• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Delar till vintage Rolex - slut?

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har en fundering... Hur länge kommer vi att kunna sitta på våra vintage Rolex, med regelbunden service och eventuellt byte av delar?

Tar delarna aldrig slut, eller behöver jag inte oroa mig för det?
 

calzone

Vacheron
Bra fråga, vet att Rolex gjort om hals/krona till vissa modeller bla din 1601. Annan typ av gängor vilket ja tycker e skumt...Ja lyckades som tur va få tag i både hals/krona till min 16760 "fat lady" av gamla typen så jag är nöjd:cigar: Ja menar tex 1601 har haft samma hals/krona sedan 50/60 talet...varför byta till en ny efter typ 60år? Detta betyder ju att har du en bra hals men dålig krona så blir du tvungen att byta både hals/krona:facepalm:
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Bra fråga, vet att Rolex gjort om hals/krona till vissa modeller bla din 1601. Annan typ av gängor vilket ja tycker e skumt...Ja lyckades som tur va få tag i både hals/krona till min 16760 "fat lady" av gamla typen så jag är nöjd:cigar: Ja menar tex 1601 har haft samma hals/krona sedan 50/60 talet...varför byta till en ny efter typ 60år? Detta betyder ju att har du en bra hals men dålig krona så blir du tvungen att byta både hals/krona:facepalm:

Jag har 1603, men antar att det är samma till 1601/1600... Man vill ju inte gärna sitta på en klocka där delarna tar slut. Vet inte om det var ett aprilskämt eller ej då det skrevs 1 april, Af Sjodahl skrev att delar till OQ ska sluta tillverkas.

Jag har ny krona och hals på min;)
 

calzone

Vacheron
Jag har 1603, men antar att det är samma till 1601/1600... Man vill ju inte gärna sitta på en klocka där delarna tar slut. Vet inte om det var ett aprilskämt eller ej då det skrevs 1 april, Af Sjodahl skrev att delar till OQ ska sluta tillverkas.

Jag har ny krona och hals på min;)


Ja de e nog samma. Trevligt fick du me tag i gamla modellen, fast de kanske du inte har ngn koll på? :)
 

Johan M

Cartier
Så länge det finns delar som är kompatibla så är det ju ingen fara även om det inte är exakt samma som tidigare. Frågan bör ju snarare vara hur länge det finns delar som fungerar med urverket innan man måste börja leta efter begagnade delar eller NOS.
 
Kan vara felinformerad, men jag har hört att Rolex i princip ser till att ha reservdelar för sina modeller i tre decennier.
 

jabla

Sarlacc
Har för mig att det lovats att alla delar finns garanterat 30 år efter modellen/urverket slutat tillverkas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är säkert riktigt men jag tycker att det låter lite?
Beror ju på vad man jämför med. Rolex urverk sitter ju i ett antal miljoner klockor och i och med att de sällan byter ut urverken så är ju efterfrågan väldigt stor.

Å andra sidan kan man ju jämföra med Seiko. De garanterar bara 10-år efter att en klocka går ur produktion. Å andra sidan har många av deras automatiska urverk samma dimensioner så det brukar gå att lösa ändå.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
...så till slut kommer våra gammelrollar att gå under? :(
En skillad urmakare kan väl tillverka egna delar? När klockorna blir så gamla så kanske andra värden spelar in som viktigare. Jag menar att affektionsvärdet och bruksvärdet ändå står över det ekonomiska i många fall.
 
Topp