• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Custombyggd förvaring - Klocklåda/Klockskrin

Beställde skummisars till ikeas Kallax låda
IMG_1565.jpeg

Gick till Systembolaget och frågade om dom hade nån gamal trälåda som dom fått vin levererat i. Det hade dom Och delade ut gratis.
Beställa lite kuddar och självhäftande filt från amazon.
Några timmars bökande och lite testande och BOOM!
En låda för klockor och armband.
inge finsnickeri men blev ändå oroväckande nöjd ☺️

IMG_0234.jpeg

IMG_0370.jpeg
IMG_0371.jpeg

IMG_0374.jpeg

Gick till Systembolaget och frågade om dom hade nån gamal trälåda som dom fått vin levererat i. Det hade dom Och delade ut gratis.
Beställa lite kuddar och självhäftande filt från amazon.
Några timmars bökande och lite testande och BOOM!
En låda för klockor och armband.
inge finsnickeri men blev ändå oroväckande nöjd ☺️

IMG_0234.jpeg

IMG_0370.jpeg
IMG_0371.jpeg

IMG_0374.jpeg
Riktigt tjusigt 👍

Ska själv börja snickra på en fin klocklåda. Någon som har bilder/länkar/förslag som man kan inspireras av?
Tänkte mig valnöt och ask med grön sammet kanske?

Inspirerad av diverse fina skapelser här på sajten har jag också börjar fundera på att bygga en egen klocklåda.
Jag har en gammal kinesisk ask som borde funka, och har just börjat experimentera med hur "kuddarna" ska kunna utformas.
Klassiska kuddar är ju flexibla, men jag blev sugen på att testa en kombination av ek ock läder. Ek är ju inte speciellt flexibelt, så jag får se till att omkretsen matchar min handled. Sen lär jag behöva någon form av inredning i lådan så att "kuddarna" ligger stabilt.

Var tror ni, kan det funka eller ska jag tänka om?

Bilagor

• Kudde.jpg
    Kudde.jpg
    234.3 KB · Visningar: 6
  • Kudde och klocka.jpg
    Kudde och klocka.jpg
    251.5 KB · Visningar: 7
  • Inredning.jpg
    Inredning.jpg
    386 KB · Visningar: 8
  • Låda.jpg
    Låda.jpg
    384.7 KB · Visningar: 7
Om du kör en tunnare remsa av ek, ångar den och sedan böjer runt en lämplig form med tvingar. När den sen torkat limmar du på lädret. Tror det både blir snyggare och genomförbart.

Japp. En billig ångare kan du köpa en tapetångare och koppla till ett plaströr som du tätar från båda håll. Går säkert att koka vatten och hälla på handdukar som viras runt trät och läggs i tätt utrymme med.
Lycka till!!

Kul projekt Crystaline, går i tankarna själv faktiskt. Har en fråga! hur har du sammanfogat lådan, att det är gerat ser jag men har du förstärkt limningen med kex, rundtappar eller är det bra stumlimmat? Undrar bara om det håller att bara limma ändträ som en tavelram eller om man behöver stärka upp limningen på något sätt?

Mvh Sage

Tillbaka
Topp