Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Demontering av balanshjul

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av alexndr, 8 mars 2014.

  1. alexndr
    Trådstartare

    alexndr Borgare

    Inlägg:
    895
    Från:
    Stockholm
    Ända sedan jag införskaffade mitt stansverketyg (se http://klocksnack.se/threads/paketöppning-för-urskruvare-bildtung.9764/#post-171693) har jag haft våta drömmar om att testa verktygets tillbehör för att demontera en nitad balansanordning (alltså en balans där balanshjulet är fastnitat på balansaxeln). Det finns mycket att läsa om hur man skall demontera nitade balansanordningar och det enda rätta verkar egentligen vara att sätta axeln i svarven och svarva bort nitningen. Min urmakarsvarv lyser tyvärr fortfarande med sin frånvaro ..

    Lämpligt nog har jag precis plockat isär ett AS1188-verk där balansbommen var sliten. Klockan gick ok i vissa lägen men stannade helt i andra. Verket h

    IMG_2418.JPG

    Först monterade jag tillbaka balansanordningen till bottenplattan. Detta föra att enklare kunna lossa balanshjulet från bryggan.

    IMG_3402_1024.jpg

    Skruven som fäster spiralen till bryggan lossades och änden av spiralen kunde petas loss.

    IMG_3404_1024.jpg

    IMG_3406_1024.jpg

    Balansbryggan plockades av från plattan igen och sista "skruven" som håller fast spiralen "öppnades".

    IMG_3408_1024.jpg

    IMG_3409_1024.jpg

    Eftersom spiralens position på balansbommen är kritisk för slagfelet (? - "beat error") så markerade jag på balanshjulet var öppningen på spiralens "collet" fanns så att jag kan montera tillbaka spiralen i exakt samma läge.

    IMG_3420_1024.jpg

    Därefter dags att demontera spiralen från balansaxeln. Jag har sett ett par förslag på hur man gör det här. T.ex. att använda en oljegivare för att lirka av den. Här fick jag dock chans att testa mina nya kronografvisaravtagare.

    IMG_3422_1024.jpg

    IMG_3423_1024.jpg

    Därefter plockade jag fram stansverktyget, tillbehör för att demontera liverrullen från balansbommen och instruktionerna för det.

    IMG_3435_1024.jpg

    Balanshjulet spändes upp i verktyget. Tanken är att käftarna skall greppa mellan liverullen och och själva hjulet.

    IMG_3437_1024.jpg

    IMG_3438_1024.jpg

    Därefter satte jag i punsen och kollade att den var helt centrerad över bommen.

    IMG_3439_1024.jpg

    Fortsättning i annan tråd .. Länk kommer snart.
     

    Bifogade filer:

    eriksson850, rogart-63, plattfot och 2 andra gillar detta.
  2. alexndr
    Trådstartare

    alexndr Borgare

    Inlägg:
    895
    Från:
    Stockholm