• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

mrcashmere

Breitling
Hoppla! Ja, var nog ett tag sen jag kollade Must de Cartier. Har dragit redigt sen jag såg ett slutpris sist. Måste nästan varit pre-pandemic när jag tänker efter.

Som du ser i tidigare svar har dom dragit rejält senaste tiden.
Och jag som la totalt 5 500 på mina två...
Kanske är vettigare att köpa en nyare solo på dessa nivåer..

Tackar för svaret!
 
Såg en YT-video där någon filosoferade lite kring Santos-modellen i termerna att Santos skulle kunna likställas med AP Royal Oak, Pateks Nautilus och Vacherons Overseas, när det kommer till design, kvalitet och proveniens. Han resonerade att om Cartier hade satt priset till samma nivå, skulle den definitivt ha samma plats i status.

Vad tycker ni? Är Santos en framtida Royal Oak?
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Man lærer noe hver dag. Cartier "Helmet" i 18K gull:

W-2194CartierHelmetin18kyellowgold_004_1x1_380a9089-8b2f-41f8-a361-9930c03c7060.jpg


W-2194CartierHelmetin18kyellowgold_004.jpg
 

Falken

Panerai
Såg en YT-video där någon filosoferade lite kring Santos-modellen i termerna att Santos skulle kunna likställas med AP Royal Oak, Pateks Nautilus och Vacherons Overseas, när det kommer till design, kvalitet och proveniens. Han resonerade att om Cartier hade satt priset till samma nivå, skulle den definitivt ha samma plats i status.

Vad tycker ni? Är Santos en framtida Royal Oak?
Overseas, RO och Nautilus var ju ovanligt stora sportklockor på sin tid vilket även träffar en bredare publik idag. Dessutom helhjärtade klocktillverkare. Känns inte som att bara priset hade räckt. Hög nivå av design och kvalitet har ju Santosen absolut.

Min gamla 2961.
5E4647B1-CBFE-4C8C-9176-B5F19CA7C684.jpeg
 
Overseas, RO och Nautilus var ju ovanligt stora sportklockor på sin tid vilket även träffar en bredare publik idag. Dessutom helhjärtade klocktillverkare. Känns inte som att bara priset hade räckt. Hög nivå av design och kvalitet har ju Santosen absolut.

Min gamla 2961.
5E4647B1-CBFE-4C8C-9176-B5F19CA7C684.jpeg

Det är sant. En annan fråga är huruvida folk (in the know) vänder sig om och tittar om de ser en RO eller Nautilus, för att de vet deras status och pris, eller för att de känner till deras historia och uppskattar dem för de urverk de är? Själv tycker jag att stirr-faktorn definitivt finns med Santos, men när jag ser en RO på en arm tänker jag -Shit vad har DU behövt göra för att få en sån?! :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Hoppla! Ja, var nog ett tag sen jag kollade Must de Cartier. Har dragit redigt sen jag såg ett slutpris sist. Måste nästan varit pre-pandemic när jag tänker efter.

Som du ser i tidigare svar har dom dragit rejält senaste tiden.
Och jag som la totalt 5 500 på mina två...
Ja då är det bara att beklaga att priserna stigit så mycket. Men Cartier har ju verkligen trendat på senare år också? Antar att jag själv är del av den vågen helt enkelt 😁.
 
Är det någon som har en länk till Cartiers läderband till Santos, med quick switch-systemet?
Skulle vilja kolla vilka man kan köpa löst och för vilka pengar.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Är det någon som har en länk till Cartiers läderband till Santos, med quick switch-systemet?
Skulle vilja kolla vilka man kan köpa löst och för vilka pengar.
De tillhandahåller inte något sådant online.

Jävligt bökiga med det där över lag och vill att man kommer in med klockan osv. Det jag vet finns är kalvläder i många kulörer, slätt eller med ”grained” struktur, samt alligator i många färger, blankt och matt.

Om det är något speciellt du är nyfiken på så kanske någon här har erfarenhet?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som har en länk till Cartiers läderband till Santos, med quick switch-systemet?
Skulle vilja kolla vilka man kan köpa löst och för vilka pengar.

De tillhandahåller inte något sådant online.

Jävligt bökiga med det där över lag och vill att man kommer in med klockan osv. Det jag vet finns är kalvläder i många kulörer, slätt eller med ”grained” struktur, samt alligator i många färger, blankt och matt.

Om det är något speciellt du är nyfiken på så kanske någon här har erfarenhet?
Det går att se på andra länders. Man behöver dock byta mellan metaller för att se alla tillgängliga. Men inte köpa i Sverige online. De vill ju inte ens berätta vad en länkbit kostar eller skeppa.... Kämpa Cartier.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
@North får man vara lite nyfiken av sig och fråga varför du beslutat att sälja av din vassa 2960? Någon ny Cartier på ingång eller?
Självklart får man fråga, sambon har ställt samma fråga ett antal gånger då det är den enda klockan hon tyckt om.. Haha.

Dessvärre ingen ny Cartier på g, men jag är lite rastlös i själen. Santosen har spenderat mycket tid i lådan senaste månaderna och har bara burits ett fåtal gånger. Klart jag är aningen kluven då den är tokgrym, men… 🙂
 

Elaking

Omega
2-Faktor
Hej! Jag gör intro i tråden med en Santos-fråga. Är det någon som har koll på var jag kan få tag på länkbitar till en Galbée ref. 1566 (tvåton)? Behöver ~2 cm, så gissningsvis 3-4 länkbitar. Har mailat Jarl Sandin men inte fått respons ännu.
 

Falken

Panerai
Hej! Jag gör intro i tråden med en Santos-fråga. Är det någon som har koll på var jag kan få tag på länkbitar till en Galbée ref. 1566 (tvåton)? Behöver ~2 cm, så gissningsvis 3-4 länkbitar. Har mailat Jarl Sandin men inte fått respons ännu.
Cartier Stockholm. 4 länkbitar i TT låter dyrt…
 

gurki

Omega
2-Faktor
Hej! Jag gör intro i tråden med en Santos-fråga. Är det någon som har koll på var jag kan få tag på länkbitar till en Galbée ref. 1566 (tvåton)? Behöver ~2 cm, så gissningsvis 3-4 länkbitar. Har mailat Jarl Sandin men inte fått respons ännu.
Kaplans brukar sälja separata länkbitar lite då och då men se till att de passar innan köp, borde gå bra att besöka de för att se till att det blir rätt. Annars Cartier Stockholm men det lär kosta en ordentlig slant.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Självklart får man fråga, sambon har ställt samma fråga ett antal gånger då det är den enda klockan hon tyckt om.. Haha.

Dessvärre ingen ny Cartier på g, men jag är lite rastlös i själen. Santosen har spenderat mycket tid i lådan senaste månaderna och har bara burits ett fåtal gånger. Klart jag är aningen kluven då den är tokgrym, men… 🙂
Haha, hög igenkänningsfaktor där. Här hemma får man höra att man samlar på gubbklockor (Reverson var riktigt impopulär), men Carrée får tummen upp.

Förstår. Den är objektivt grym, men sjunger den inte till dig när den sitter på handleden så är det ju så!
 

Elaking

Omega
2-Faktor
Kaplans brukar sälja separata länkbitar lite då och då men se till att de passar innan köp, borde gå bra att besöka de för att se till att det blir rätt. Annars Cartier Stockholm men det lär kosta en ordentlig slant.
Tack ska du ha. Finns det alltså olika länkdimensioner för Galbéen, dvs. lätt att gå fel vid eventuellt onlineköp? Svårt hitta bra översikt och information tycker jag.
 

Manny

Omega
Den här trevliga klockan levererades igår, känns väldigt kul.
Mitt otränade öga tycker att den ser ut att vara i ganska bra skick men jag tycker det är svårt att avgöra. Då det är 14 dagars ångerrätt tar jag gärna emot era tankar om skicket om det så att jag missar något.

IMG_1321.jpeg
IMG_1320.jpeg
IMG_1319.jpeg
IMG_1318.jpeg
IMG_1317.jpeg
 
Topp