• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Calle med C

Panerai
Trevlig fredagspost! Jag fick hem häststjärtsbandet från tysken idag. Det verkar vara ett bra, kvalitativt band, trots andrahandsortering, och helt klart värt 285 kr.
Här matchat med en ljuvlig collegetröja från jobbet och pyjamasbyxor.

eadez75.jpg

ix4FaWV.jpg
 

5366

Omega
Det låter inte som någon billig service. Hur mycket kostade kalaset?
Det fina i kråksången var ju att det bidde två i stället, så kan ju varit en tämligen ekonomisk åtgärd till slut. Bra att du återställde Kungen.

Förresten, berätta om din avatar, är det din PP? Vad står det nertill?

Att hjälpa fina Omegor från 70-talet kan vi ju inte låta handla om pengar - eller hur! Lite som Klara kvarteren min morfar (bodde på Kungsgatan) visade mig som barn när de rev. Han sa - dethär kommer många skämnas för när du är vuxen! Samma är det med de få sakerna man fortfarande kan skydda - som en fin soccer roulette!

PP'n är en 5366 Aspery från 1974. Underbar blå felfri tavla och rödguld till det. Numera är det enbart Tiffany som får ha sin logotype på en PP tavla men på 70-talet var det 4-5 olika tillverkare som hade det privilegiet och en av dem var Aspery. Har arkiv men tyvärr inte originalcert. Och om någon är sugen på att erbjuda ett köp så är den inte till salu. Man äger dem inte som bekant..,
 

Bilagor

  • IMG_0273.JPG
    IMG_0273.JPG
    84.2 KB · Visningar: 38

Alruts

Rolex
Pledge Member
Kronograf-lördag. Den här blev köpt hos urmakare Jakob Haug på Blindern i Oslo i Mars 1948 (NUF 297) Ägaren var professor och forskare i fysik vid Universitetet i Oslo, och hans dotter berättade för mig att detta var hans lab och fältklocka. Äkta toolwatch med andra ord ;).

Baume & Mercier4.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Gillar denna mer och mer. Var orolig att jag skulle ha svårt för storleken då jag aldrig riktigt känt mig komfortabel med andra 36mm-modeller från Rolex. Denna känns dock perfekt och jag har lite svårt att ta på exakt varför. Misstänker att det domade glaset och den nitade länken hjälper men den har något som gör att storleken känns betydligt bättre jämfört med mycket annat.
0222.jpg
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Gillar denna mer och mer. Var orolig att jag skulle ha svårt för storleken då jag aldrig riktigt känt mig komfortabel med andra 36mm-modeller från Rolex. Denna känns dock perfekt och jag har lite svårt att ta på exakt varför. Misstänker att det domade glaset och den nitade länken hjälper men den har något som gör att storleken känns betydligt bättre jämfört med mycket annat.
0222.jpg
Instämmer. "Stod ut" med min 1016 längre än jag gjort med nåt annat 36mm från Rolex. Dock.. På din blir tavlan så central så den nog tar över all uppmärksamhet från allt annat.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Instämmer. "Stod ut" med min 1016 längre än jag gjort med nåt annat 36mm från Rolex. Dock.. På din blir tavlan så central så den nog tar över all uppmärksamhet från allt annat.
Den hjälper säkert men jag är nog lite lur på om inte boetten är lite mer chunky. Måste hämta en datejust för att jämföra.

Glaset gör nog också en stor skillnad.

12212121.jpg
 
Topp