• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartierverksproblem med cal 175A

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En bekants tank francaise har gjort kaos och tänkte höra om någon har tips på en alternativ väg att gå än AD-vägen? Det är ett quartzverk som heter cal 175A och benämns som inhouse, är det så? Verket tickar på ett tag efter man tryckt in kronan men stannar sedan efter någon minut. China ?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En bekants tank francaise har gjort kaos och tänkte höra om någon har tips på en alternativ väg att gå än AD-vägen? Det är ett quartzverk som heter cal 175A och benämns som inhouse, är det så? Verket tickar på ett tag efter man tryckt in kronan men stannar sedan efter någon minut. China ?

Följ den uppmaningen du fick i PM!
 
C

China

Guest
En bekants tank francaise har gjort kaos och tänkte höra om någon har tips på en alternativ väg att gå än AD-vägen? Det är ett quartzverk som heter cal 175A och benämns som inhouse, är det så? Verket tickar på ett tag efter man tryckt in kronan men stannar sedan efter någon minut. China ?

Lite lurigt då cal 175A är inhouse, och de fåtal verk jag har sett till salu på senare år har varit begagnade med en prislapp på ca 2500-3000kr. Men Ebel använder en del Cartier quartz under egna beteckningar, så där kanske lite grävande kan löna sig, men jag är osäker på om man använt cal 175A. Tyvärr så har Cartier strypt tillgången på verk och reservdelar, så det är hårda bud om man inte tar det via en AD. Det finns ganska många tänkbara orsaker till felet, så jag avstår från att gissa.
 

DrDre

Patek
En bekants tank francaise har gjort kaos och tänkte höra om någon har tips på en alternativ väg att gå än AD-vägen? Det är ett quartzverk som heter cal 175A och benämns som inhouse, är det så? Verket tickar på ett tag efter man tryckt in kronan men stannar sedan efter någon minut. China ?

På chrono24 ligger det just nu ett Cartier cal 175L och ett 175N urverk. 1600 kr styck. Jag har ingen aning om de passar, men du kanske kan maila säljaren och fråga. Det är en handlare så han kanske vet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite lurigt då cal 175A är inhouse, och de fåtal verk jag har sett till salu på senare år har varit begagnade med en prislapp på ca 2500-3000kr. Men Ebel använder en del Cartier quartz under egna beteckningar, så där kanske lite grävande kan löna sig, men jag är osäker på om man använt cal 175A. Tyvärr så har Cartier strypt tillgången på verk och reservdelar, så det är hårda bud om man inte tar det via en AD. Det finns ganska många tänkbara orsaker till felet, så jag avstår från att gissa.
Mmm, kände lite samma angående delar och fick nys om Ebelkopplingen. Enligt kostnadsförslag kan det vara något med löpverkshjulet, men vem vet innan verket undersöks närmare.
 
Topp