• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Lilavati

Cartier
2-Faktor
IMG_0434.jpeg

Idag när jag skulle ta en bild på denna blev jag uppmärksam på hur tavlan skiljer sig ifrån tavlor på icke ecodrive modeller. Den skimrar fint i starkt soljus, men som idag då det är molnigt är den helt annorlunda. Den har lite som mother of pearl över sig. Opalglans kanske man kan säga. Den uppfattas alltså betydligt mer dämpad än vad en ”vanlig” tavla gör. Huruvida man uppskattar detta fenomen eller inte kan vara en smaksak. Personligen tycker jag det är fantastiskt hur utvecklingen av solteknik gått framåt hos Citizen 👍🏿😎
 
Senast ändrad:

Henriklj

Omega
2-Faktor
Denna tickar på bra nu, trots utan batteribyte. Gillar den bara mer och mer 😍

IMG_5528.jpeg

Lite fortsättning följer på detta...

Ett par veckor efter jag postade denna bilden så gav den upp helt och jag lämnade in den på Ur&Penn. Fick ett kostnadsförslag på 550kr för batteribyte och trycktest vilket kändes fullt rimligt. Efter ganska lång väntetid kunde jag tillslut hämta ut klockan varpå jag blev mycket förvånad över att den inte gick! Hon i butiken var såklart lite förvånad över detta och ringde verkstaden som bekräftade att klockan tickade när de skickade den. De börjde prata om att verket var skadat :nailbiting: men jag tänker om klockan tickade så fungerar det väl? Nu är den i alla fall inskickad igen och jag hoppas på bättre lycka denna gång...
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Lite fortsättning följer på detta...

Ett par veckor efter jag postade denna bilden så gav den upp helt och jag lämnade in den på Ur&Penn. Fick ett kostnadsförslag på 550kr för batteribyte och trycktest vilket kändes fullt rimligt. Efter ganska lång väntetid kunde jag tillslut hämta ut klockan varpå jag blev mycket förvånad över att den inte gick! Hon i butiken var såklart lite förvånad över detta och ringde verkstaden som bekräftade att klockan tickade när de skickade den. De börjde prata om att verket var skadat :nailbiting: men jag tänker om klockan tickade så fungerar det väl? Nu är den i alla fall inskickad igen och jag hoppas på bättre lycka denna gång...
Fick du veta vad som gjorts hos verkstaden? Urverket bör inte kunna ta skada av ett tömt batteri, endast batteriet. Kan det vara så att dom satte in ett nytt, men sedan förvarade den mörkt? Sjukt irriterande för dig, återkom gärna med uppföljning
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Fick du veta vad som gjorts hos verkstaden? Urverket bör inte kunna ta skada av ett tömt batteri, endast batteriet. Kan det vara så att dom satte in ett nytt, men sedan förvarade den mörkt? Sjukt irriterande för dig, återkom gärna med uppföljning
De ska bara ha bytt batteri. Jag var också inne på det spåret och försökte fråga lite hur mycket laddning batteriet har när de stoppar in det men det kunde hon i butiken inte svara på. Däremot sa hon att de gör ju detta hela tiden på andra klockor med ecodrive utan problem.

Fortsättning följer om typ 3 veckor när de tittat på den igen…
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
De ska bara ha bytt batteri. Jag var också inne på det spåret och försökte fråga lite hur mycket laddning batteriet har när de stoppar in det men det kunde hon i butiken inte svara på. Däremot sa hon att de gör ju detta hela tiden på andra klockor med ecodrive utan problem.

Fortsättning följer om typ 3 veckor när de tittat på den igen…

Segt! Håller tummarna för att problemet är enkelt och billigt att lösa.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Lite fortsättning följer på detta...

Ett par veckor efter jag postade denna bilden så gav den upp helt och jag lämnade in den på Ur&Penn. Fick ett kostnadsförslag på 550kr för batteribyte och trycktest vilket kändes fullt rimligt. Efter ganska lång väntetid kunde jag tillslut hämta ut klockan varpå jag blev mycket förvånad över att den inte gick! Hon i butiken var såklart lite förvånad över detta och ringde verkstaden som bekräftade att klockan tickade när de skickade den. De börjde prata om att verket var skadat :nailbiting: men jag tänker om klockan tickade så fungerar det väl? Nu är den i alla fall inskickad igen och jag hoppas på bättre lycka denna gång...
Fasen vad segt 🙁 hoppas den kommer tillbaka snabbt och smidigt (inte minst för att jag vill se mer bilder av den).
 

aneki

Omega
Jag har gjort resan från quartz-hatare till älskare av Grand Seiko 9F och nu även sneglat på The Citizen. Så pass att jag spontanköpte en medborgare (AQ4102-01X). Den har inte dykt upp ännu men det ska bli spännande att se vad ni alla hypar om. Jag gick även extra långt och vågade mig på duratect-behandlingen i guld. Återstår att se hur den känns. Är ju en del fina "stålisar" man sett i tråden. Vi får se om det blir en catch & release eller en keeper :) Produktbild lånad.
1712645141504.png
 

Bilagor

  • 1712645517756.png
    1712645517756.png
    94.9 KB · Visningar: 4

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har gjort resan från quartz-hatare till älskare av Grand Seiko 9F och nu även sneglat på The Citizen. Så pass att jag spontanköpte en medborgare (AQ4102-01X). Den har inte dykt upp ännu men det ska bli spännande att se vad ni alla hypar om. Jag gick även extra långt och vågade mig på duratect-behandlingen i guld. Återstår att se hur den känns. Är ju en del fina "stålisar" man sett i tråden. Vi får se om det blir en catch & release eller en keeper :) Produktbild lånad.
1712645141504.png
Ah, underbar tavla. Jag funderade på den men "fegade ur" och valde denna istället när jag handlade:

1000004973.jpg
 

Tybring

Omega
2-Faktor
Jag har gjort resan från quartz-hatare till älskare av Grand Seiko 9F och nu även sneglat på The Citizen.
Jag är i samma situation, jag har en GS SBGX263 men den kärleken börjar svalna lite och jag börjar kolla åt Citizen 37mm med Washi urtavla.
Vet någon om det är den nyare modellen eller den äldre?
Och vad skulle en sådan gå på begagnat? 😊
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag noterade precis att den pålitliga leverantören sakurawatches nu knappt har några The Citizen alls till försäljning
1712727159966.png

Endast dessa 3!
Vad kan detta tyda på? Har Citizen dragit åt svångremmen med sina JDM modeller, eller är det en kommande öppning på väg?
Framtiden får väl utvisa...
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag är i samma situation, jag har en GS SBGX263 men den kärleken börjar svalna lite och jag börjar kolla åt Citizen 37mm med Washi urtavla.
Vet någon om det är den nyare modellen eller den äldre?
Och vad skulle en sådan gå på begagnat? 😊
Med det du radar upp, papperstavla+37mm säger den första generationen (AQ4020-54y). Alla andra boetter med papperstavla är större.
Prisbild begagnad? Omöjligt att svara på då modellen dels är JDM och dels är utgången. Vart ska du köpa ifrån? Ibland dyker det upp någon av de få som finns i Sverige här på KS, du får kolla historiken på köp & sälj, men det kan knappast ses som ett riktmärke. Ditt största problem blir att hitta någon till salu
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Jag är i samma situation, jag har en GS SBGX263 men den kärleken börjar svalna lite och jag börjar kolla åt Citizen 37mm med Washi urtavla.
Vet någon om det är den nyare modellen eller den äldre?
Och vad skulle en sådan gå på begagnat? 😊
Du kan kika på de limiterade AQ4100 också, tex -14L. De är 38mm med papperstavla.
 

aneki

Omega
Ah, underbar tavla. Jag funderade på den men "fegade ur" och valde denna istället när jag handlade:
Jag var nära på den där! Googlade runt lite om just duratect-behandlingen och fick ändå förtroende för vad de håller på med. På Watchuseek fanns en låååång tråd om just Duratect med massa data. Enligt den tråden så är guldbehandlingen till och med hårdare än platinum-varianten. Så i TEORIN borde guldet hålla väldigt bra. På den modellen är det ju ingen länk, så finns inget av samma hårdhet på klockan som kommer nöta mot boetten. Med det sagt kommer jag väl slå i det ena och det andra, som man gör med nya klockor.

CitizenDuratect.png
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag har gjort resan från quartz-hatare till älskare av Grand Seiko 9F och nu även sneglat på The Citizen. Så pass att jag spontanköpte en medborgare (AQ4102-01X). Den har inte dykt upp ännu men det ska bli spännande att se vad ni alla hypar om. Jag gick även extra långt och vågade mig på duratect-behandlingen i guld. Återstår att se hur den känns. Är ju en del fina "stålisar" man sett i tråden. Vi får se om det blir en catch & release eller en keeper :) Produktbild lånad.
1712645141504.png
Du har nog inga bekymmer att bli av med den om den inte skulle falla dig i smaken. Snygg. Klocka 😎
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag var nära på den där! Googlade runt lite om just duratect-behandlingen och fick ändå förtroende för vad de håller på med. På Watchuseek fanns en låååång tråd om just Duratect med massa data. Enligt den tråden så är guldbehandlingen till och med hårdare än platinum-varianten. Så i TEORIN borde guldet hålla väldigt bra. På den modellen är det ju ingen länk, så finns inget av samma hårdhet på klockan som kommer nöta mot boetten. Med det sagt kommer jag väl slå i det ena och det andra, som man gör med nya klockor.

CitizenDuratect.png
Precis. Det var bar inte ev. repbarhet som styrde mig från ”guldaren” utan just guldfärgen. Kom fram till att jag nog använder icke-guld mer än ”guld”. Vi kanske får styra en Citizen-GTG så att vi kan jämföra?
 

kuma-kun

Audemars
I början på 70 talet hette Citizens high-beat klockor Leopard och fanns som 28800 och 36000.
Men dom lite bättre justerad och dyrare fick heta CH, Citizen Highness.
För att förvirra kunderna än mer skickade dom under den här tiden klockor för kronometercertifiering och dom hette då Chronometer.
Verken var i det stora hela lika fast klockorna hade olika justeringsnivåer, priser och namn.

Här en Highness från 71 och inget man springer på var dag.

04518CB9-C491-48E0-90A3-1F9E4F133F4F.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
I början på 70 talet hette Citizens high-beat klockor Leopard och fanns som 28800 och 36000.
Men dom lite bättre justerad och dyrare fick heta CH, Citizen Highness.
För att förvirra kunderna än mer skickade dom under den här tiden klockor för kronometercertifiering och dom hette då Chronometer.
Verken var i det stora hela lika fast klockorna hade olika justeringsnivåer, priser och namn.

Här en Highness från 71 och inget man springer på var dag.

04518CB9-C491-48E0-90A3-1F9E4F133F4F.jpeg
So that's your Highness
 
Topp