• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De eller dem: hur ska man skriva egentligen? Se och lär!

leicaphile

Panerai
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som "de arga bina" och "de svåra fallen" och skrivs alltid de.

Du borde nämna att ovanstående är kopierat från:
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=48022;objekttyp=lan

Och här är resten av reglerna (från samma länk):
Grammatiska regler för de/dem som objekt och efter preposition
Tidigare var dem den enda möjliga formen som objekt och efter preposition. I dag är ofta både de och dem möjliga. Men det finns fall då det bara fungerar med dem. Det gäller när följande tre villkor alla är uppfyllda:
1. ordet står i objektsställning
och
2. ordet syftar på något som har nämnts tidigare
och
3. ordet följs inte av några restriktiva bestämningar i form av som-satser, prepositionsattribut eller particip.
Därför ska det vara dem i Snöfallet blev häftigt. Några av förarna hade kört i diket, så Lennart fick dra upp dem. Då är dem objekt, dem syftar på de tidigare nämnda förarna och dem följs inte av någon bestämning.
Och därför går både de och dem bra i Snöfallet blev häftigt. Lennart fick dra upp de/dem som hamnat i diket. Då är de/dem visserligen objekt, men de/dem syftar inte på något tidigare nämnt och de/dem bestäms av en som-sats.
Men det enklaste är naturligtvis att göra vi/oss-testet.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Visst kommer det därifrån. Inget alls att sticka under stolen med. Och det finns en fortsättning på det också, helt riktigt. Jag bedömer dock att sannolikheten att nå utmed budskapet ökar om informationsmängden reduceras. Därför klippte jag in bitarna jag fann mest intressanta.
Det påverkar dock inte budskapet det minsta. Det jag ville nå ut med lyckades jag med i a f, vilket också var min förhoppning.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sedan är det tillåtet numera att skriva "dom". Använder man den formen skall man dock enbart använda "dom" och vara konsekvent, man får inte blanda och använda både "de/dem" och "dom".

Sedan är just felskrivningen med de/dem något som stör mig oerhört. Har till och med sett artiklar i samtliga stora dagatidningar där journalisten/krönikören använder fel form.
 

aadde81

Cartier
Oftast när man blir osäker. Så inte alltid och det där låter ju inte ens som ett ord. Uttalet kan därför hjälpa också. Ex. Amerikansk fotbolls spelare, där var ju bara en paus, så amerikansk fotbollsspelare.

Är ingen svensklärare, utan detta är bara vad som fungerar för mig.
 

POO

Panerai
Oftast när man blir osäker. Så inte alltid och det där låter ju inte ens som ett ord. Uttalet kan därför hjälpa också. Ex. Amerikansk fotbolls spelare, där var ju bara en paus, så amerikansk fotbollsspelare.

Är ingen svensklärare, utan detta är bara vad som fungerar för mig.


Det där blev inte rätt va?
 

san

Cartier
2-Faktor
Fast jag skulle inte vilja påstå att det är fel att skriva amerikanskfotbollsspelare, hur konstigt det än må låta och se ut. Nationalitet som prefix är godtagbart. Substantiv som suffix likaså. Det som ställer till det i det här fallet är att suffixet är en sammansättning, så samtidigt som vi inte har några problem med ordet engelsklärare låter engelskidrottslärare (vad nu det är) desto värre, trots att det är grammatiskt korrekt.
 

aadde81

Cartier
Att "amerikansk fotbollsspelare" inte är ett ord.

Var kanske otydlig. Menade att man i detta fall hör på uttalet (antal pauser) hur många ord det är. Inte ett ord, men ej heller tre, utan två eftersom en paus finns när man uttalar det. Så detta är inget exempel för mig i varje fall som kan skapa osäkerhet om antal ord.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag bumpar den här tråden efter att ha läst ett antal inlägg från personer som definitivt inte läst det här inlägget tidigare.
Gör om, gör rätt!
 
Hörde i somras en radiointervju att svenska språkrådet kommer att rekommendera media att gå över till dom för enkelhetens skull och även språkprofessor Per Ledin som svenska språkrådet använder sig av, förordar att spola de/dem och i stället använda dom i alla sammanhang där de/dem skulle använts. Här skriver han om det i sin blogg.

http://pasvenska.se/skriv-som-du-talar-skriv-dom/

Så dom är numera mest korrekt framför de/dem.
 

Frispi

Breitling
"-Lätt som en plätt, sa Bill. -Plättlätt, sa Bull." Varför skriver du fel? Ska vara långt pratminus och mellanrum.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Avseende pratminus och mellanrum;
Har du bättre koll än jag så rättar jag gladeligen in mig i ledet, då har jag också lärt mig nåt idag. Dock tror jag mig ha hygglig känsla för de och dem. Det som jag framförallt stört mig på är användandet av dem i tid och otid. I något försök att inte skriva "dom" är det inte helt ovanligt att helt enkelt ersätta det med dem istället, vilket blir alldeles galet i många fall.

Personligen tycker jag det är tråkigt att låta språket förfalla, utvecklas säger andra. Om det är en medveten utökning eller förändring är det en sak. Om det helt enkelt beror på okunskap är det bättre att satsa på utbildning än att kort och gott fastställa att det som egentligen är fel helt plötsligt anses vara rätt eftersom tillräckligt många inte har förstått vad som egentligen är korrekt. Det innebär däremot inte att jag stavar huvud "hufvud" eller tilltalar främlingar med Ni.
 

Frispi

Breitling
Avseende pratminus och mellanrum;
Har du bättre koll än jag så rättar jag gladeligen in mig i ledet, då har jag också lärt mig nåt idag. Dock tror jag mig ha hygglig känsla för de och dem. Det som jag framförallt stört mig på är användandet av dem i tid och otid. I något försök att inte skriva "dom" är det inte helt ovanligt att helt enkelt ersätta det med dem istället, vilket blir alldeles galet i många fall.

Personligen tycker jag det är tråkigt att låta språket förfalla, utvecklas säger andra. Om det är en medveten utökning eller förändring är det en sak. Om det helt enkelt beror på okunskap är det bättre att satsa på utbildning än att kort och gott fastställa att det som egentligen är fel helt plötsligt anses vara rätt eftersom tillräckligt många inte har förstått vad som egentligen är korrekt. Det innebär däremot inte att jag stavar huvud "hufvud" eller tilltalar främlingar med Ni.

Håller med. Det var dumt av mig att vara otrevlig, förlåt.
 
Topp