• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens ilandsproblem -värmen

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar att ha mina länkar så tighta som möjligt, men nu när värmen kommit, så är stållänkarna tighta som 17 eftersom handleden svullnar av värmen. Ska man förlänga länkarna, eller hoppas på att kroppen skärper sig? Hur gör ni?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag gillar att ha mina länkar så tighta som möjligt, men nu när värmen kommit, så är stållänkarna tighta som 17 eftersom handleden svullnar av värmen. Ska man förlänga länkarna, eller hoppas på att kroppen skärper sig? Hur gör ni?
Brukar flytta ut ett pinnhål i claspen på mina rollar, vet inte hur man kan göra på andra klockor - men det brukar väl vara standard?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja just det, det brukar jag ju också göra. Antingen var det länge sedan det var varmt, eller så har jag blivit senil. Fast jag har ju inga pinnhål på min GS. Känns lite halvjobbigt att behöva sätta dit en länkbit till.
 

David

Bödeln
Jag gillar att ha mina länkar så tighta som möjligt, men nu när värmen kommit, så är stållänkarna tighta som 17 eftersom handleden svullnar av värmen. Ska man förlänga länkarna, eller hoppas på att kroppen skärper sig? Hur gör ni?

Mikrojusterar ett snäpp. Tyvärr. Klockan sitter precis rätt på handleden i "vinterläge", efter justering blir det aldrig riktigt lika bekvämt.

EDIT:

Ja just det, det brukar jag ju också göra. Antingen var det länge sedan det var varmt, eller så har jag blivit senil. Fast jag har ju inga pinnhål på min GS. Känns lite halvjobbigt att behöva sätta dit en länkbit till.

Det är ett problem. Köp en Rolex.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja just det, det brukar jag ju också göra. Antingen var det länge sedan det var varmt, eller så har jag blivit senil. Fast jag har ju inga pinnhål på min GS. Känns lite halvjobbigt att behöva sätta dit en länkbit till.
Så man kan inte göra småjusteringar av länken på en GS...? :eek:
 
U

urinvånaren

Guest
Brukar flytta ut ett pinhål i claspen på mina rollar, vet inte hur man kan göra på andra klockor - men det brukar väl vara standard?
Precis! Men ärligt, hur mycket svullnar egentligen handleden? förutom hur varm det är ute m.m .Finns det något snitt?
Förlåt Yonsson:( här flippade jag ut i din frågeställning ska skärpa mig!
 
Det bästa är nog att använda klockan,så att den "sliter in sig" och får den perfekta passformen.
Min Rolex 16611lv tog nog 2-3 år att få det sköna hänget.:)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Precis! Men ärligt, hur mycket svullnar egentligen handleden? förutom hur varm det är ute m.m .Finns det något snitt?
Förlåt Yonsson:( här flippade jag ut i din frågeställning ska skärpa mig!
Min kan svälla så pass att jag måste flytta ett pinnhål, helt klart märkbart.

Nato/perlon/gummi eller liknande kan vara bra komplement på sommaren
 

Bruset

Panerai
enkelt. kör aldrig länk under sommarhalvåret. då får den vila. mest för att den blir rätt schleten när den inte har någon manschett att skydda sig under. sen är det ju kul att variera med färger och band just på sommaren.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Hade samma problem helgen, svettigt. Tur jag bar dykaren, bara öppna dykarförlängningen ett snäpp :)
 

New Bluesmanv8

Breitling
Har med mig ett litet kombiverktyg. Ser ut som en halvstor kulspetspenna med 5 olika, utbytbara verktyg i skaftet. Justerar länk vid behov. Fast oftast har jag läderband eller nato. Då är det lite lättare/bekvämare att reglera.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så man kan inte göra småjusteringar av länken på en GS...?
Det är olika på olika modeller, men på dressarna, så är de halvlänkar istället för mikrojustering. Snyggare, men lite krångligare.

DSC_0045-2.jpg


Precis! Men ärligt, hur mycket svullnar egentligen handleden? förutom hur varm det är ute m.m .Finns det något snitt?
Förlåt Yonsson:( här flippade jag ut i din frågeställning ska skärpa mig!
Fast det är ju på ämnet, så flippa på!

Jag kör ytterst sällan med länk på sommaren, så detta har aldrig varit ett problem förrän nu, men jag är inte supersugen på att köpa ett riktigt alligatorläder för 2000kr.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Varför så tajt att du får märken på armen... Ser så jäkla lökigt ut när folk har klockan för hårt åtsnörad. Får alltid in två fingrar under mina.....peeeeerfekt!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag förstår inte att man kan ha sin länk så tajt det bara går. Det är ju så jäkla obekvämt!

Mina handleder får klaustrofobi.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Jag gillar att ha mina länkar så tighta som möjligt, men nu när värmen kommit, så är stållänkarna tighta som 17 eftersom handleden svullnar av värmen. Ska man förlänga länkarna, eller hoppas på att kroppen skärper sig? Hur gör ni?
Håll tummarna för att det blir bättre(läs mer svensk sommar, regn o moln) snart!
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Microjustering på rollen och POn är en halv bit för stor för att ha lite spelmån nu när vädret är lite mer angenämt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Kör givetvis nya Explorer 2 med ändamålsenlig förlängning i låset. Att behöva köra kostym hela sommaren är ett betydligt större problem...
 

AgE

Omega
Kör givetvis nya Explorer 2 med ändamålsenlig förlängning i låset. Att behöva köra kostym hela sommaren är ett betydligt större problem...

This. Kostymjobb på sommaren är ingen höjdare börjar jag förstå.. On topic så har jag samma problem, blir nog att flytta ut länken ett pinnhål på GMT:n. Annars känns lösningen att köra band istället för länk också som en bra idé.

Angående att ha länken tight vs löst så har jag försökt köra sådär löst som vissa här tycker man ska ha den, men jag stör mig bara något otroligt på att klockan glider omkring och är obekväm. Vill ha den på rätt plats så den inte märks och inte kommer i vägen, alltså kör jag tight länk.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har samma problem. min handled kan svälla riktigt mycket när det varmt.
Använder dock mest gummi ellet nato på sommaren.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Kör givetvis nya Explorer 2 med ändamålsenlig förlängning i låset. Att behöva köra kostym hela sommaren är ett betydligt större problem...
Förra året började jag åka till & från jobbet i skjorta och shorts/chinos samt ett par loafers. Svidar om till kostym på kontoret om det inte är fredag, då chinosen stannar på hela dagen.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som sagt tidigare...Glidelock.
Undrar om alla Rolex modeller kommer att ha funktionen framöver?
 
Topp