• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Daytona 116520 Tickande ljud?

Tjena,
Är ny här på forumet och gick med av anledning att jag nyligen köpt en Rolex Daytona 116520 (googlade fram en bild för att vara specifik) - http://www.q45.org/cpg/albums/userpics/10001/normal_DSC_0012~3.jpg

Klockan köpte jag via blocket, jag är nybörjare men såg till att få med mig box, ytterbox, cert, serienummer och hela den faderullan, och vi lämnade även in klockan på Kaplans och fick klockan värderad innan affär, och allt från kaplans stämde också överens.

Nu till själva haken: Allting började med att jag hörde ett typ av gnisslande ljud från vad jag tror är länkarna på klockan, låter som något som skulle behöva smörjas/oljas in. Och såklart när man har gått och köpt en klocka så blir man ju, trots alla papper och boxar samt kaplans intyg, ändå orolig. Jag googlade detta, och kom istället in på någonting annat. Googlade något i stil med "Rolex Daytona noise" och kom istället in på forum där det pratades om att Rolex klockor som har tick tock ljud inte var äkta, de skulle inte låta överhuvudtaget när man sätter klockan mot örat sades det. När jag har klockan intill örat så hör jag ett tickande ljud, dock inte det klassiska tick tock, utan ett snabbare tickande. Hursomhelst, jag sökte vidare och hittade fler liknande sidor där det framgick samma sak. Efter ett tag hittade jag även sidor där det stod motsatsen. Alltså att en Rolex ska, iallafall i vissa fall, låta tick men då ett väldigt snabbt tickande, precis som min gör. Jag är som sagt nybörjare och vänder mig därför hit.

Mina frågor är följande:

Vad är sant, ska en Rolex Daytona 116520 ticka (snabbt) eller inte?

Det "gnisslande" ljudet som jag misstänker kommer från länkarna, vad är det och vad kan göras åt det?

Jag kan tillägga att klockan är från 2010.

Tack på förhand!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har du bra hörsel så hör du verket, som tickar på med 28800 halvsvängningar per timme. Rolexverken (från ca 1978 och framåt) har en unik klang, som man kan lära sig att känna igen. Helt troligt är det vad du hör. Prova att lägga klockan på högkant, med boetten mot en hård bordsskiva som kan ge resonans, då hör du det nog tydligare.

Gnisslet är helt troligt från länken. Givet att klockan är vattentät, så föreslår jag att du gör rent länken så gott det går med ljummet vatten, lite tvål och en mjuk tandborste. Ska nog göra susen.

Mvh A
 

meo_swe

Audemars
Tickandet låter som de vanliga, dvs ca 8 tick i sekunden (28 800/min), så det är inget att vara orolig för. Gnisslet kan komma från smuts/fekalier som sitter fast i länken. Är klockan trycktestad (vattentät) så är det bara att kasta ner den i en hink med vatten och såpa:)

Grattis till en vacker klocka och välkommen till forumet!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tickandet låter som de vanliga, dvs ca 8 tick i sekunden (28 800/min), så det är inget att vara orolig för. Gnisslet kan komma från smuts/fekalier som sitter fast i länken. Är klockan trycktestad (vattentät) så är det bara att kasta ner den i en hink med vatten och såpa:)

Grattis till en vacker klocka och välkommen till forumet!
Jag hoppas verkligen att han inte har fekalier i länken...

http://sv.m.wiktionary.org/wiki/fekalier
 
Fler britter borde köra ner händerna i en balja med såpa och vatten:) Nä men otäckt med händer och bristande handhygien. Snacka om smittspridning
 

meo_swe

Audemars
Fler britter borde köra ner händerna i en balja med såpa och vatten:) Nä men otäckt med händer och bristande handhygien. Snacka om smittspridning
Tänk på det nästa gång du sitter på tuben/tåget/bussen. Man blir lätt mörkrädd.. :D
Nu vill jag se den europeiska topplistan över "folk med bajs på händerna" :D

Jag ska leta om någon sådan lista finns:D Skulle vara hejdlöst kul om man hittade något!

Men nu har vi gått rejält OT här :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Skönt att alla frågetecken blev lösta, nu är det bara njuta av klockan! Som är riktigt fin :)
 

jabla

Sarlacc
Välkommen hit Daytonasnubben, bra val av klocka min säger hej från badet. :)

WP_20140305_022.jpg
 

lex

Omega
Bra att det blev ordning :)
Posta gärna en bild på din fina klocka.

som sagt så ska den ticka 8 härliga tick i sekunden.
 
Topp