• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Leppe

Panerai
2-Faktor
DS PH 200
IMG_8438.jpeg
Så fin den där! 🥰
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon i tråden som undersökt renovering av GF länk eller som har renoverat sin GF-länk? :D
Michael Young the bracelet magician tar sig an dessa. Tror han tar ca $300 för jobbet.

Jag har inte anlitat honom själv, men han verkar vara välrenommerad. En bekant som är i Hong Kong i bland brukar låta honom serva hans vintage Rolex.

 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Michael Young the bracelet magician tar sig an dessa. Tror han tar ca $300 för jobbet.

Jag har inte anlitat honom själv, men han verkar vara välrenommerad. En bekant som är i Hong Kong i bland brukar låta honom serva hans vintage Rolex.

Skrev en rad till honom tidigare! Tänker att givet att exvis urbrev gör samma typ av jobb som MY, kanske även de tar sig an dessa! :D
 

Fadershan

Patek
Michael Young the bracelet magician tar sig an dessa. Tror han tar ca $300 för jobbet.

Jag har inte anlitat honom själv, men han verkar vara välrenommerad. En bekant som är i Hong Kong i bland brukar låta honom serva hans vintage Rolex.

Hej! Har du frågat och fått svar på att de tar just dessa GF? Jag har undersökt det för något år sedan och hittade då ingen. La då ett gäng timmar på att plocka isär en länk och fundera på åtgärder för att åtgärda stretchen/slitaget. Det är just slitage i form av nedslitna, urundade stift. Det går inte trycka ut dem heller så varje riskorn måste enligt mig bändas upp, bända upp alla vikta delar på länkbitarna för att kunna byta stift..som man måste hitta lämplig size på. 300$ låter mycket rimligt isf.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej! Har du frågat och fått svar på att de tar just dessa GF? Jag har undersökt det för något år sedan och hittade då ingen. La då ett gäng timmar på att plocka isär en länk och fundera på åtgärder för att åtgärda stretchen/slitaget. Det är just slitage i form av nedslitna, urundade stift. Det går inte trycka ut dem heller så varje riskorn måste enligt mig bändas upp, bända upp alla vikta delar på länkbitarna för att kunna byta stift..som man måste hitta lämplig size på. 300$ låter mycket rimligt isf.
Jag skickade bilder på min länk och de sa att de kunde fixa den för $290-$350. Sen blev det aldrig av att jag skickade länken till dem, så helt säkert vet jag ju förstås inte.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En fråga kring 25-661 och 25-661m; vad skiljer dessa? Har en DS där verket (25-661) strular, kan man sätta i ett 25-661m verk i dessa?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
En fråga kring 25-661 och 25-661m; vad skiljer dessa? Har en DS där verket (25-661) strular, kan man sätta i ett 25-661m verk i dessa?

De har samma dimensioner så det ska gå bra.

Om skillnaden hos 25-661m:
”Date without quickset
Set by changing 23-24h
Like 25-661 but modified balance (3 spokes)
About from 1974”

 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tror det är datumhjulet. Går ej att vrida visarna fullt ut, tar stopp. Och datumet slår ej över. Annars går klockan. Så skulle behöva det fixat 😊
Hmm så när du försöker ställa tiden med kronan så låser den sig i nåt läge? Eller är det enbart att datum inte slår över som det ska?

Jag skulle tippa på att den antingen är ett löst minutrör, detta gör att visarna inte rör sig / följer med när man ställer tiden. Eller att kalenderhjulet är skadat. Kalenderhjulet är lite känsligt på dessa och har en liten fjäder som lätt kan gå sönder om man inte monterar det korrekt.

Det beror lite på hur den uppträder vad som är felet. Minutröret kan man enkelt tajta till och det har jag behövt göra snarare som regel än undantag när jag servat Certina.
 
Senast ändrad:

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hmm så när du försöker ställa tiden med kronan så låser den sig i nåt läge? Eller är det enbart att datum inte slår över som det ska?

Jag skulle tippa på att den antingen är ett löst minutrör, detta gör att visarna inte rör sig / följer med när man ställer tiden. Eller att kalenderhjulet är skadat. Kalenderhjulet är lite känsligt på dessa och har en liten fjäder som lätt kan gå sönder om man inte monterar det korrekt.

Det beror lite på hur den uppträder vad som är felet. Minutröret kan man enkelt tajta till och det har jag behövt göra snarare som regel än undantag när jag servat Certina.

Är nog kalenderhjulet som du säger. Minutrör har jag haft problem på andra certina men då har det liksom mer slirat när man ska ställa tiden.
 

Fadershan

Patek
IMG_6166.jpg


Very happy to welcome another DS to the collection. This one has a nicer dial than my other example of this reference. I know we all say it of the time, but it still amazes me how under-appreciated these watches are in 'the market'. Hope you're all well and enjoying some Certina-time. Best wishes, N.
It's a stunner! I call it the second piepan and love the 56/nodate ref! Gz!
 

Kupad Hand

Panerai
2-Faktor
Jag blir inte mycket klokare efter inspektion. Finns inga hål för den typ av applicerad logga jag tänker mig. Men om det nu varit annan typ borde ju detta ha lämnat något spår efter sig?! Kan det va nån omålad historia? Kan själv inte avgöra, ser legit ut men öppen för att detta inte är fallet. Eller finns det någon chans att en DS kommit ut så här?
IMG_1568.jpeg
IMG_1569.jpeg
Denna tavla gäckar mig fortfarande.. Men största sannolikhet är ju att C-loggan lossnat. Den känns dock naken utan denna så tänker att man får pilla dit en ersättare. Så frågar här i Certinakretsar; har någon antingen en ersättningstavla eller en Certinatavla med ”löstagbar” logga att avvara? Tavlan kan ju va totalt skrot så länge loggan (i stål) finns kvar.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tar gärna emot rekommendationer på ställen för inköp av passande 18 mm läder till DS? Har en mörk tavla på ingång...

DS gör sig bra på gummi också, tänker i synnerhet på tropic star. Sen är ju boetterna lite luriga, de flesta är närmare 18,5mm så 18mm kan glappa en hel del. Kan vara bra att tänka på om du ska låta tillverka.
Vad är det för typ av läder/färg du tänkt?
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
DS gör sig bra på gummi också, tänker i synnerhet på tropic star. Sen är ju boetterna lite luriga, de flesta är närmare 18,5mm så 18mm kan glappa en hel del. Kan vara bra att tänka på om du ska låta tillverka.
Vad är det för typ av läder/färg du tänkt?

Som Corgi skriver så brukar DSarna vara lite drygt 18mm; det funkar med 18mm men inte för känsliga ögon.

Jag är en av få som föredrar den på läder, detta har @Anders W gjort, tror det är typ 18,4mm i bredd.
IMG_9449.jpeg

IMG_2062.jpeg
Tack för bra tips, förklarar varför jag ofta tyckt att 18 mm band på en DS ibland känts lite rassliga. Tänker mig något mörkbrunt eller svart i ungf samma stil som på bilderna från @martaSM30.
 
Topp