• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Falken

Panerai
Känner igen den! Funderar åt samma håll emellanåt också då DD är ”typ samma” + dagskomplikationen. Landar dock ofta tillbaka i att, precis som du säger, DJ känns cleanare.

Jag är säkert också formad av alla gånger jag sett DD på en president, men inbillar mig att den klär bättre i den och DJ bättre i jubilee+oyster? 😅
Ja som owg så är väl DJ i stål ett betydligt bättre val än en DD i vitguld om man tänker på slitage också då guld är mjukt.
 

Stein

Cartier
Känner igen den! Funderar åt samma håll emellanåt också då DD är ”typ samma” + dagskomplikationen. Landar dock ofta tillbaka i att, precis som du säger, DJ känns cleanare.

Jag är säkert också formad av alla gånger jag sett DD på en president, men inbillar mig att den klär bättre i den och DJ bättre i jubilee+oyster? 😅
Hade med gärna haft DD hellre då jag tycker presidentlänken är snyggare än jubilee. Men så länge pengar är ett problem så brukar jag tänka: "kommer jag ha roligare med en klocka än de klockor som jag har (en Sub, en Speedmaster och en Datejust)". Svaret blir alltid NEJ! Hellre tre kul klockor än en kul klocka. Funkar för mig (än så länge i alla fall).
 

Hutti

Cartier
Hur gör ni för att vika ändlänkarna på plats utan att skada något? Eller är det jag som är petig?
Se nedan bild ändlänken mot syd.
AA9703BF-20B7-4E95-966C-D4DB8897DCD8.jpeg
 
Tycker American Psycho datejust gör sig bäst på jubilee men måste erkänna att jag fastnat för ett par läderband i ljusbrunt och i blått..... Någon som har tips/bilder på en kombination ni använder till en liknande datejust?
 

Bilagor

  • IMG_20210211_134819639.jpg
    IMG_20210211_134819639.jpg
    312.8 KB · Visningar: 48
  • IMG_2378 (2).JPG
    IMG_2378 (2).JPG
    469.7 KB · Visningar: 49
  • IMG_20210112_111517328_HDR.jpg
    IMG_20210112_111517328_HDR.jpg
    384.7 KB · Visningar: 64
Jag har ett problem med min jubileelänk till min DJ. En skruv vill inte komma loss för att justera länken. Tips på vad jag lan göra emottages tacksamt!
 
Värm med en fön. Säkerligen gänglåsning som ställer till det.
Tack snälla för tipset. tog klockan till AD i Göteborg och dom fick inte upp den. kanske fel av mig men känns som att dom inte " ville" lösa detta. Utan de sa att jag får lämna in klockan och att de "kanske" måste byta hela länken. Lät väldigt orimligt i min värld eller vad säger ni ?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
okej! Får ta den till urmakare och be dem köra ett ordentligt varmt ultraljudsbad på länken kanske då?
Det har jag aldrig provat, men de har oftast bättre skruvmejslar med rejält grepp och bra erfarenhet.

Edit: Missade din upplevelse hos Bergströms. Det lät ju orimligt. I värsta fall så borde det räcka att byta två länkbitar om man ponerar att man skulle behöva såga bort dem. Du får prova med en mindre oberoende urmakare.
 
Senast ändrad:

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Det har jag aldrig provat, men de har oftast bättre skruvmejslar med rejält grepp och bra erfarenhet.

Edit: Missade din upplevelse hos Bergströms. Det lät ju orimligt. I värsta fall så borde det räcka att byta två länkbitar om man ponerar att man skulle behöva såga bort dem. Du får prova med en mindre oberoende urmakare.
Håller med Criss - orimligt och märkligt antagande. Har själv sett när urmakare skulle lossa skriv på min 62510H länk och hur han fixerade boetten och sen med stadigt grepp, tryck och teknik lyckades få skruven att släppa. Han visade mig de små linresterna som ofta används och det är precis som Criss beskriver det som gör att de sitter så hårt, vilket i sig är bra men lite knepigt vid justering. Det löser sig med rätt verktyg och kunnig fackman, byt till annan AD och beskriv detta så kommer det nog lösa sig bra.
 
Det har jag aldrig provat, men de har oftast bättre skruvmejslar med rejält grepp och bra erfarenhet.

Edit: Missade din upplevelse hos Bergströms. Det lät ju orimligt. I värsta fall så borde det räcka att byta två länkbitar om man ponerar att man skulle behöva såga bort dem. Du får prova med en mindre oberoende urmakare.
Okej, då förstår jag.
Ja det kan ju vara så att jag missförstod Bergströms, Kan absolut vara så att dom ville byta länkbitarna bara. Vad är kostnad för det isfall ungefär?
Tack för bra input :)
 
Topp