Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Certina, modell?

Diskussion i 'Vintage' startad av Tobbe_77, 23 april 2016.

1. Tobbe_77
    Trådstartare

Tobbe_77 Torpare

Hej!

Rensade lite i mitt arvegods och hittade lite roliga klockor, bla. denna Certina som jag gillade skarpt. Hittar dock inte på vilken modell och urverk det är. Någon som vet? IMG_0538.JPG IMG_0541.JPG

Moorflax, C4r1D4n311 och Martin Lovasz gillar detta.
  2. Exxet

Exxet Borgare

Troligen sent 70-tal/tidigt 80-tal, verk: 919-1 Auto, rostfritt stål, 3907 är nog modellenr, ser fin ut.

3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Stilig klocka minsann, hoppas du låter den få den service den förtjänar :)

4. acce1999

acce1999 Friends of KS

Trevlig och tidstypisk Certina i till synes fint skick. 919, som redan har konstaterats. Bra att serva. Se upp med datumskivan, som tydligen inte längre finns som reservdel. Är i plast dessutom.

5. Tobbe_77
    Trådstartare

Tobbe_77 Torpare

Tack för svaren.
    Den håller tiden väldigt bra och håller igång länge trots att jag knappt dragit upp den, endast använd på armen.
    Ska lämna in den på service här i Uppsala, då jag tror att den aldrig har varit servad. Ska bara ta reda på hos vem jag bör lämna in den :D.

6. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    919-1 verken var de sista som Certina gjorde själva och var ganska kortlivad så det finns inte så många av dem. En annan barnsjukdom de hade var att rotorn slet ut ett par juveler oroväckande fort så det måste urmakaren kolla extra noga på. Jag tor att det har att göra med att man använde mycket tunn plåt i bryggorna och det blir slitage runt kanterna när plåten rör sig mot juvelerna.

En sak till och det är att just det plastglaset mer eller mindre är slut i hela världen så var varsam med klockan.

acce1999 gillar detta.
  7. C4r1D4n311

C4r1D4n311 Torpare

Från:
    Göteborg
    Schnygg!!

8. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Riktigt skön 70-talslook!