• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

CWC Royal Navy

Ricrob

Patek
Den är cool men vill du slippa hamna i "hommage-träsket" med tillhörande sparkar och slag, så bör du satsa på Sumo'n! ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker den är svincool, men i prisspannet 3-5k är dte ju rena getingboet av klockor nytt/beg som kanske är roligare än både CWC och Sumo...även om Sumon är sjukt snygg... :)
 

Knät

Cartier
Ricrob skrev:
Den är cool men vill du slippa hamna i "hommage-träsket" med tillhörande sparkar och slag, så bör du satsa på Sumo'n! ;)

CWC skulle jag inte klassa som hommage, måhända att tavlan är mer eller mindre snodd från Seamaster 300 och visarna från MilSub, men det är ju så att alla de tre klockorna har ju använts av militären också.. Först SM sen MilSub och sist CWC.. Visar väl mest vilken som de facto är bäst*.. :mrgreen:
Nej CWC är ingen hommage enligt mig. Iaf inte om man menar hommage som i MM, Steinhart, Alpha m.m.
Däremot kan man se det som en hommage, som i hyllning, av SM och MilSub, för ditåt har dom definitivt tittat när den skapades. Tagit en bra bit ifrån varje och stoppat ihop till en riktigt funkis beater..
Boetten ser ju inte ut som någon av dom, men den delas ju med x antal andra märken t.e.x Tag Heuer..

*Eller rättare sagt, levererar mest för pengarna tror jag det handlar om i detta fallet..
 

DrDre

Patek
Jag tycker nog inte att man behöver oroa sig för att den är en homage. Visst, den designen är ju väldigt inspirerad av Milsub och Omegan och boetten finns ju på massor av klockor från den eran. Men som jag ser det är det väl snarare så att när man för 30 år sedan designade klockan så var det ju i egenskap av leverantör till Marinen och det hade inget med stil/mode etc (på den tiden kunde man köpa Milsubs på överskottlager). Och sådana, förmodar jag, följer man en kravspec och försöker lösa den på ett så billigt och bra sätt som möjligt, på samma sätt som de som tillverkar ryggsäckar, handskar, mössor eller vad som helst annat.

Ang priset. I den klassen vill jag helst ha ett ETA 2824. Inte för att jag är är så övertygad om att det är bättre än tex Sumo's, men för att det finns många många miljoner av dem. Det är extremt beprövat och alla urmakare kan laga det och fixa delar till det. I övrigt tycker jag att prisvärdheten beror på vad man vill ha. Gillar man historik, lite dykarromantik, en äkta toolwatch (dvs inte ngn krystad product placement, utan som faktiskt använts), matt urtavla, fasta bandstift etc, så är den ju det självklara valet. Utan ngn konkurrens.

Men vill man bara ha en hygglig allround klocka i den stilen, så är väl tex Certinas nya dykare (som också har ETA 2824 verk) snyggare/modernare och säkert minst lika bra kvalitet.

Det tredje alternativet är ju ngn form av vintage, och helst då med ett 2824. Du kan ju tom köpa ett nytt urverk och då får du ju en klocka i nyskick på insidan och mycket charm på utsidan.

Jag skrev några rader för länge sedan. Det kan vara av intresse.
http://www.network54.com/Forum/594638/m ... ngsprojekt
 

axa

Omega
Tycker det vore fel att kalla den hommage.

Är den militärspeccad så är den.

Har själv funderat några gånger på inköp.

Av de tre nämnda så tycker jag nog att 300:n är snyggast.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade valt sumon av de två. Du får en sumo under 5000kr.
CWCn är cool, men sumon är både cool och snygg!

sumotreelume.jpg

DSC_0020_168DSC_0020.jpg
 
C

Crowolf

Guest
yonsson skrev:
Jag hade valt sumon av de två. Du får en sumo under 5000kr.
CWCn är cool, men sumon är både cool och snygg!

sumotreelume.jpg

DSC_0020_168DSC_0020.jpg

Det lustiga med alla Seiko-dykare är att Seikos egna bilder som ligger hos alla nätförsäljare är sjukt osexiga. Tagna rakt framifrån ser klockorna ut som en tråkig klump. Sen ser man på bilder tagna av glada ägare som yonsson, och det är nåt helt annat. Skumt från en av världens största tillverkare.
Sumon ser grym ut!

/Pope


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

DrDre

Patek
Jag provade tom från en annan dator och länken funkar för mig. Bara att klicka på den så öppnar den sig i ett nytt fönster/tab.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Jag hämtade ut min CWC SBS Quartz i går kväll. Ska försöka dra upp en recension om några dagar. Första intrycket är mest "fan vad tråkigt med quartz". :roll: Vridringen känns sådär halvsharp men i övrigt känns den riktigt toolig och ball. Jag valde quartzaren dels för att SBS inte finns med automatiskt verk och dels för att den ska sitta på armen när jag gör manliga grejer, typ kör motorcykel och bygger hus. :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: CWC Royal Navy

Crowolf skrev:
Det lustiga med alla Seiko-dykare är att Seikos egna bilder som ligger hos alla nätförsäljare är sjukt osexiga. Tagna rakt framifrån ser klockorna ut som en tråkig klump. Sen ser man på bilder tagna av glada ägare som yonsson, och det är nåt helt annat. Skumt från en av världens största tillverkare. ...

Håller med, det är extremt märkligt!! Har letat bra bilder på flera modeller som kom i våras, men alla Seikos egna bilder är rakt av crap; lågupplöst, rakt framifrån, dåligt ljussatt och extremt osexigt!
 
V

Viggen

Guest
Homage, inte en chans!
CWC och Pulsar används av Brittiska försvaret. Huruvida kvaliten är på CWC´n kan jag inte svara på, men Pulsaren har fått en hel del negativ kritik, och jag vet att en del piloter har föredragit CWC´n över Pulsar (G10). :)
 
C

Crowolf

Guest
DrDre skrev:
Jag provade tom från en annan dator och länken funkar för mig. Bara att klicka på den så öppnar den sig i ett nytt fönster/tab.

Skumt! Måste vara en blandning av iPad och Marrakechisk uppkoppling.
 
Topp