• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Mw79

Vacheron
2-Faktor
En vild chansning men provar att lägga upp en förfrågan här. Har en gammal Tärnan Shockproof som skulle behöva få en genomgång, det är en ganska billig klocka så vill inte lägga allt för mycket pengar på den så drar mig till att lämna in den.
Tänkte se om det finns någon bättre hobbyurmakare här som kan tänka sig ta sig an den mot en rimlig ersättning. Vet inte så mycket om den mer än att den är en 70-talare men kan tyvärr inte säga vad för verk som sitter i.
 

Fadershan

Patek
En vild chansning men provar att lägga upp en förfrågan här. Har en gammal Tärnan Shockproof som skulle behöva få en genomgång, det är en ganska billig klocka så vill inte lägga allt för mycket pengar på den så drar mig till att lämna in den.
Tänkte se om det finns någon bättre hobbyurmakare här som kan tänka sig ta sig an den mot en rimlig ersättning. Vet inte så mycket om den mer än att den är en 70-talare men kan tyvärr inte säga vad för verk som sitter i.
Tja! Går den? Är det datum? Automat?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tja! Går den? Är det datum? Automat?
Hej, den går men är osäker på hur bra. Datum och automat, så här ser den ut om det hjälper.

CB0E82B0-14CF-4F9F-B363-7AD5E68E8DD5.jpeg
 

Exxet

Rolex
La upp en tråd på WUS. Lägger denna bilden oxå. Borde finnas nån som vet. Min intuition känns ju som man skulle trycka ner den i mitten så den rättar ut sig lite.
Känns inte som om man vill chansa och sen skjuta iväg den ut rymden direkt :arghh: med den bilden blir väl svaret att den är ju lös :eek:
 

rogart-63

Patek
Känns inte som om man vill chansa och sen skjuta iväg den ut rymden direkt :arghh: med den bilden blir väl svaret att den är ju lös :eek:
Det var ju inte så svårt ändå. Hade en här hemma . Om man trycker med nåt spetsigt på den delen som inte har urtag . Då glider hela fjädern mot den som har en fasning. Där poppar den ur. Sen tror jag man kan ta loss ändstenen och lossa hela fjädern.
 

Exxet

Rolex
Så här lossa jag fjädern i ena änden. För att ta loss fjädern helt och hållet måste man nog lossa regulatorarmen.
DSC09708.JPG
DSC09710.JPG
DSC09711.JPG
Tack för hjälpen, ser lite "farligt" ut att trycka på från en sida, tror att jag lägger den i en påse och provar :nailbiting: genomskinlig förstås, annars blir det svårt, återkommer med uppdatering senare ikväll/natt :). Alltså, tryck vid dom gröna pilarna, stämmer det?
150.jpg
 

rogart-63

Patek
Tack för hjälpen, ser lite "farligt" ut att trycka på från en sida, tror att jag lägger den i en påse och provar :nailbiting: genomskinlig förstås, annars blir det svårt, återkommer med uppdatering senare ikväll/natt :). Alltså, tryck vid dom gröna pilarna, stämmer det?
150.jpg
Precis . Min lossna inte från underdelen utan öppna sig bara så jag fick ut ändstenen . La lite rodico ovanpå för säkerhets skull . Tror man måste ta den åt andra hållet med hållaren borta från verket för att få loss själva fjädern . Otroligt dum konstruktion .
 

rogart-63

Patek
Detta är pilligaste laget. Men fått ihop den så långt. Sen la jag muffhjulet på golvet. Legat där en halvtimma och letat. Hitta det denna gång som tur är .
DSC09712.JPG
DSC09713.JPG
DSC09716.JPG

Grymt dåliga bilder :(. tog dom mest för jag skulle se hur det sitter ihop . Verket är galet känsligt i kronan för slitage. Lite slitet så glappar visarna fram och tillbaka.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Detta är pilligaste laget. Men fått ihop den så långt. Sen la jag muffhjulet på golvet. Legat där en halvtimma och letat. Hitta det denna gång som tur är .
DSC09712.JPG
DSC09713.JPG
DSC09716.JPG

Grymt dåliga bilder :(. tog dom mest för jag skulle se hur det sitter ihop . Verket är galet känsligt i kronan för slitage. Lite slitet så glappar visarna fram och tillbaka.
Jag är tacksam att det är du och inte jag som gör det där. Men en dag kanske jag också ska fixa det. :)
 

rogart-63

Patek
Jag är tacksam att det är du och inte jag som gör det där. Men en dag kanske jag också ska fixa det. :)
Sket sig med den plattan . Den var tydligen skadad Håll tummarna att den andra jag har funkar. Värsta att jag får sätta dit hjulen och rotor på andra sidan igen. Dom är super pilliga att få i rätt läge.
 

differo

Cartier
Har ett par klockor jag behöver plexi till. Tyvärr inte hunnit med att börja på dom ännu. Men så småningom hoppas jag.
Säg till bara, har en del hemma. Köpte ett gäng till Citizen jag jobbade med, då mineralglas dock, bra tänkt av mig för jag jobbar på den tredje i rad som faktiskt behöver nytt glas. Någon hade använt glas som var en halv mm tunt, såg förskräckligt ut.
 

Exxet

Rolex
Precis . Min lossna inte från underdelen utan öppna sig bara så jag fick ut ändstenen . La lite rodico ovanpå för säkerhets skull . Tror man måste ta den åt andra hållet med hållaren borta från verket för att få loss själva fjädern . Otroligt dum konstruktion .
Håller med :mad: det bästa hade ju varit om man bara lyft över "hållaren" med stenar och allt, men eftersom balansaxeln inte har samma nummer så skiljer det nog nånting på dom, så jag pillar över fjädern på den gamla, och ja den gick att få loss men man får skruva loss "hållaren" för att hela fjädern ska lossna.
P1090940.JPG

Och tack för hjälpen.
 

rogart-63

Patek
Håller med :mad: det bästa hade ju varit om man bara lyft över "hållaren" med stenar och allt, men eftersom balansaxeln inte har samma nummer så skiljer det nog nånting på dom, så jag pillar över fjädern på den gamla, och ja den gick att få loss men man får skruva loss "hållaren" för att hela fjädern ska lossna.
P1090940.JPG

Och tack för hjälpen.
Härligt att det löste sig.
 
Topp