• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Gelmax

Cartier
Är väl lite i linje linje med förändringarna på Francaise... Gamla vs Nya varianten... båda klockor nedan är "small" - den ena är 25mm bred, den andra är 25,7 så de är ganska jämförbara i total storlek men känslan är att den nya är avsevärt manligare och mindre elegant (enligt mig)...

Den nya tavlan ser fin ut men i alla övriga aspekter tycker jag att den gamla är snyggare (vilket är tur eftersom jag köpt en sådan till min dotter 😅)
1680097382728.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är väl lite i linje linje med förändringarna på Francaise... Gamla vs Nya varianten... båda klockor nedan är "small" - den ena är 25mm bred, den andra är 25,7 så de är ganska jämförbara i total storlek men känslan är att den nya är avsevärt manligare och mindre elegant (enligt mig)...

Den nya tavlan ser fin ut men i alla övriga aspekter tycker jag att den gamla är snyggare (vilket är tur eftersom jag köpt en sådan till min dotter 😅)
1680097382728.png
Tycker nog att högra ser mer ut som ett damur. Iofs alltid tyckt att Francaise passar bäst på damer.

Nya Normale och Francaise är ju rätt lika nu...
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jäklar vad snygg! 🔥 Lurkar här ibland pga är sugen på att utöka samlingen med en Cartier. Refnr?
Tack 😁 det är en CRWGSA0054. De släpptes på WW förra året. De gjorde dock bara 250 stycken och tror alla är slut. Jag vet dock inte om det kanske går att få tag på via andrahandsmarknaden? Jag har inte kollat så mycket där men någon annan här kanske vet det :)
 
Tack 😁 det är en CRWGSA0054. De släpptes på WW förra året. De gjorde dock bara 250 stycken och tror alla är slut. Jag vet dock inte om det kanske går att få tag på via andrahandsmarknaden? Jag har inte kollat så mycket där men någon annan här kanske vet det :)
ahaaa, fan vad synd. Kollade snabbt andrahands men hittade ingen direkt. Bara det faktum att det bara finns 250st gör nog att det är utanför min budget ändå, haha.. Säg till när du vill sälja den med rejäl KS-rabatt ;)
 

Miller

Omega
Någon som har koll vad det är för armbandsmått som gäller för en Tank Americaine (1740)? 18/18? Oavsett om det är deployant clasp eller vanligt C-spänne?
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Hur var det nu - @martaSM30 @evki @Aurum - visst gick borstningen rakt ut från centrum?
C9C8ABD2-1475-4EEE-A445-BB903F8D683A.png
28EBA31F-86C9-4CDC-8F84-0A1DAD5409B7.png
Borstningen på glasringen ser ju helt sned ut. Dessutom ser borstningen i överlag om man kikar på exempelvis länkbitarna för grov ut och mer ojämn än vad min gamla (@aleks gamla) var.

Edit. Kan vara synvilla med borstningen på länken. Dock ytterligare frågetecken är att skruvskallarna (framförallt vid 8 och 10) på glasringen ser ganska tilltufsade ut.
 
Senast ändrad:

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Fint pris också 😦
Såklart sjukt fin och växer inte på träd direkt. Men priset… På något sätt är jag logisk och försöker argumentera mot att lägga en större (för mig) summa på en time only pjäs. Redan norr om 200-250k känner jag att perpetual calendar eller någon annan fräsig komplikation erfodras för att rättfärdiga ett köp. Totalt ologiskt att plötsligt försöka bli logisk när det gäller klockor, men lik förbannat verkar man ha fastnat i den tankevurpan. (Sälja allt och köpa en G-shock gäller väl endast isåfall).

Tillägg: Cartier är ju i mitt tycke bäst på just klassisk storlek i ädelmetall där fulländad design och formspråk ändå innebär rejält med närvaro på handleden. Det är ju tillsammans med varumärkets historik samt nytänkande när det väl begav sig, det jag personligen uppskattar mest, och varför jag fastnat för just Cartier. Tydligt DNA som genomsyrat i princip samtliga kollektioner.

Frågan är varför man trots detta hakar upp sig på avsaknad av komplikation när det handlar om köp över en viss summa…
 
Senast ändrad:

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Såklart sjukt fin och växer inte på träd direkt. Men priset… På något sätt är jag logisk och försöker argumentera mot att lägga en större (för mig) summa på en time only pjäs. Redan norr om 200-250k känner jag att perpetual calendar eller någon annan fräsig komplikation erfodras för att rättfärdiga ett köp. Totalt ologiskt att plötsligt försöka bli logisk när det gäller klockor, men lik förbannat verkar man ha fastnat i den tankevurpan. (Sälja allt och köpa en G-shock gäller väl endast isåfall).

Tillägg: Cartier är ju i mitt tycke bäst på just klassisk storlek i ädelmetall där fulländad design och formspråk ändå innebär rejält med närvaro på handleden. Det är ju tillsammans med varumärkets historik samt nytänkande när det väl begav sig, det jag personligen uppskattar mest, och varför jag fastnat för just Cartier. Tydligt DNA som genomsyrat i princip samtliga kollektioner.

Frågan är varför man trots detta hakar upp sig på avsaknad av komplikation när det handlar om köp över en viss summa…
Haha, jag förstår vad du menar och jag håller håller med dig, även om jag inte har just komplikation som en jätteviktig parameter för min del så har jag andra kriterier som jag använder för att "rättfärdiga" och det är ju ologiskt men det får tamejtusan vara ologiskt, så länge man njuter och det skänker glädje tänker jag.

Sedan håller jag med dig kring Cartier och ju enklare desto bättre just i deras fall. Jag tycker tyvärr de är way-off i några släpp detta året.
 
Topp