• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust 1600 med brun/grå urtavla

Liow

Omega
Hej,
Skulle behöva er proffshjälp med en sak. Jag har som nybörjare på det här med lite schysstare klockor kikat på en Tudor Oysterdate, men sakta börjat inse att jag vill ha en riktigt Rolex och att Tudorn bara skulle bli min "nästanklocka".

Nu har jag hittat ett utförande av Datejust som jag älskar, se bild. Problemet verkar vara att just kombinationen med jubileelänken, slät bezel samt den brun/grå/beige urtavlan är ganska ovanlig. Jag tycker att den är dödligt snygg!

Så min fråga till er är vilka sökord/nyckelord jag bör använda för att ha en chans att hitta en, helst likadan, som på bilden. Jag är som sagt nybörjare och det är mycket termer/slang som jag inte hänger med i. Färgen på urtavlan verkar vara lite ovanlig. Någon som vet vad som är dess namn? Gissar att brown/grey-ish inte är det korrekta namnet. :)

Stort tack för hjälpen!

Länkar här till fler bilder och info här: https://shop.bulangandsons.com/watches/rolex/curated-vintage-lv-rolex-love-sold.html

BB-Datejust-1600-brown-04.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Fin klocka! :)
Det är en referens 1600, en klassisk Datejust med slät ring. Tavlan i sig har inget modellnummer utöver den vanliga referensen, så du får försöka söka på Rolex Datejust 1600 grey dial eller liknande. Chrono24.se är en marknadsplats för internationella säljare så där har du nog bäst chans att hitta ett exemplar.

Lycka till!
 

Liow

Omega
Tack för svaret! Toppen, då vet jag det.
En annan fråga, vad är det som skiljer t.ex. 1600 från 1601 eller 1603? Är det ringen som skiljer eller är den invändiga saker som man inte ser på utsidan?
 

Liow

Omega
@Gummo Jäkligt fin klocka du har! Jag personligen föredrar nog jubileelänk på min tilltänkta dock. Är skillnaden mellan 1600 och 1601 allstå att 1600 gar slät ring istället för fluted?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för svaret! Toppen, då vet jag det.
En annan fråga, vad är det som skiljer t.ex. 1600 från 1601 eller 1603? Är det ringen som skiljer eller är den invändiga saker som man inte ser på utsidan?
Det är bara ringarna som skiljer. 1600 har en slät stålring, 1601 en fluted vitguldsring och 1603 en lite annorlunda stålring. Minns inte vad man brukar kalla dem men det syns tydligt.

Jag tror att _jonte har en sån som du har i första posten fast som 1601. Jag sålde iaf en sån till honom för några år sedan.
 

Liow

Omega
@Per Okej, tack för infon.
Låt säga att man hittar en 1600 eller 1601 med jubileelänk men med "fel" färg på urtavlan. Vilka chanser/möjligheter har man att byta? Dvs försöka köpa en i den nyans jag är ute efter och sedan byta med hjälp av en urmakare. Är det mer komplicerat än vad man kan tro med en sådan operation?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per Okej, tack för infon.
Låt säga att man hittar en 1600 eller 1601 med jubileelänk men med "fel" färg på urtavlan. Vilka chanser/möjligheter har man att byta? Dvs försöka köpa en i den nyans jag är ute efter och sedan byta med hjälp av en urmakare. Är det mer komplicerat än vad man kan tro med en sådan operation?
Just denna tavla är rätt ovanlig med vitt tryck så kan nog vara småsvårt att hitta en sån lös. Svårare att hitta än att det bara kostar onödigt mycket pengar.
 

Liow

Omega
@Per Allright, så bäst chans är troligen att hitta en likadan "komplett" klocka alltså. Jobbigt när suget tilltagit extremt sen jag fick syn på bilden ovan. Längtar till 20 inlägg så jag kan lägga ut en köpesannons :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ett alternativ om du orkar och kan är ju att köpa en datejust av "fel" referens och sedan köpa en vanlig 1600 och flytta över tavlan. Då blir nog jakten enklare och du borde kunna få tillbaka pengarna rätt enkelt på donatorklockan.
 

Liow

Omega
@Per Du menar alltså t.ex. en 1601 med rätt tavla och sedan switcha med en 1600? Bra idé! Tror också att jag kan "tänka mig" en 1601 med rätt tavla på armen. Tavlan väger tyngre än slät/fluted ring i min hjärna. :) Kan det vara enklare att hitta en grå/brun på 1601 kanske..
 
  • Like
Reactions: Per

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det svåraste att hitta på det exet är tavlan. Riktigt snygg! Skulle börja med att leta efter en 1600 med fin boett parallellt som jag letar efter en tavla.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per Du menar alltså t.ex. en 1601 med rätt tavla och sedan switcha med en 1600? Bra idé! Tror också att jag kan "tänka mig" en 1601 med rätt tavla på armen. Tavlan väger tyngre än slät/fluted ring i min hjärna. :) Kan det vara enklare att hitta en grå/brun på 1601 kanske..
Om du gillar jubilee så tycker jag att den gör sig minst lika bra på 1601/1603.
 

Liow

Omega
@Criss Cross Visst är den! :) Gillar att den är superklassisk och enkel i sitt utförande men lite udda tack vare den lite ovanligare tavlan. Vita, silver, svarta och blå är skitsnygga, men kanske lite vanliga för min smak. Bra idé med parallella sökprojekt. Det är ju lite roligt samtidigt :)
 

Liow

Omega
@Criss Cross tror det också. Mailade dem och frågade om det är möjligt att se klockan. Såg att de har kontor i Sthlm där jag bor, men klockan kanske inte finns där. Provade i alla fall.
En annan kanske dum fråga, Passar en urtavla från t.ex. en 1601 eller 1603 lika bra i en 1600? Inget strul med storlek på hål osv?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
@Criss Cross tror det också. Mailade dem och frågade om det är möjligt att se klockan. Såg att de har kontor i Sthlm där jag bor, men klockan kanske inte finns där. Provade i alla fall.
En annan kanske dum fråga, Passar en urtavla från t.ex. en 1601 eller 1603 lika bra i en 1600? Inget strul med storlek på hål osv?
Absolut, det passar. Går alltså att bygga ihop sin favorit DJ.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Mailade dem och frågade om det är möjligt att se klockan. Såg att de har kontor i Sthlm där jag bor, men klockan kanske inte finns där. Provade i alla fall.
Berätta vad de svarar. Har tänkt fråga om man kan komma och titta på en klocka man intresserad av, men inte orkat ta tag i det.

/B
 

Liow

Omega
@Criss Cross Tack för tipset, tror jag förstår vad du menar. Vad kan en sådan sak bero på? Slipning/polering?
Känns fan som man behöver någon som håller en i handen genom en sån här grej. Känns som det kan finnas många minor att gå på om man som jag inte vet vad man ska titta efter.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

_jonte

Patek
Det är bara ringarna som skiljer. 1600 har en slät stålring, 1601 en fluted vitguldsring och 1603 en lite annorlunda stålring. Minns inte vad man brukar kalla dem men det syns tydligt.

Jag tror att _jonte har en sån som du har i första posten fast som 1601. Jag sålde iaf en sån till honom för några år sedan.
Stämmer. Inte exakt samma tavla, utan en "Polar dial" som har vit text på ljusgrå matt tavla.
20161107_125455-01.jpeg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det är bara ringarna som skiljer. 1600 har en slät stålring, 1601 en fluted vitguldsring och 1603 en lite annorlunda stålring. Minns inte vad man brukar kalla dem men det syns tydligt.

Jag tror att _jonte har en sån som du har i första posten fast som 1601. Jag sålde iaf en sån till honom för några år sedan.
Engine turned.....:)
 
Topp