• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

Barfly

Cartier
Köpte nyligen en Hamilton Khaki Field här på KS och är riktigt nöjd. Slängde på detta armband från Zuludiver och tänkte höra vad ni tycker? Ungarna här hemma dissar det nämligen så jag blev lite osäker. 😂
88BAD53E-B387-4E21-A54E-3AA8DF40D5C0.jpeg

7451CFCF-1AB5-4E3A-81F3-E3E672B79692.jpeg

DBD9C440-597C-47F9-ADAA-E4A800584093.jpeg
Snyggt 👍 Håller med @Danne.l 😁
 

jpp

Breitling
Har nu tagit tag i saken och blivit med en Hamilton. Tycker de har haft mycket som lockar men mest som "The" Field watch.
Bara haft den några timmar men just nu lever den helt klart upp till förväntningarna, gillar finishen på boetten och tycker den ligger skönt på armen.
Även första handjagade och NATO så får se hur det känns efter ett tag.
Ref H69439931
 

Bilagor

  • IMG_20211229_083411.jpg
    IMG_20211229_083411.jpg
    295.6 KB · Visningar: 30
  • IMG_20211229_083200.jpg
    IMG_20211229_083200.jpg
    299 KB · Visningar: 29
  • IMG_20211228_165123.jpg
    IMG_20211228_165123.jpg
    250.1 KB · Visningar: 35
Jag har varit sugen på en Hamilton i flera år nu. De är dock inte direkt lätta att klämna och känna på. Timeshop i Stockholm var AD tidigare men numera är det lite mer tunnsått. Jag for även runt i Hong Kong för några år sedan i jakt på en viss modell men det var ingen som hade den i lager. Jag fastnade för denna men den är kanske lite väl "inspirerad" av Portugieser. https://goo.gl/images/or18ch
Absolut inspirerad av iwc, men mycket klocka för pengarna. Hittade en begagnad i bra skick på blocket. Supernöjd. 😊
 

Bilagor

  • 20211127_215201.jpg
    20211127_215201.jpg
    477.2 KB · Visningar: 32

Jpg

Cartier
2-Faktor
Min rätt nya Hamilton Ventura fick ett flexband för att byta av lädret.
Cadillac-vingarna poppar inte riktigt lika mycket som på svart läder, men ändå lite kul look tyckte jag.
PXL_20220111_152203295.jpg
PXL_20220112_101940510.jpg
Superbizzar klocka! Jag gillar! Har dock själv inte nog med pondus att bära upp nåt dylikt så det är roligt att se att nån annan kan!
 

olarsson

Cartier
2-Faktor
Murphen hemma och på armen. Remmen bytt till en mer passande (IMHO). Gillar den skarpt. Bekväm, känns mindre än vad den ser ut.

F84A0A33-BBED-452D-8AAE-8D04D7D90512.jpeg
Även om den här satt som en smäck på armen så måste den lämna samlingen tämligen omgående igen. Har span på en klocka jag haft på radarn i 30 år och denna får då lämna plats.
Annons kommer upp så fort jag tagit några ordentliga bilder, men lägger en teaser här bland de redan frälsta först. : )
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Överväger att inhandla en Hamilton khaki field auto 38mm på länk, vart köper man en lättast och till vettigt pris i dagsläget? Någon vänlig själ som har nåt tips, eller kanske nån här som har en till övers?

Edit, sorry sökte för dåligt 🙂 Gnomon och Olfert verkar det vara som gäller. Men ändå, hojta om nån här har en till övers.
 

McAdam

Breitling
Överväger att inhandla en Hamilton khaki field auto 38mm på länk, vart köper man en lättast och till vettigt pris i dagsläget? Någon vänlig själ som har nåt tips, eller kanske nån här som har en till övers?

Edit, sorry sökte för dåligt 🙂 Gnomon och Olfert verkar det vara som gäller. Men ändå, hojta om nån här har en till övers.
Brukar väl finnas på https://www.chrono24.se/
Om man väljer en handlare inom EU så slipper man ju tillägg i form av moms och hantering...
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag har gått och blivit sugen på en Khaki Field Automatic 38 mm. Eftersom jag bor långt ifrån närmsta återförsäljare undrar jag hur kvalitet/finish står sig i jämförelse med t ex Certina eller Sinn.

Denna modell på länk (H70455133) har jag fastnat för. Bild från Hodinkee.

Hamilton-6-Natural.jpg
 
Jag har gått och blivit sugen på en Khaki Field Automatic 38 mm. Eftersom jag bor långt ifrån närmsta återförsäljare undrar jag hur kvalitet/finish står sig i jämförelse med t ex Certina eller Sinn.

Denna modell på länk (H70455133) har jag fastnat för. Bild från Hodinkee.

Hamilton-6-Natural.jpg

Att du bor långt ifrån närmsta återförsäljare är inte så konstigt.. Det gör vi alla.. -eftersom det inte finns någon i Sverige..🤷

Klockan 👆 är sjukt snygg! Har varit sugen på en sån i flera år (men ännu inte kommit till skott..)..
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Att du bor långt ifrån närmsta återförsäljare är inte så konstigt.. Det gör vi alla.. -eftersom det inte finns någon i Sverige..🤷

Klockan 👆 är sjukt snygg! Har varit sugen på en sån i flera år (men ännu inte kommit till skott..)..
Ah, då vet jag. Antog helt sonika det fanns en i Hufvudstaden (vilket är långt bort för oss i Skåne).

Gillar verkligen den klockan, i alla fall det jag sett på Youtube. Ända sedan jag flippade min Sinn 556 A har jag saknat en äkta verktygsklocka i borstat/matt stål. För min del hade gärna kransen också fått vara borstad, men man får ju aldrig allt.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag har gått och blivit sugen på en Khaki Field Automatic 38 mm. Eftersom jag bor långt ifrån närmsta återförsäljare undrar jag hur kvalitet/finish står sig i jämförelse med t ex Certina eller Sinn.

Denna modell på länk (H70455133) har jag fastnat för. Bild från Hodinkee.

Hamilton-6-Natural.jpg
Har ägt den ett par gånger och det är klart mycket klocka för pengen.
Trevlig finish och bra power reserve på 80 timmar.
Det jag störde mig mest på var avsaknaden av AR med dess reflektioner och att länken endast har 2 microjusteringar.
Sen flyter inte sekundvisaren speciellt smooth utan kan upplevas som lite hackig men det kanska man får ta i den prisklassen. Men visst är det både en snygg och prisvärd klocka.

Vid ev framtida service eller garantiärenden så har du Swatch Group i Stockholm som närmaste inlämningsställe i Sverige.
 

Bilagor

  • 1643656291154.jpeg
    1643656291154.jpeg
    521.2 KB · Visningar: 15

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Har ägt den ett par gånger och det är klart mycket klocka för pengen.
Trevlig finish och bra power reserve på 80 timmar.
Det jag störde mig mest på var avsaknaden av AR med dess reflektioner och att länken endast har 2 microjusteringar.
Sen flyter inte sekundvisaren speciellt smooth utan kan upplevas som lite hackig men det kanska man får ta i den prisklassen. Men visst är det både en snygg och prisvärd klocka.

Vid ev framtida service eller garantiärenden så har du Swatch Group i Stockholm som närmaste inlämningsställe i Sverige.
Strålande, tack för minirecensionen! PM80 är lite hackig, men inget jag stört mig på nämnvärt tidigare. Avsaknad av AR är dock värre...
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag har inga problem med att läsa av klockan men om man vill fota den då är det ingen lätt uppgift :)
Och fota klockor är ju vad vi sysslar med på detta forum. 😜

Konstigt ändå för en klocka i den prisklassen att snåla in på AR. Det gör onekligen att varumärket upplevs som mindre premium. Om det är en kostnadsfråga skulle jag - och säkert många med mig - gladeligen betala extra för AR.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Och fota klockor är ju vad vi sysslar med på detta forum. 😜

Konstigt ändå för en klocka i den prisklassen att snåla in på AR. Det gör onekligen att varumärket upplevs som mindre premium. Om det är en kostnadsfråga skulle jag - och säkert många med mig - gladeligen betala extra för AR.
Fast en del köpare verkar vara skeptiska mot antireflexbehandling och vill inte ha det. Rädda för att den ska släppa och bli ful eller nåt. Vissa tillverkare, t.ex. Damasko, låter en t.o.m. välja om man ska ha det (på utsidan) av det skälet. (Samtidigt som de påpekar att, nej, den kommer inte att släppa, det har aldrig hänt - men kunden har ju alltid fel-jag-menar-rätt. :) )
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Och fota klockor är ju vad vi sysslar med på detta forum. 😜

Konstigt ändå för en klocka i den prisklassen att snåla in på AR. Det gör onekligen att varumärket upplevs som mindre premium. Om det är en kostnadsfråga skulle jag - och säkert många med mig - gladeligen betala extra för AR.
Typ så här blir det utan AR när man ska fota.
Det som störde mig mest var att jag ville köra den på länk men att den inte hade fler microjusteringar. Jag lämnade in den för ett extra hålpar men skulle behövt fler och det finns ju uppenbarligen plats för det, bild nr 2. Dock skulle ju fler hål ha kostat mer än klockans värde så jag skippade det.
1643704246213.jpeg

1643704405207.jpeg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Fast en del köpare verkar vara skeptiska mot antireflexbehandling och vill inte ha det. Rädda för att den ska släppa och bli ful eller nåt. Vissa tillverkare, t.ex. Damasko, låter en t.o.m. välja om man ska ha det (på utsidan) av det skälet. (Samtidigt som de påpekar att, nej, den kommer inte att släppa, det har aldrig hänt - men kunden har ju alltid fel-jag-menar-rätt. :) )
Jo, visst, att välja att inte ha det på utsidan kan jag mycket väl förstå. Men att inte applicera ett par lager AR på insidan av glaset, vad är den praktiska vinsten där?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Typ så här blir det utan AR när man ska fota.
Det som störde mig mest var att jag ville köra den på länk men att den inte hade fler microjusteringar. Jag lämnade in den för ett extra hålpar men skulle behövt fler och det finns ju uppenbarligen plats för det, bild nr 2. Dock skulle ju fler hål ha kostat mer än klockans värde så jag skippade det.
1643704246213.jpeg

1643704405207.jpeg
Otroligt stilren och vacker klocka (jag vill fortfarande ha en) men reflexerna är lika påtagliga som på valfri Ur & Penn-kvarts för 300 kr. Inte värdigt en klocka för 5-6k IMHO. Nej, Hamiltons beslut att hoppa över AR kommer jag aldrig att förstå.
 
Topp