00 och Onelund gillar detta.
  18. johan905

johan905 Bonde

Från:
    Norrtälje
    Jag vill ju inte göra nån upprörd men själv har jag en SM300 typ "Watchco" som jag själv byggt ihop och jag gillar vintage... måste säga att det är störtskönt när den är vattentät och lyser som en julgran i mörkret :)

Helt orginal/ orört kanske är ett måste när det rör sig om ett samlarur.
    Vill man använda klockan till vardags är det nog bra om den fått lite nya delar och förbättringar under åren.
    :)

mega gillar detta.